Un Regulament al Uniunii Europene (UE) recent oficializat (Reg. UE nr. 1055/2020), dar aplicabil abia din 21 februarie 2022, va aduce o serie de schimbări complexe în domeniul transportului pentru firmele active în această arie. Printre modificări se numără limitări de timp cu privire la care un vehicul al unei firme românești poate să circule în afara țării, înainte de a se întoarce în România sau obligația pentru firmele de transport de a asigura un parc auto și un număr de șoferi proporțional cu activitatea. Există, însă, și vești bune: legislația europeană le va interzice statelor UE, inclusiv României, să impună condiții suplimentare (față de ce există în legislația europeană) pentru desfășurarea activității de transport. Citește articolul
Regulamentul Uniunii Europene (UE) nr. 1055/2020 va aduce, din 21 februarie 2022, o serie de schimbări radicale în domeniul transportului rutier, iar firmele românești vor fi vizate și ele de aceste modificări. Printre acestea se va număra și obligația pentru companiile de transport românești să se asigure că vehiculele folosite pentru desfășurarea internațională a activității se vor întoarce în țară în cel mult opt săptămâni de la plecare. Citește articolul
Start-up-urile tehnologice nu ar trebui să neglijeze aspectele ce țin de proprietatea intelectuală (IP) la început, chiar dacă ele pot părea costisitoare, iar gestionarea chestiunilor de IP ale business-ului de unul singur poate fi o greșeală. Avantajul unei atenții acordate la început și proprietății intelectuale create în acel business este în principal de ordin concurențial, dar nu se rezumă doar la asta. Citește articolul
Hărțuire, hărțuire sexuală, morală, psihologică - ce fapte se încadrează unde, ce se sancționează penal și ce se sancționează contravențional? Pentru că în domeniul relațiilor de muncă au apărut în ultima lună unele completări legislative în legătură cu faptele de hărțuire, pe lângă aspecte pe care deja le conțineau diverse legi, ne-am gândit că e cazul să trecem în revistă reglementările principale ale diverselor hărțuiri existente acum în lege: Citește articolul
Raportat la o speță privind o infracțiune de luare mită, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) s-a pronunțat de curând asupra unei probleme de drept penal - dacă întreprinzătorul titular al unei întreprinderi individuale poate avea calitatea de funcționar public în sensul legii penale. Potrivit Curții, poate, dacă exercită un serviciu de interes public care este supus controlului ori supravegherii autorităţilor publice cu privire la îndeplinirea acestuia. Interpretarea a devenit obligatorie din 11 august, momentul apariției deciziei în Monitorul Oficial. Citește articolul
Există prejudecata conform căreia, dacă o operă este protejată prin dreptul de autor (copyright), nu o poți “atinge” dacă nu plătești ceva. Deși dreptul de autor protejează autorul și opera, există unele excepții care-ți permit să reproduci fragmente din creație, în anumite contexte. Iată ce este “utilizarea rezonabilă” (fair use) și cum poți profita de ea, în limitele legii. Citește articolul
Recent, Fiscul a fost împuternicit să facă un registru al tuturor conturilor bancare și de plăți ale firmelor și persoanelor fizice din România. Însă acestea nu sunt singurele informații bancare pe care le va deține Fiscul, deoarece Codul de procedură fiscală deja prevedea că autoritățile au acces la listele persoanelor care deschid sau închid conturi bancare sau care folosesc casete de valori. Citește articolul
Companiile de transport rutier de marfă sunt obligate să dețină o licență comunitară pentru activitatea de transport intra-UE. La acest moment, sunt obligați să dețină o astfel de licență doar cei ce fac transport cu mașini mai mari de 3,5 tone. Un Regulament al Uniunii Europene (Reg. nr. 1055/2020), însă, va schimba acest lucru, din 2022, obligând firmele să dețină licență comunitară dacă vor dori să efectueze transporturi cu mașini de peste 2,5 t (scăzând, astfel, limita maximă). Citește articolul
Organele legislative ale Uniunii Europene (UE) au adoptat, recent, o serie de modificări importante în privința legislației europene a transporturilor, care vor avea un impact important asupra transportatorilor de marfă și de persoane, în ceea ce privește activitatea acestora. De exemplu, transportatorii vor fi obligați să dețină un număr minim de vehicule și să aibă angajați un număr minim de conducători auto, proporțional cu volumul activității. Modificările se vor aplica din 2022. Citește articolul
Recenta modificare a Legii nr. 129/2019 (cea care prevede normele aplicabile în domeniul prevenirii spălării banilor și a faptelor de finanțare a terorismului) a adus și o schimbare radicală în ceea ce privește sancționarea instituțiilor financiare nebancare (IFN), pentru încălcări grave ale acestui act normativ. Banca Națională a României (BNR) poate, de acum, să radieze IFN-urile din registrul specific lor, ceea ce înseamnă că, în asemenea situații, aceastea nu mai pot desfășura activitate de creditare. Citește articolul