Implementarea facturării electronice obligatorii în relația dintre firme, începând din ianuarie 2024, aduce cu sine tot felul de nelămuriri ale contribuabililor. Iar una dintre ele este ce efecte va avea această măsură asupra regimului documentelor justificative? Citește articolul
Ca urmare a regulilor din specificațiile tehnice aferente sistemului e-Factura, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) atrag atenția că există situații în care firmele trebuie să dubleze facturile care includ operațiuni cu și fără TVA. Astfel, ideal ar fi să se transmită în sistem o singură factură pentru aceste situații, pentru ca firmele să nu fie supuse unei sarcini administrative excesive și costisitoare. Citește articolul
Din ianuarie 2024, companiile trebuie să folosească sistemul e-Factura pentru toate operațiunile din relația B2B, în paralel cu regulile tradiționale de facturare. Însă, din iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor de la emitent la destinatar, iar nefolosirea sistemului poate genera trei mari probleme, conform specialiștilor. Citește articolul
După ce Guvernul a bătut în cuie calendarul pentru trecerea la folosirea sistemului e-Factura pentru toate tranzacțiile din relația B2B, companiile trebuie să înceapă cât mai repede implementarea internă a facturării electronice. În acest sens, specialiștii spun că sunt patru mari faze ce trebuie bifate în procesul de implementare. Citește articolul
Anul 2023 înseamnă menținerea setului de facilități fiscale acordat acum ceva ani pentru domeniul construcțiilor, dar în contextul unor salarii minime mult mai mari - 4.000 de lei, de la 1 ianuarie, iar, de la 1 noiembrie, minimul brut ce trebuie garantat în acest sector e chiar mai mare de atât - 4.582 de lei. La fel ca în cazul sectorului agro-alimentar, aplicarea facilităților fiscale se face diferit în funcție de modificările aduse legislației pe acest domeniu: până la 31 octombrie și dincolo de acest termen. Citește articolul
Un manual de aproape o sută de pagini ce detaliază cum trebuie să se deruleze controalele fiscale a fost publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta este menit să fie de ajutor atât inspectorilor, cât și contribuabililor. Citește articolul
Anul 2023 a debutat fără vreo creștere a salariului minim pentru sectorul agro-alimentar, acesta situându-se la 1 ianuarie la același nivel al salariului minim general aplicabil - 3.000 de lei. Minimul în agro-alimentar a crescut însă începând cu veniturile lunii noiembrie și se va menține așa cel puțin în prima parte a anului 2024. Anul 2023 a oferit perspectiva aplicării, în continuare, a facilităților fiscale specifice, dar și, alternativ, a beneficiului celor 200 de lei netaxabili. Mici modificări pe aplicarea acestor facilități operează însă de la veniturile lunii noiembrie încolo. Să recapitulăm, așadar: Citește articolul
În urma modificărilor recente privind taxarea activității salariale a IT-iștilor, adică a persoanelor fizice care creează programe pentru calculator, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat marți un ghid cu clarificări. Citește articolul
Guvernul a renunțat, până la urmă, la măsura potrivit căreia plata de dividende, în numerar, către persoanele fizice urma să se limiteze la doar 5.000 lei pe zi din 11 noiembrie 2023. S-a eliminat, totodată, și prevederea ce stabilea că acest plafon urma să ajungă la doar 2.500 lei pe zi din ianuarie 2025. Citește articolul
Există cazuri în care practica inspecțiilor fiscale ne arată că autoritățile nu se mulțumesc cu ajustările inițiale de prețuri de transfer. Astfel, atrag atenția specialiștii, pot apărea situații în care să avem de a face atât cu ajustări primare, cât și cu ajustări secundare. Citește articolul