Prevederile europene referitoare la obligațiile de raportare privind durabilitatea -- care vizează factorii de mediu, sociali și de guvernanță (ESG) -- au fost transpuse recent în legislația națională prin Ordinul Ministerului Finanțelor 85/2024. Ca urmare, societățile comerciale și administratorii acestora vor avea o serie de obligații, printre care și cea de a pregăti un raport privind cele trei aspecte ESG, care se va aplica, treptat, în funcție de anumite criterii. În acest context, este bine de știut că noua obligație vine cu provocări importante pentru sectorul imobiliar. Citește articolul
Deoarece de la 1 ianuarie 2024 există unele modificări la tratamentul fiscal aplicabil biletelor de valoare ce pot fi acordate de angajatori salariaților, reamintim ce taxe sunt datorate pentru fiecare tip de bilet de valoare existent. Citește articolul
Modificările implementate la impozitul micro pe final de 2023, cu aplicabilitate din 2024, au venit și cu unele interpretări greșite în practică. De exemplu, îndeplinirea condiției privind numărul de microîntreprinderi deținute se verifică la data de 31 decembrie 2023, nu la data de 31 martie 2024, așa cum au interpretat unii contribuabili. Cu alte cuvinte, nu se mai poate face nimic, în primele trei luni ale anului curent, pentru a împiedica trecerea anumitor firme la impozit pe profit. Citește articolul
În activitatea de administrare a contribuabililor, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se folosește de o serie de indicatori de risc pentru a decide la cine să se ducă în control. Printre aceștia se numără, conform specialiștilor, inclusiv productivitatea muncii. Citește articolul
De la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B, ceea ce înseamnă că aceste documente vor fi automat în posesia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, temporar, este posibil ca inspectorii să le ceară în continuare la controale, motiv pentru care firmele ar trebui să fie pregătite în acest sens. Citește articolul
Cu toate că în primele trei luni din 2024 se aplică o perioadă de grație privind obligația de raportare a facturilor emise în relația B2B, autoritățile recomandă, totuși, raportarea lor până la 31 martie. Teoretic, neraportarea în e-Factura în perioada de grație nu se poate amenda, însă riscul sancționării după acea dată există tocmai din cauza neclarităților din legislație. Citește articolul
Funcția financiară evoluează în mediul de afaceri din prezent și trebuie să devină mai implicată în strategia și analiza datelor, mai conectată cu întreaga organizație și să adopte o strategie de resurse umane care include atât diversitatea competențelor, cât și schimbarea culturală, sunt concluziile celei mai recente ediții a sondajului „EY CFO Imperative: How bold mindsets lead transformation”, lansat pe 1 februarie 2024. Citește articolul
Inteligența artificială (IA) poate fi folosită cu succes, inclusiv în domeniul fiscal-contabil, pentru a gestiona mai bine și mai rapid sarcinile repetitive și cronofage cu care se pot confrunta profesioniștii. De exemplu, IA poate fi folosită pentru obligații declarative, documentarea litigiilor, identificarea riscurilor și nu numai. Citește articolul
La impozitul pe profit, de la 1 ianuarie 2024, ajustările pentru deprecierea creanțelor sunt deductibile doar în proporție de 30% (față de 50% anterior), iar facilitatea se mai aplică numai creanțelor comerciale. Totuși, lipsa unor norme tranzitorii la această măsură din OUG 115/2023 aduce probleme practice companiilor, atrag atenția specialiștii de la Viboal FindEx. Citește articolul
Deductibilitatea pentru cheltuielile pe care le au companiile cu sediile sociale este limitată, din 2024, la 50%, dacă spațiile nu sunt folosite exclusiv pentru activitatea economică, conform OUG 115/2023. Însă firmele care chiar folosesc spațiile exclusiv pentru activitatea economică vor avea dificultăți în a justifica o deducere de 100% a cheltuielilor la impozitul pe profit, sunt de părere specialiștii de la Viboal FindEx. Citește articolul