Perioada de grație pentru contribuabilii mijlocii, pentru primele raportări lunare și trimestriale ale fișierului SAF-T, s-a încheiat odată cu termenul de la finalul lunii iulie 2023. Asta înseamnă că firmele medii trebuiau să depună până atunci toate declarațiile 406 aferente perioadei ianuarie - iunie, dacă n-au făcut-o deja, altfel riscă de-acum amendarea. Iată cele mai importante informații de reținut în acest context. Citește articolul
Mai multe modificări fiscale importante referitoare la contribuția la sănătate (CASS) se regăsesc într-un proiect de OG aflat în lucru la Ministerul Finanțelor și care a fost consultat de avocatnet.ro. Acestea acoperă atât veniturile salariale, cât și veniturile independente. Citește articolul
Anumite beneficii acordate de angajator salariaților săi au, din ianuarie 2023, un tratament fiscal preferențial numai dacă, în total, nu depășesc un plafon lunar de 33% din salariul de bază. Acum, Guvernul se gândește să reducă deja acest plafon lunar la numai 20%, conform unui proiect aflat în lucru la Ministerul Finanțelor și care a fost consultat de avocatnet.ro. Citește articolul
În condițiile în care, din 2023, avem o perioadă-standard de arhivare de cinci ani pentru actele contabile, este important de precizat că aceasta nu este aplicabilă anumitor documente. Este vorba de documentele financiar-contabile care atestă proveniența bunurilor care au o durată de viață mai mare de cinci ani, pentru care arhivarea se face pe o durată mai lungă. Citește articolul
Conceptul „Embedded Finance” revoluționează sectorul financiar la nivel mondial, oferind o abordare inovatoare pentru integrarea serviciilor financiare în procese și soluții care facilitează schimbul de bunuri și servicii. Pe măsură ce băncile românești continuă să îmbunătățească experiența clienților și să digitalizeze produsele și procesele aferente, există un domeniu adițional, pe care băncile încă nu îl valorifică pe deplin. Embedded Finance este un nou flux de venituri pentru bănci şi deține un potențial de transformare pentru sectorul bancar care, în opinia noastră, nu poate fi ignorat. Citește articolul
În contextul în care facturarea electronică va deveni obligatorie în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, este important de reținut că aceasta va putea viza numai contribuabilii stabiliți pe teritoriul României. Astfel, în relația cu firmele străine, regulile facturării vor rămâne la fel ca în prezent. Citește articolul
Organizațiile active în industria serviciilor financiare încep să înregistreze progrese semnificative în implementarea modificărilor menite să asigure conformarea cu noul regulament UE privind reziliența operațională digitală (Digital Operational Resilience Act - DORA), în contextul în care o treime dintre acestea (29%) au început să se pregătească încă din 2022 și, dintre acestea, 29% au finalizat deja, până în februarie 2023, 75% din pașii de implementare planificați, conform celei mai recente ediții a studiului Deloitte despre DORA. Intrată în vigoare în 2023, DORA este cea mai importantă inițiativă de reglementare a UE privind reziliența operațională și securitatea cibernetică în sectorul serviciilor financiare și impune organizațiilor să implementeze modificări specifice în termen de 24 de luni de la adoptarea sa. Citește articolul
Cele mai recente schimbări privind scutirea de impozit pe venit a IT-iștilor se aplică începând din iunie 2023, însă acestea nu sunt tocmai lipsite de probleme. Conform specialiștilor, au fost identificate patru probleme practice de care se pot lovi firmele atunci când aplică regulile actualizate de autorități. Asta înseamnă că mediul de afaceri trebuie să discute chestiunile cu autoritățile pentru a afla cum trebuie procedat concret. Citește articolul
Bilanțurile semestriale ale firmelor la data de 30 iunie 2023 trebuie transmise la Ministerul Finanțelor (MF) exclusiv online, versiunea electronică fiind pusă la dispoziție de curând. Termenul de depunere este 16 august 2023. Citește articolul
Pentru ca folosirea e-Factura să devină o obligație generală în relația B2B, Guvernul a obținut recent o derogare de la autoritățile europene. Însă e bine de știut că Guvernul voia inițial ca derogarea să vizeze și dreptul de deducere a TVA-ului, doar că intenția a fost abandonată între timp. Conform specialiștilor, asta ar fi însemnat ca deducerea să fie posibilă numai prin deținerea facturii electronice originale transmise prin e-Factura, ceea ce ar fi dus la restrângerea nejustificată a acestui drept. Citește articolul