Când, la începutul anului, s-a schimbat puțin situația deducerilor personale, ca urmare a aplicării unor prevederi din OG nr. 16/2022, intrând în vigoare și deducerea personală suplimentară, discuțiile s-au concentrat destul de mult pe situația părinților și a câștigului relativ nesemnificativ pe care deducerea suplimentară îl aduce pentru aceștia. Deducerea suplimentară se acordă însă și tinerilor care se angajează - mai exact, până la 26 de ani. Citește articolul
Companiile active în piața energiei electrice, obligate să plătească o contribuție suplimentară la Fondul de Tranziție Energetică, înființată în contextul crizei energetice, sunt supuse, în această perioadă, unor controale tematice din partea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). În cadrul acestor controale, autoritățile verifică atât îndeplinirea obligației de plată, cât și modalitatea efectivă de calcul a contribuției datorate. Această obligație a fost instituită din noiembrie 2021, însă aplicarea ei, inclusiv formula de calcul a contribuției, au fost modificate prin mai multe acte normative. Iar în cadrul controalelor pare că s-a conturat practica de a fi aplicată cea mai recentă metodă de calcul și pentru perioada anterioară adoptării acesteia. Citește articolul
La început de iunie, adică la șase luni de la intrarea în vigoare a unor modificări de cote de TVA prevăzute de OG 16/2022, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) venea cu câteva clarificări importante pentru domeniul HoReCa, oferite în cadrul unui răspuns la o solicitare a Camerei Consultanților Fiscali (CCF), însă acestea nu răspundeau la toate nelămuririle din practică. CCF a solicitat ANAF lămuriri suplimentare în ceea ce privește limonada și unele produse eco, montane sau tradiționale, iar noile clarificări au fost trimise CCF acum câteva zile: Citește articolul
Având în vedere complexitatea și importanța raportării SAF-T, este de așteptat ca firmele să aibă, pe termen lung, o relație mult mai strânsă cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), față de situația oricărei alte declarații fiscale. Ce înseamnă asta? De principiu, un proces continuu de identificare a problemelor, o comunicare constantă cu inspectorii ANAF și o urmărire atentă a gradului de risc al companiei. Citește articolul
Persoanele aflate în concediul de creștere a copilului au voie să obțină venituri salariale, într-o anumită limită, fără a pierde indemnizația de creștere, conform legislației în vigoare. Acest lucru e posibil, de exemplu, la angajarea cu contract part time, însă dezavantajul este că angajatorul trebuie să achite contribuțiile la pensii (CAS) și sănătate (CASS) la nivelul unui salariu minim brut pe țară. Citește articolul
Anul trecut, criteriile generale de risc fiscal din Codul de procedură fiscală au fost detaliate în subcriterii de risc printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă ANAF a uitat să includă în ordin un aspect foarte important, conform reprezentanților Camerei Consultanților Fiscali (CCF) - certificarea declarațiilor fiscale, care trebuie luată în calcul în cadrul analizei de risc. La solicitarea CCF, Ministerul Finanțelor a confirmat că propunerea CCF de a completa ordinul privind aprobarea subcriteriilor de risc este justificată și că urmează să fie implementată de către ANAF. Citește articolul
Normele de aplicare a Codului fiscal au fost completatecu mai multe prevederi ce vizează TVA-ul, conform unei HG apărute vineri în Monitorul Oficial. Documentul vizează aplicarea unor modificări de TVA introduse prin OG 16/2022, precum și prin Legea 88/2023. Citește articolul
Codul fiscal prevede că, pentru a aplica facilitățile fiscale din domeniul construcțiilor, se ia în calcul numai activitatea din România. Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), unei firme care-și derula activitatea în principal în străinătate i-au fost anulate facilitățile și i s-au impus sume suplimentare de plată. Citește articolul
În contextul operaționalizării recente a amnistiei pentru tichetele cadou recalificate, în ultimii ani, de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), iată care sunt principalele aspecte la care trebuie să fie atente companiile vizate direct sau indirect de măsură. Citește articolul
Raportarea SAF-T va fi folosită de autoritățile fiscale pe termen lung, astfel că și companiile ar trebui să se gândească la măsuri adecvate pentru gestionarea acesteia. De exemplu, în privința sistemelor din care se extrag informațiile fiscal-contabile. Conform specialiștilor, soluția ideală ar trebui implementată în funcție de sistemele folosite acum și în funcție de specificul afacerii. Citește articolul