Ne apropiem, încet-încet, de finalul celui de-al treilea trimestru al anului 2023 și deja avem mai multe schimbări oficiale sau în pregătire ce țin de domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor. Iată ce este important de știut de către firme și profesioniști: Citește articolul
Persoanele fizice cu averi mari și rudele lor apropiate vor fi monitorizate separat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în conformitate cu un ordin oficializat recent. Însă care sunt efectele practice ale noii reglementări și cât de utilă se va dovedi aceasta în creșterea conformării voluntare printre persoanele cu averi mari? Ne explică avocatul Gabriel Biriș, unul dintre cei mai reputați experți în fiscalitate din România. Citește articolul
Ieșirea în cursul anului fiscal din regimul impozitului micro către regimul impozitului pe profit NU este posibilă, prin opțiune, pentru firmele ce activează în domeniul HoReCa, conform regulilor actuale din Codul fiscal. Practic, firmele din HoReCa trebuie să aștepte începerea unui nou an fiscal pentru a opta pentru impozit pe profit, dacă asta vor. Citește articolul
În urma controalelor fiscale terminate în iulie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat cazul unei societăți care n-a respectat regulile ce îi permiteau să achite dividende în 2022 la vechea cotă de impozit de 5%. Ba mai mult, plățile făcute de companie excedau profitul din 2022, astfel că veniturile au fost recalificate în venituri din alte surse și le-a fost aplicat un impozit de 10%. Citește articolul
Foștii plătitori de impozit specific, care activează în domeniul HoReCa, au putut trece în ianuarie, dacă așa au decis, la impozitul micro, conform modificărilor stabilite la Codul fiscal prin OG 16/2022. Acum, dacă în cursul anului 2023 se depășește cifra de afaceri de 500.000 de euro, firmele din HoReCa trebuie să treacă la impozit pe profit? Răspunsul scurt este nu, atât timp cât vorbim de veniturile din activitatea specifică domeniului lor. Citește articolul
După ce sistemul e-Factura va deveni obligatoriu pentru toate tranzacțiile în relația B2B, autoritățile fiscale spun că vor să treacă la modificări legate de declarațiile de TVA. Un exemplu în acest sens este cel al decontului de TVA (formularul 300), care va putea fi precompletat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel încât firmele doar să-l verifice și corecteze înainte de depunere. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) tratează cu indulgență situațiile în care vorbim de reținerea și neplata la stat a taxelor salariale (printre altele) în cel mult 60 de zile de la scadență. Conform specialiștilor, ANAF preferă să trimită atenționări către restanțieri înainte de a face sesizări penale. Însă există și o problemă legată de reincriminarea faptei. Citește articolul
Raportările în scop financiar-contabil și fiscal devin din ce în ce mai complexe și mai sofisticate. În contextul digitalizării continue și al direcției tot mai evidente înspre tehnologizare, și România a adoptat, în ultimii ani, măsuri pentru modernizarea sistemelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), care vizează schimbul de informații în timp real între ANAF și contribuabili. Sunt, însă, sistemele contabile de gestiune utilizate de societăți pregătite pentru acest avans tehnologic? Sau sunt necesare investiții suplimentare atât din partea companiilor de tehnologie, cât și din partea contribuabililor pentru a ține pasul cu toate aceste noi modificări și cerințe legislative? Citește articolul
În urmă cu un an, s-a stabilit că dreptul inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de a aplica amenzile contravenționale prevăzute de Codul de procedură fiscală se prescrie după cinci ani de la data săvârșirii faptei, nu după doar șase luni. Acum, după ceva timp de la aplicarea măsurii, specialiștii sunt de părere că aceasta era necesară, dar și că reprezintă un îndemn al autorităților la conformare voluntară. Citește articolul
În contextul în care implementează un sistem informatic nou, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a oficializat miercuri un set nou de reguli pentru înregistrarea firmelor și specialiștilor ca entități raportoare. Documentul acoperă, printre alte entități, băncile, anumiți comercianți, anumiți dezvoltatori imobiliari, contabilii, consultanții fiscali, auditorii, avocații, notarii și executorii judecătorești. Citește articolul