În anumite condiții, contribuabilii pot cere ca datoriile pe care le au la Fisc, obligații principale, dar și accesorii, să le plătească în rate, într-un termen convenit. Procedura eșalonării la plată e prevăzută de procedura fiscală și presupune respectarea unui grafic de rambursare și neîntârzierea plății ratelor. Se pot face și modificări, astfel încât să fie incluse alte obligații fiscale, atâta timp cât se oferă garanții corespunzătoare. Pentru că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a făcut recent două sesiuni de lămuriri pentru contribuabili pe tema eșalonărilor, pe pagina de Facebook, am selectat trei lămuriri utile pentru toți cei interesați de această procedură și le-am redat mai jos. Citește articolul
În 2018, atât legislația privind societățile, cât și cea privind organizațiile neguvernamentale au suferit modificări în ceea ce privește sponsorizările. De aceea, în acest material sunt prezentate noutățile din domeniul sponsorizărilor, dar și care sunt actele ce trebuie depuse în cazul acestor acțiuni. Citește articolul
Din practica inspecțiilor fiscale și controalelor antifraudă, avocații specializați în domeniul fiscal atrag atenția contribuabililor asupra unor aspecte practice pe care nu ar trebui să le (mai) scape din vedere, dacă vor să aibă o poziție cât mai favorabilă în raport cu Fiscul. De pildă, obiceiul de a da documentele la control fără a arunca o privire pe ele înainte, refuzul de a emite puncte de vedere, lucrurile trecute în notele explicative și care nu mai pot fi retractate și lipsa de insistență în a cere informații de la inspectori. Citește articolul
Introducerea posibilității de a împărți trimestrial dividende implică o plată mai deasă către stat a impozitului aferent acestor venituri. Însă, din moment ce autoritățile nu se grăbesc să vină cu reglementări speciale pentru declararea și plata impozitului pe dividendele interimare, firmele care apelează la această variantă se pot lovi de două probleme. Prima este cum se face restituirea impozitului plătit în plus la stat, dacă dividendele interimare achitate au fost mai mari decât profitul anual de distribuit, iar a doua - la ce termen trebuie plătit impozitul pentru dividendele interimare distribuite, dar neplătite efectiv. Citește articolul
Impozitul pe veniturile din dividende trebuie declarat prin intermediul formularului fiscal 100, așa cum se arată în legislația în vigoare. Declarația se depune la Fisc până la data de 25 a lunii următoare distribuirii dividendelor, aceeași dată fiind și termenul-limită pentru plata impozitului. Citește articolul
Mâine are loc a doua probă scrisă din examenul pentru cei care vor să intre ca stagiari în profesia de expert contabil și cea de contabil autorizat, organizat de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR). Citește articolul
Pe lângă dividende, Codul Fiscal în vigoare precizează mai multe modalități prin care se pot folosi banii din societățile comerciale. În accepțiunea legală, dividendele sunt distribuiri în bani sau în natură, efectuate de o persoană juridică unui participant, drept consecinţă a deţinerii unor titluri de participare la acea persoană juridică. Începând cu luna iulie a acestui an, retragerea de bani din companii a devenit, cel puțin teoretic, mai facilă, odată cu noile reguli care permit împărțirea trimestrială a dividendelor, și nu doar anuală. Citește articolul
Se consideră greșit că beneficiile primite de asociat de la societate (vacanțe sau alte beneficii personale) sunt dividende și se impozitează cu cota de 5%, atrage atenția un specialist în fiscalitate. Dacă acționarul nu este și salariat/administrator la societate, acele beneficii sunt venituri din alte surse, așa cum le definește legislația fiscală. Citește articolul
Începând cu trimestrul al treilea al anului 2018, companiile au posibilitatea de a împărți trimestrial profitul sub formă de dividende către acționari sau asociați. Însă, dacă trec de la plata anuală la plata trimestrială a dividendelor, firmele trebuie să achite mai repede și impozitul aferent acestor venituri. Citește articolul
Anul 2018 a adus un super-regim fiscal pentru persoanele fizice autorizate (PFA), ceea ce i-a făcut pe unii să schimbe statutul de salariat într-unul de PFA. Specialiștii în fiscalitate recomandă firmelor care lucrează cu astfel de PFA-uri să nu scape din vedere riscul reîncadrării PFA-ului ca activitate dependentă, cu toate costurile suplimentare cu care ar veni acesta la pachet. Costuri pe care le va suporta, desigur, firma. Citește articolul