Legislația fiscală din România permite, conform Codului de procedură fiscală, obținerea de către contribuabil, din partea autorităţilor de profil (în speță, Ministerul Finanțelor - MF), a unei soluții fiscale pentru reglementarea unei situații viitoare, pe care contribuabilul anticipează că o va avea de rezolvat. Cu alte cuvinte, soluția fiscală individuală anticipată (SFIA) poate fi solicitată, contra cost, organului fiscal, iar cererea pentru emiterea soluţiei fiscale se depune pentru o singură situaţie fiscală principală, care se va întâmpla la o dată ulterioară depunerii acesteia. Citește articolul
Procedura de avizare tehnică a modelelor de case de marcat a fost modificată de Ministerul Finanțelor (MF) printr-un ordin oficializat recent. Măsura era necesară pentru ca autoritățile să poată aviza modelele speciale de case de marcat cu care trebuie dotate automatele comerciale. Citește articolul
Dosarul prețurilor de transfer trebuie întocmit, în anul 2023, de către marii contribuabili, până la data de 26 iunie. Și pentru că se estimează înmulțirea controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe acest subiect, venim astăzi cu regulile de respectat pentru întocmirea dosarului, sfaturi de la specialiști și alte precizări utile. Citește articolul
2023 este al doilea an în care avem un termen temporar unic pentru definitivarea și plata impozitelor pe afaceri pentru anul anterior, conform legislației în vigoare. Cele două obligații trebuie rezolvate de firme până la 26 iunie 2023 - pentru impozitul anual pe profit, pentru impozitul micro pe trimestrul 4 și, pentru ultima oară, pentru impozitul specific pe semestrul 2. Regula nu se aplică, însă, pentru toate companiile. Citește articolul
Ne propunem prin prezentul articol să expunem o serie de aspecte procedural-fiscale privind preluarea și garantarea obligației fiscale în cazul în care aceasta nu a fost îndeplinită de debitor. Conform legislației, există reguli diferite pentru preluarea datoriilor unei persoane fizice și pentru preluarea datoriilor unei persoane juridice. Citește articolul
Comercianții de produse și prestatorii de servicii din România trebuie să facă plăți, încasări și transferuri numai în lei, conform legislației în vigoare. Asta înseamnă că aceștia n-au voie să deruleze operațiuni în valută decât în anumite situații prevăzute în mod expres. Citește articolul
Dacă acordă angajaților ajutoare pentru nașterea sau adopția copiilor, care sunt scutite de taxe salariale în prezent, firmele sunt cele care stabilesc concret dacă aplică limitări sau condiționări. Astfel, ajutorul poate fi primit chiar și de ambii părinți, de exemplu, dacă firmele acceptă acest lucru. Venim cu aceste detalii în urma unei întrebări primite recent pe adresa redacției de la un cititor avocatnet.ro. Citește articolul
Atunci când se ajunge la discuția legată de constituirea unui sediu permanent (impozit pe profit), aceasta implică în mod automat prețurile de transfer, punctează specialiștii. Astfel, iată câteva dintre aspectele esențiale ce trebuie reținute de către firme, în contextul controalelor așteptate curând pe tematica sediilor permanente. Citește articolul
Regula ce stabilește că anularea actelor fiscale emise după încălcarea procedurilor este posibilă doar dacă firmele vizate dovedesc că au suferit un prejudiciu este constituțională. Așa reiese dintr-o decizie recent oficializată, de Curtea Constituțională a României (CCR), cu privire la controalele derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, firmele nu pot obține anularea actelor fiscale pentru nereguli procedurale lipsite de prejudicii, dar asta nu înseamnă că se încalcă accesul la justiție și dreptul la apărare. Citește articolul
În contextul actual, în care controalele fiscale devin mai complexe, iar abordarea inspectorilor devine mai agresivă, vechiul rol al responsabilului de taxe al firmei a cam devenit depășit de situație. Citește articolul