Zvonurile legate de posibila aplicare a mecanismului privind plata defalcată a TVA (supranumit și split TVA) au generat dezbateri intense în spațiul public, dar și o nevoie crescândă de explicații privind aplicabilitatea sa practică. Din acest motiv, atât mediul de afaceri, cât și autoritățile au încercat să anticipeze, pe cât posibil, eventuale scenarii ce ar putea surveni în practică, astfel încât să adreseze încă din fașă toate provocările pe care asemenea proiecții le-ar fi putut genera. Așadar, de ambele părți (mediul de afaceri și autorități) a curs multă cerneală pe marginea acestui subiect în ultima vreme. Citește articolul
Managerii din orice firmă sunt puși constant în fața unor scenarii diverse de business pe care trebuie să le analizeze rapid și să aleagă opțiunea potrivită. Luarea unor astfel de decizii este o sarcină dificilă, deoarece trebuie analizate diverse opțiuni posibile cu costurile și beneficiile aferente. Astfel, se va realiza o analiză financiară, însă doar anumite informații financiare sunt relevante în alegerea scenariului potrivit. În acest articol explic cum se realizează analiza diferențială, instrumentul managerilor în analiza scenariilor de business. Citește articolul
Operațiunile în care plata achiziției și plata primită în urma vânzării ulterioare se desfășoară prin numerar este a treia categorie de situații susceptibile să apară în practică odată cu implementarea sistemului split TVA și ale cărei implicații le prezentăm astăzi pe larg. Sistemul de plată defalcată a TVA (cunoscut mai bine ca split TVA) presupune folosirea, de la 1 ianuarie 2018, a unui cont special numai pentru încasarea și plata taxei pe valoarea adăugată. În perioada octombrie - decembrie 2017, sistemul va fi opțional. Citește articolul
Operațiunile în care plata achiziției se face prin virament bancar, iar plata primită în urma vânzării ulterioare se face prin numerar și/sau card bancar este o altă categorie de situații susceptibile să apară în practică odată cu implementarea sistemului split TVA (a doua pe care o prezentăm). Pentru a veni în ajutorul companiilor, astăzi explicăm în detaliu cum se vor desfășura aceste operațiuni în lumina sistemului split TVA și ce complicații ar putea apărea. Citește articolul
Operaţiunile de refacturare pot pune în dificultate societăţile în ceea ce privește regimul de TVA aplicabil fiecărui caz specific. În funcţie de fluxul de tranzacţionare, anumite refacturări reprezintă operaţiuni la care se aplică TVA, iar altele reprezintă operaţiuni scutite de TVA. Citește articolul
În contextul în care implementarea sistemului plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată, cunoscut și ca split TVA, va presupune deschiderea unui cont dedicat TVA de către toate firmele înregistrate în scopuri de TVA, am stat de vorbă cu câțiva specialiaști pentru a afla dacă aceste detalii vor trebui să se regăsească și pe facturile emise odată cu aplicarea noului mecanism. Citește articolul
Aplicarea sistemului de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată, sau split TVA, va aduce contribuabililor înregistrați în scopuri de TVA cel puțin un cont dedicat încasării și plății acestei taxe. Astfel, imediat după deschiderea conturilor de TVA, fie la Trezorerie, fie la Trezorerie și la bancă, sunt posibile câteva scenarii, așa cum vom arăta mai jos. Citește articolul
Introducerea sistemului de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată, cunoscut și ca split TVA, va implica muncă suplimentară pentru implementarea tehnică, sunt de părere specialiștii. Astfel, lucrurile se vor complica semnificativ pentru firmele ce aplică mai multe cote de TVA sau pentru cele care lucrează mai ales cu numerar, de exemplu. Totodată, aplicarea split TVA va crește nevoia de investiții în afaceri. Citește articolul
Operațiunile în care plata achiziției unui bun și vânzarea ulterioară a acestuia se desfășoară prin virament bancar este una dintre cele trei categorii de situații susceptibile să apară în practică odată cu implementarea sistemului split TVA. Din acest motiv, astăzi explicăm pe larg cum se vor desfășura achizițiile și vânzările ulterioare prin virament bancar. Citește articolul
Potrivit legislației, modificarea sistemului de impozitare se face prin schimbarea vectorului fiscal, respectiv prin depunerea formularului 010, în cazul firmelor. Din 2018, o astfel de mențiune va putea fi făcută online, potrivit unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial. Concret, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a introdus o nouă declarație, formular 700, prin care firmele și persoanele fizice autorizate (PFA) vor putea modifica electronic obligațiile fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal, cu excepția cererii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată (TVA). Citește articolul