avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 658 soluții astăzi
Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

Facilitățile pentru recapitalizare: Ce bonificații se pot aplica în 2023, la ce să fie atente firmele și pregătiri pentru 2024

Schoenherr și Asociații în Contabil și fiscal
26 Mai 2023 | 0 | 11895 | Timp de citire: 4 min.

Anul 2023 este al doilea în care plătitorii de impozit pe profit și de impozit micro pot aplica facilitățile fiscale pentru recapitalizarea companiilor, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului 153/2020. În aceste condiții, iată ce bonificații se pot aplica în 2023, principalele aspecte pe care să le aibă în vedere firmele și ce trebuie făcut pentru a pregăti „terenul” pentru accesarea facilităților în 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Arhivarea documentelor

UPDATE Mai nou, actele contabile trebuie reconstituite numai dacă sunt în perioada legală de păstrare

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Mai 2023 | 0 | 10359 | Timp de citire: 2 min.

Actele contabile pierdute, sustrase sau distruse trebuie reconstituite numai dacă se află în perioada legală de păstrare de cinci ani, conform unui ordin recent oficializat de Ministerul Finanțelor (MF). Noua dispoziție a fost introdusă în normele de întocmire și folosire a documentelor financiar-contabile, în condițiile în care, potrivit specialiștilor, o asemenea limitare nu se aplica până acum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Contribuabilii nu sunt obligați să restituie statului TVA dedusă la achiziție pentru bunurile distruse voluntar. Ce efecte sunt pentru firmele din România

Deloitte România în Contabil și fiscal
25 Mai 2023 | 0 | 1571 | Timp de citire: 3 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a emis recent o decizie prin care stabilește faptul că un contribuabil care își distruge voluntar anumite bunuri, care nu sunt degradate calitativ, din motive care țin de derularea afacerii, nu este obligat să restituie statului taxa pe valoarea adăugată (TVA) dedusă la momentul achiziției. Cu toate acestea, contribuabilul trebuie să documenteze în mod corespunzător acțiunea de distrugere și să demonstreze că bunurile și-au pierdut orice utilitate în activitățile sale economice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sistemul CESOP: Ce companii sunt vizate de viitoarea raportare fiscală, aplicabilă din 2024, și cum ar trebui să se pregătească acestea

EY Romania în Contabil și fiscal
25 Mai 2023 | 0 | 1263 | Timp de citire: 4 min.

Procesatorii de plăți din România trebuie să se alinieze, începând cu 1 ianuarie 2024, obligației instituite la nivel european de a monitoriza și raporta trimestrial informații cu privire la plățile transfrontaliere către comercianți online. Este vorba despre o nouă raportare la nivelul UE, pentru care datele vor fi transmise, la nivel de tranzacție, în format electronic de tip XML. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Arhivare: Reglementările contabile, modificate oficial pentru implementarea perioadei unice de cinci ani, inclusiv la statele de salarii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Mai 2023 | 0 | 10274 | Timp de citire: 3 min.

La începutul anului curent s-a stabilit că registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative, inclusiv statele de salarii, trebuie arhivate numai cinci ani, fără excepții. În aceste condiții, Ministerul Finanțelor (MF) a modificat, printr-un ordin oficializat recent, reglementările contabile pentru a implementa această perioadă unică de arhivare a actelor contabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Servicii intragrup: Tendințe cunoscute și tendințe recente din controalele derulate de ANAF la companii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Mai 2023 | 0 | 2975 | Timp de citire: 6 min.

Atunci când vine vorba de serviciile intragrup, specialiștii au conturat recent, pe baza controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), principalele tendințe la care ar trebui să fie atente societățile. Vorbim nu doar de chestiuni „clasice”, precum realitatea tranzacțiilor sau utilitatea lor, ci și de chestiuni apărute în perioada recentă, precum împrumuturile sau refacturările. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce IT-iști din instituțiile publice centrale și locale pot beneficia, din iunie, de scutirea de impozit pe venit și ce acte sunt necesare

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
24 Mai 2023 | 0 | 1789 | Timp de citire: 5 min.

În lunile recente, autoritățile au extins facilitatea scutirii de impozit pe venit, pentru activitatea de creare de programe pentru calculator, pentru a acoperi atât bugetarii din instituțiile centrale, cât și bugetarii din instituțiile locale. În aceste condiții, iată ce angajatori publici pot accesa facilitatea, activitățile vizate și documentele necesare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Servicii intragrup: Ce costuri sunt sau nu ale acționarilor și de ce e importantă distincția între ele

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
23 Mai 2023 | 0 | 1424 | Timp de citire: 2 min.

În cadrul discuției mai ample legate de serviciile intragrup, un aspect important ține de costurile acționarilor, atrag atenția specialiștii. Practic, de categorizarea în costuri care sunt ale acționarilor sau în costuri care nu sunt ale acționarilor depinde unde se poate face deducerea cheltuielilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Anumiți termeni din procedura de scutire de impozit din IT ar trebui clarificați, pentru a reduce riscurile în caz de inspecție fiscală

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Mai 2023 | 0 | 3007 | Timp de citire: 5 min.

Cu toate că a fost schimbată de două ori în doar câteva luni, procedura pentru aplicarea scutirii de impozit pe venit pentru IT-iștii care se ocupă de crearea de programe pentru calculator încă are neajunsuri, sunt de părere specialiștii. Mai precis, în lipsa unor clarificări concrete pentru anumiți termeni, există riscul să apară probleme pentru firme în urma inspecțiilor fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Șase factori care ajută directorii financiari la o transformare de succes pentru firma lor. Relația cu salariații din subordine e foarte importantă

EY Romania în Contabil și fiscal
22 Mai 2023 | 0 | 2035 | Timp de citire: 6 min.

În prezent, rolul directorului financiar din România este orientat mai mult spre protejarea și optimizarea valorii companiei (38%), decât spre creșterea valorii ei (24%), conform EY CFO Survey. Pentru viitor, liderii financiari trebuie să pună mai mult accent pe activitățile de creștere a valorii companiei (40%) și mai puțin spre protejarea valorii acesteia (22%). Citește articolul