avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 958 soluții astăzi

Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →

Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

Cât plătește un angajator ca taxe, din octombrie 2023, pentru un salariu minim pe țară de 3.300 de lei

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Septembrie 2023 | 3 | 47966 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu octombrie 2023, avem un salariu minim brut pe țară de 3.300 de lei, dar angajatorii plătesc taxe salariale ca pentru un salariu brut de 3.100 de lei, deoarece facilitatea ce constă în 200 de lei netaxabili este valabilă, în continuare, până la finalul anului curent. Practic, cei 200 de lei netaxabili sunt incluși obligatoriu în salariul minim. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inspecția fiscală: Ce ar trebui să știe firmele despre avizul emis de organele fiscale înaintea controlului

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
29 Septembrie 2023 | 1308 | Timp de citire: 3 min.

Ca o regulă generală, organul fiscal are obligația să înștiințeze, în scris, firmele în legătură cu acțiunea ce urmează să se desfășoare înaintea efectuării inspecției fiscale, prin transmiterea unui aviz de inspecție fiscală, ținând seama de prevederile art. 122 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Exclusiv ANAF se pregătește de actualizarea listelor contribuabililor, care trebuie făcută până pe 10 decembrie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Septembrie 2023 | 1 | 11670 | Timp de citire: 2 min.

Actualizarea listelor contribuabililor trebuie făcută anual până la începutul lunii decembrie, conform regulilor în vigoare. În acest sens, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au spus că, în prezent, fac pregătiri pentru actualizarea așteptată peste aproximativ două luni și un pic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză e-Factura: Ce avantaje și dezavantaje aduce companiilor trecerea la folosirea generalizată a facturii electronice în relația B2B

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Septembrie 2023 | 2 | 4963 | Timp de citire: 5 min.

1 ianuarie 2024 este următorul termen major din calendarul implementării facturării electronice în România, din moment ce obligația de raportare a facturilor în sistemul e-Factura va fi extinsă pentru toate tranzacțiile din relația B2B. În aceste condiții, am adunat laolaltă principalele avantaje și dezavantaje ale măsurii, așa cum reies ele din declarațiile fiscaliștilor și ale autorităților fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce poate dura chiar și mai mult de doi ani să îți recuperezi TVA-ul în România și ce opțiuni au companiile

Accace în Contabil și fiscal
28 Septembrie 2023 | 1213 | Timp de citire: 3 min.

În România, pentru societățile străine înregistrate în scopuri de TVA, dar fără un sediu permanent sau un sediu fix, procesul de recuperare a taxei pe valoare adăugată poate dura mai mult de doi ani de la momentul solicitării. Pe de altă parte, pentru societățile românești, perioada de soluționare a controalelor fiscale ce au ca scop recuperarea TVA-ului, atinge în medie 180 de zile de la depunerea cererii și începerea inspecției fiscale, deși termenul de soluționare este de maxim 90 de zile, potrivit Codului de procedură fiscală. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Companiile trebuie să investească în automatizări și în instruirea salariaților

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2023 | 5836 | Timp de citire: 3 min.

În pregătirea pentru trecerea la facturarea electronică generalizată în relația business to business, ce este programată pentru anul 2024, companiile ar trebui să-și concentreze eforturile în special pe automatizări și pe instruirea salariaților, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Evident, investițiile pentru adaptarea la sistemul e-Factura vor fi direct proporționale cu complexitatea activității companiilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noul impozit pentru bănci va fi plătit în plus față de impozitul pe profit

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Septembrie 2023 | 2181 | Timp de citire: 3 min.

În legătură cu intenția Guvernului de a introduce un impozit pe cifra de afaceri pentru bănci, specialiștii atrag atenția că acesta va fi plătit în plus față de impozitul pe profit. În același timp, iată ce entități sunt vizate concret și alte clarificări utile pentru contribuabili. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Ce se va întâmpla cu facturile simplificate sau cele emise pe numele salariaților

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Septembrie 2023 | 2 | 12917 | Timp de citire: 3 min.

Calendarul pentru implementarea generalizată a sistemului e-Factura în relația business to business, ce va fi stabilit curând de Guvern, vine la pachet cu mai multe neclarități. Din păcate, momentan există răspunsuri concrete doar pentru câteva dintre ele, restul urmând să fie rezolvate de autorități, într-un fel sau altul, în viitorul apropiat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raportările bancare pentru persoanele fizice cu venituri mari au devenit realitate

EY Romania în Contabil și fiscal
26 Septembrie 2023 | 7997 | Timp de citire: 4 min.

Băncile din România au depus, potrivit Ordinului Băncii Naționale a României (BNR) nr. 4/2023, prima raportare a veniturilor realizate de către persoanele fizice care activează în sectorul financiar a căror remunerație anuală totală este de minimum un milion de euro. Raportarea cerută este, de fapt, o transpunere a directivei UE pentru persoanele din conducerea băncilor care au câștigat în anul 2022 peste acest prag. Potrivit datelor Autorității Bancare Europene (ABE), România, Portugalia, Ungaria și Slovenia aveau, la sfârșitul anului trecut, doar câte trei bancheri cu venituri anuale de peste un milion de euro. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Executarea silită a bunurilor mobile: Cum sunt valorificate bunurile sechestrate de autoritățile fiscale de la firme

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
25 Septembrie 2023 | 1898 | Timp de citire: 4 min.

Ne propunem, prin prezentul articol, să expunem o serie de aspecte procedural-fiscale privind desfășurarea activității de executare silită a bunurilor mobile, de către organele fiscale, în cazul firmelor. Activitatea de executare silită a bunurilor mobile are ca scop realizarea creanţei fiscale prin sechestrarea şi valorificarea bunurilor proprietate a debitorului fiscal, indiferent dacă acestea se găsesc în posesia sa sau a unui terţ. Citește articolul