Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →
Evenimentele destabilizatoare ale ultimilor ani au modificat semnificativ paradigma socio-economică globală, ceea ce a generat nevoia de inovație și noi abordări privind strategiile de afaceri, capitalul uman și operațiunile. În același timp, tehnologia și instrumentele bazate pe inteligența artificială (AI) au cunoscut o dezvoltare rapidă și o rată crescută de adopție, atât în rândul companiilor, cât și al utilizatorilor privați, și, deși inovarea și adaptabilitatea au fost esențiale în această perioadă dificilă, marcată de schimbări rapide, ele au antrenat totodată noi vulnerabilități operaționale pentru companii, precum și evoluția metodelor de fraudă. Citește articolul
Deoarece veniturile din surse neidentificabile urmează să fie impozitate cu 70% începând din iunie 2024, specialiștii atrag atenția că persoanele fizice au aproape nouă luni la dispoziție pentru a se conforma voluntar. În caz contrar, aceste persoane vor pierde, în caz de control fiscal, majoritatea veniturilor ce nu pot fi justificate. Citește articolul
În condițiile în care autoritățile vor modifica în curând tratamentul fiscal al veniturilor salariale din IT, angajații se pot gândi la o migrare a activității către o microfirmă sau către o PFA. Însă, în acest caz, specialiștii recomandă o analiză temeinică a celor trei forme de desfășurare a activității IT înainte de a lua o decizie. Citește articolul
Din primăvara anului 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale ale contribuabililor a trecut de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF). Deși măsura a fost lăudată în spațiul public, pentru că va aduce, cu adevărat, obiectivitate în relația autorităților fiscale cu firmele și persoanele fizice, specialiștii de la Taxhouse ne-au spus că efectele dorite încă se lasă așteptate. Citește articolul
Expunem astăzi o serie de aspecte procedural-fiscale privind activitatea de constatare la fața locului desfășurată de organele fiscale. Putem considera că activitatea de constatare la faţa locului este un procedeu pe baza căruia se pot verifica sau confirma anumite elemente definitorii ale stării de fapt fiscale. Citește articolul
Importatorii de mărfuri sunt vizați de o serie de modificări ale procedurii de amânare a determinării definitive a valorii în vamă, conform unei hotărâri oficializate miercuri de Executiv. Există situații în care determinarea valorii nu se poate face imediat, astfel că importatorii pot ridica mărfurile, dar este necesară intrarea în procedura specială pentru determinarea definitivă ulterioară a valorii. Citește articolul
Trecerea, în relația B2B, la obligația generalizată de facturare electronică, ce este așteptată în 2024, va veni la pachet cu o serie de dificultăți majore pentru afacerile din România, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Însă lucrurile s-ar putea dovedi complicate, în contextul folosirii sistemului e-Factura, atât în relația dintre contribuabili și stat, cât și în relațiile cu clienții sau partenerii de afaceri. Citește articolul
Trecerea la o obligație generalizată de folosire a sistemului e-Factura în relația dintre firme (B2B) va aduce cu sine și dispariția, măcar parțială, a necesității de a arhiva facturile în format tipărit, sunt de părere fiscaliștii. Deși obligativitatea generalizată de folosire a e-Factura în relația B2B se poate introduce de la 1 ianuarie 2024, autoritățile încă n-au decis cum vor proceda concret. Citește articolul
Specialiștii au observat în practica Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) o problemă cu privire la fapta de reținere și neplată a taxelor salariale (printre altele) în cel mult 60 de zile de la scadență. Mai precis, angajatorii riscă să se trezească cu sesizări penale doar în urma declarării taxelor salariale, deși nici taxele n-au fost reținute, nici salariul net n-a fost plătit. Situația este una atipică și specialiștii consideră că ANAF n-ar trebui să facă sesizări penale atunci când o întâlnesc. Citește articolul
O procedură specială de eșalonare la plată a obligațiilor de mediu urmează să fie stabilită printr-un ordin separat al Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor (MMAP), conform unui proiect de ordin apărut joi în dezbatere publică. Practic, ministerul trebuie să vină cu o procedură specială deoarece Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) este considerată organul fiscal competent în materia obligațiilor de mediu ale contribuabililor. Citește articolul