avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 829 soluții astăzi
Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM
Schimbare indirectă

Mai nou, inclusiv controalele inopinate pot fi făcute direct din birou, în absența celui verificat

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Februarie 2023 | 0 | 8498 | Timp de citire: 2 min.

Finalul anului trecut a adus o multitudine de modificări la regulile controalelor fiscale, majoritatea fiind explicite. Însă există și o schimbare implicită demnă de menționat - s-a stabilit indirect că, cel puțin teoretic, și controalele inopinate se pot derula de la distanță, fără a mai fi necesară prezența celui verificat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale inopinate 2023: Principalele aspecte de știut despre verificările neanunțate ale ANAF, după ajustarea recentă a regulilor

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Februarie 2023 | 1 | 23061 | Timp de citire: 3 min.

Una dintre multele modificări operate, pe finalul anului trecut, la regulile procedurale fiscale a vizat controalele inopinate ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, profităm de această ocazie pentru a aminti cititorilor cum se derulează în 2023 un control inopinat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raportarea DAC7: La ANAF vor ajunge informații inclusiv despre cei care prestează servicii personale - meșteri, bone, menajere și alții

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Februarie 2023 | 5 | 16764 | Timp de citire: 2 min.

Activitatea persoanelor care își vând serviciile prin intermediul platformelor digitale (site-uri sau aplicații mobile) urmează să fie raportată anual către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe recente. Practic, raportarea o vor face firmele care se ocupă de intermedierea între prestatorii de servicii (de exemplu, meșteri, bone sau menajere) și clienții lor, scopul fiind ca ANAF să identifice mai ușor evazioniștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Ridesharing pentru angajați

Scutire de taxe salariale pentru decontarea transportului la și de la locul de muncă - în ce condiții poate aplica angajatorul facilitatea

Ioana Elena Secu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
21 Februarie 2023 | 0 | 18663 | Timp de citire: 3 min.

Angajații ar putea obține un beneficiu privind decontarea transportului la și de la locul de muncă fără prea multe bătăi de cap pentru angajator. Acesta nu va plăti taxe salariale dacă acoperă prezenta facilitate, atâta vreme cât se specifică în mod clar condițiile și sumele alocate în contractul individual de muncă și/sau în regulamentul intern al instituției/societății. Deși nu este o practică des întâlnită, utilizarea transportului către și de la serviciu prin mijloace de transport în regim taxi sau ridesharing (Uber, Bolt etc.) ar putea fi folosită, însă ocazional, atenționează expertul contabil Ioan Butariu, și doar în limitele prevederilor stabilite cu angajatorul în contractul individual de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

HoReCa: Modificările recente ale cotelor de TVA au venit cu neclarități practice. Fiscaliștii cer explicații publice de la MF

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
20 Februarie 2023 | 0 | 3544 | Timp de citire: 4 min.

În contextul majorării cotelor de TVA, de la 1 ianuarie 2023, pentru cazarea turiștilor, serviciile de restaurant/catering și băuturile îndulcite, fiscaliștii au identificat câteva probleme practice la implementarea lor. Astfel, Camera Consultanților Fiscali (CCF) a cerut Ministerului Finanțelor (MF) să vină rapid cu clarificări oficiale pentru contribuabili. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raportarea DAC7 și operatorii de platforme digitale: Ce e de știut despre noua obligație și începerea implementării la firme

Andreea Florian în Contabil și fiscal
Consultant fiscal,
20 Februarie 2023 | 0 | 1882 | Timp de citire: 4 min.

Așa cum menționam în cadrul materialului anterior, DAC7 (Directiva 514/2021), cea mai recentă modificare a Directivei 16/2011 privind cooperarea în domeniul administrativ fiscal, introduce obligații noi în sfera schimbului automat de informații. Așadar, DAC7, implementată în legislația noastră prin intermediul OG 16/2023, extinde schimbul automat obligatoriu de informații pentru a acoperi anumite tranzacții desfășurate prin intermediul platformelor digitale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Încă există probleme cu raportarea transporturilor rutiere de bunuri riscante, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Februarie 2023 | 0 | 1882 | Timp de citire: 4 min.

În condițiile în care autoritățile au ajustat, pe finalul anului trecut, regimul legal al e-Transport, specialiștii atrag atenția că sistemul are probleme în continuare. Sistemul este obligatoriu de mai multe luni, însă neraportarea transporturilor de bunuri riscante poate fi sancționată abia din ianuarie 2023. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Abonamente de sport: Deducerea limitată la impozitul pe venit e posibilă și dacă acestea sunt pentru persoane întreținute de salariați

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
16 Februarie 2023 | 0 | 8006 | Timp de citire: 1 min.

O facilitate fiscală introdusă din februarie 2023 pentru salariații care-și plătesc singuri abonamente de sport pentru întreținere, prevenire sau terapie acoperă inclusiv persoanele care se află în întreținerea lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Declarația 112: Începând cu raportările pe ianuarie 2023, angajatorii folosesc o nouă formă a acesteia. Versiunea electronică, disponibilă online

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 Februarie 2023 | 0 | 13602 | Timp de citire: 3 min.

Declarația 112, pe care o folosesc angajatorii pentru a declara taxele salariale, a căpătat o nouă formă oficială printr-un ordin apărut vineri în Monitorul Oficial. Noul model al formularului se folosește începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, iar acesta include mai multe noutăți legislative recente. Totodată, de miercuri, angajatorii au la dispoziție și versiunea electronică actualizată a formularului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Confirmare Ministerul de Finanțe: 15% este cuantumul maxim al sumei ce poate fi încasată cu titlu de bacșiș. Răspunsul MF, atașat

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Februarie 2023 | 0 | 3044 | Timp de citire: 2 min.

Bacșișul încasat în restaurante și baruri poate fi de maximum 15% din consumație, indiferent dacă clientul optează pentru varianta procentuală sau pentru varianta sumei fixe, au explicat, într-o opinie remisă redacției avocatnet.ro, reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF). Asta în condițiile în care Legea bacșișului nu stabilește în mod clar o limită maximă. Desigur, clienții pot da un bacșiș mai mare, însă această situație poate genera riscuri la eventualele controale fiscale ulterioare. Citește articolul