Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →
Ca o regulă fiscală generală, în anul 2023, cota de impozitare pentru microîntreprinderi este de 1%, în timp ce, începând cu anul 2024, cota de impozitare va fi de 1% sau de 3%, în funcție de venituri sau de activitățile desfășurate. În esență, asta înseamnă că, pentru anumite companii, impozitul plătit la stat se va tripla în urma modificărilor stabilite prin Legea reformei fiscale. Citește articolul
Atunci când vine vorba de gestionarea facturilor electronice începând din 1 ianuarie 2024, este important de precizat că nu vorbim de o muncă ce trebuie alocată neapărat contabililor. Potrivit specialiștilor, gestionarea documentelor trebuie alocată în funcție de volumul activității unei companii, iar automatizările pot reduce destul de mult munca respectivă. Citește articolul
O metodologie pentru raportarea durabilității, denumită și Codul Român al Sustenabilității, este inclusă într-o hotărâre oficializată marți de Guvern. Acesta este un instrument practic opțional prin care se urmărește îmbunătățirea și standardizarea modului în care companiile raportează informațiile nefinanciare privind sustenabilitatea. Citește articolul
Vechile modele ale rapoartelor de tranzacții suspecte, tranzacții cu numerar de cel puțin 10.000 euro, transferuri externe de cel puțin 10.000 euro și transferuri de fonduri pentru activitatea de remitere de bani de cel puțin 2.000 euro au fost înlocuite, așa cum a stabilit în vară Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Deși măsura trebuia să se aplice din 7 noiembrie, aceasta a fost amânată pentru 22 noiembrie. Citește articolul
Digitalizarea relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va continua în 2024 cu trei etape majore, conform legislației în vigoare în momentul de față. Dincolo de extinderea obligativității de a folosi e-Factura, ne mai referim la noul sistem e-Sigiliu și la raportările SAF-T. Citește articolul
Deși executa lucrări de construire în baza unui singur contract cu fiecare beneficiar persoană fizică, un dezvoltator imobiliar a „spart” artificial tranzacțiile în două pentru a aplica parțial TVA-ul redus de 5%. În această speță, prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) într-un raport despre controalele fiscale terminate în septembrie 2023, s-a considerat că a fost aplicată greșit cota redusă de TVA, astfel că s-au impus sume suplimentare de plată. Citește articolul
Regulile actuale privind arhivarea vor rămâne la fel și în 2024, atrag atenția specialiștii. Astfel, în contextul folosirii obligatorii a e-Factura în relația B2B, firmele vor trebui să se asigure doar că, în plus, păstrează fișierele XML sigilate de Ministerul Finanțelor după transmiterea lor în sistem. În același timp, e bine de știut că autoritățile lucrează la posibilitatea de a transmite automatizat și anexele facturilor. Citește articolul
Extinderea unei afaceri peste granița statului în care a fost dezvoltată este un proces complex, cu multiple implicații, care presupune o planificare minuțioasă și atenție sporită la aspecte neîntâlnite anterior, cum ar fi regimul fiscal aplicabil tranzacțiilor realizate între compania-mamă și entitatea afiliată. Și, dacă aspectele de acest gen sunt relativ ușor de gestionat de către societățile mari, pentru cele mici ele pot reprezenta adevărate provocări. Mai mult, start-up-urile interesate să își extindă activitatea pe piețe externe avansate (în special cele din IT care vizează piața din Statele Unite) se confruntă cu dificultăți specifice, generate de faptul că desfășoară activități în jurisdicții cu regimuri fiscale complet diferite. Care sunt aspectele esențiale pentru conformare? Citește articolul
Decizia autorităților de a aplica TVA-ul standard de 19% pentru alimentele cu mult zahăr adăugat poate aduce destul de multe probleme în practică atât pentru operatorii economici, cât și pentru inspectorii Fiscului, sunt de părere specialiștii. Inclusiv excepția pentru anumite alimente, care rămân la TVA-ul de 9%, nu este tocmai clară. Citește articolul
În urma inspecțiilor fiscale derulate în anii recenți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii de la NNDKP au identificat în practică mai multe tendințe de care ar trebui să știe firmele. De principiu, vorbim de situații în care ANAF profită pentru a face ajustări de prețuri de transfer fără a proceda întotdeauna „ca la carte”. Citește articolul