Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →
Foștii plătitori de impozit specific, care activează în domeniul HoReCa, au putut trece în ianuarie, dacă așa au decis, la impozitul micro, conform modificărilor stabilite la Codul fiscal prin OG 16/2022. Acum, dacă în cursul anului 2023 se depășește cifra de afaceri de 500.000 de euro, firmele din HoReCa trebuie să treacă la impozit pe profit? Răspunsul scurt este nu, atât timp cât vorbim de veniturile din activitatea specifică domeniului lor. Citește articolul
După ce sistemul e-Factura va deveni obligatoriu pentru toate tranzacțiile în relația B2B, autoritățile fiscale spun că vor să treacă la modificări legate de declarațiile de TVA. Un exemplu în acest sens este cel al decontului de TVA (formularul 300), care va putea fi precompletat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel încât firmele doar să-l verifice și corecteze înainte de depunere. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) tratează cu indulgență situațiile în care vorbim de reținerea și neplata la stat a taxelor salariale (printre altele) în cel mult 60 de zile de la scadență. Conform specialiștilor, ANAF preferă să trimită atenționări către restanțieri înainte de a face sesizări penale. Însă există și o problemă legată de reincriminarea faptei. Citește articolul
Raportările în scop financiar-contabil și fiscal devin din ce în ce mai complexe și mai sofisticate. În contextul digitalizării continue și al direcției tot mai evidente înspre tehnologizare, și România a adoptat, în ultimii ani, măsuri pentru modernizarea sistemelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), care vizează schimbul de informații în timp real între ANAF și contribuabili. Sunt, însă, sistemele contabile de gestiune utilizate de societăți pregătite pentru acest avans tehnologic? Sau sunt necesare investiții suplimentare atât din partea companiilor de tehnologie, cât și din partea contribuabililor pentru a ține pasul cu toate aceste noi modificări și cerințe legislative? Citește articolul
În urmă cu un an, s-a stabilit că dreptul inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de a aplica amenzile contravenționale prevăzute de Codul de procedură fiscală se prescrie după cinci ani de la data săvârșirii faptei, nu după doar șase luni. Acum, după ceva timp de la aplicarea măsurii, specialiștii sunt de părere că aceasta era necesară, dar și că reprezintă un îndemn al autorităților la conformare voluntară. Citește articolul
În contextul în care implementează un sistem informatic nou, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a oficializat miercuri un set nou de reguli pentru înregistrarea firmelor și specialiștilor ca entități raportoare. Documentul acoperă, printre alte entități, băncile, anumiți comercianți, anumiți dezvoltatori imobiliari, contabilii, consultanții fiscali, auditorii, avocații, notarii și executorii judecătorești. Citește articolul
Din moment ce derogarea ce permite României să impună tuturor firmelor folosirea sistemului e-Factura în relația B2B a fost oficializată de autoritățile europene, acum trebuie ca autoritățile naționale să o implementeze efectiv printr-un act normativ - teoretic, până la 24 august 2023. Rămâne de văzut, însă, cum se va face acest lucru - printr-un singur act normativ sau prin mai multe. Ne referim, însă, doar la transpunere, pentru că autoritățile mai trebuie să asigure și condițiile tehnice necesare pentru extindere, iar aici discuția poate fi mai complicată. Citește articolul
Formalitățile ce trebuie îndeplinite de companiile care vor să deruleze operațiuni vamale au fost simplificate oficial miercuri, conform unui ordin nou semnat de Autoritatea Vamală Română (AVR). În esență, de-acum sunt necesare mai puține documente pentru obținerea numărului EORI. Citește articolul
Trecerea la o obligație generalizată de a folosi sistemul e-Factura în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, încă este în discuții la nivelul Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au declarat reprezentanții acestora la un webinar de marți. Deși sunt luate în calcul mai multe variante, cert este că implementarea va începe, într-o formă sau alta, din ianuarie. Totodată, cert mai este că va fi nevoie și de modificări la Codul fiscal, nu doar de un simplu ordin al ANAF cu un calendar. Citește articolul
O procedură specială pentru legitimarea în cadrul inspecțiilor fiscale derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a fost oficializată luni. În acest context, specialiștii spun că procedura, ce a apărut ca urmare a OUG 188/2022, poate fi de folos contribuabililor din două puncte de vedere. Citește articolul