În cadrul controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectorii se pot lega de avansurile de trezorerie acordate acționarilor sau administratorilor, care rămân nejustificate la finalul unei perioade fiscale sau la finalul anului financiar, pentru a face impuneri suplimentare. Specialiștii au atras atenția asupra chestiunii în contextul în care firmele pregătesc în perioada asta situațiile financiare pe 2022. Citește articolul
În contextul controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pe tema prețurilor de transfer, companiile trebuie să acorde o importanță deosebită documentelor justificative privind prestarea serviciilor intragrup. Asta mai ales în condițiile în care se apropie termenul până la care firmele mari trebuie să fie gata cu dosarul prețurilor de transfer. Citește articolul
Autoritățile fiscale de la noi au decis să introducă, mult mai repede decât se așteptau multinaționalele, obligația de a publica periodic un raport privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al Uniunii Europene. Din acest motiv, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) atrag atenția, într-un document trimis recent Ministerului Finanțelor, că măsura aduce dificultăți mari companiilor vizate și că ar trebui amânată. Citește articolul
Scutirea de impozit pe venit aplicabilă IT-iștilor va fi extinsă, începând din iunie 2023, astfel încât să acopere noi domenii de activitate, printre care inteligența artificială și tehnologiile digitale emergente. Totuși, specialiștii atrag atenția că ar putea să apară unele probleme la implementare. Citește articolul
Deoarece se apropie termenul la care companiile mari trebuie să aibă pregătit dosarul prețurilor de transfer, specialiștii atrag atenția asupra unei probleme des întâlnite în practică - tratarea simplificată a serviciilor intragrup de valoare adăugată scăzută. Deși Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) permite, în liniile sale directoare, o abordare simplificată, aceasta nu este recunoscută, în prezent, în legislația din România - motiv pentru care firmele pot avea probleme la inspecțiile derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Un mare avantaj al sistemului e-Transport este că permite simplificarea semnificativă a formalităților de trecere a frontierei pentru operațiunile intracomunitare, reiese din niște informații furnizate de Ministerul Finanțelor (MF). Însă această simplificare este făcută în două etape. Momentan, vorbim doar de raportarea în avans a transporturilor de bunuri riscante. Însă lucrurile se vor îmbunătăți mai ales din octombrie 2023, când verificările se vor face folosind camere video, cântare și analiza de risc, conform unor clarificări obținute de redacția noastră de la MF. Citește articolul
Prin sistemul e-Transport, autoritățile fiscale monitorizează, în prezent, numai transporturile rutiere de bunuri riscante, însă planul autorităților este de a extinde treptat raportarea în viitor (planul pare să fie conturat în prezent numai în linii mari). Totuși, având în vedere problemele de care s-a lovit Ungaria cu un sistem similar, specialiștii apreciază că România ar putea avea probleme dacă s-ar ajunge în final la extinderea obligației de raportare către toate transporturile rutiere. Citește articolul
Un aspect căruia inspectorii fiscali îi acordă tot mai des atenție este soldul numerarului din casierie la finalul exercițiului financiar, atrag atenția specialiștii. Atunci când se descoperă că lipsește numerar, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) consideră că este vorba fie de dividende date acționarilor, fie de remunerații date administratorilor, astfel că se ajunge la impuneri suplimentare (și poate chiar la amenzi). Chestiunea trebuie avută în vedere mai ales pentru că în această perioadă se pregătesc situațiile financiare pe 2022. Citește articolul
Până la urmă, deputații urmează să respingă proiectul ce prevede că atunci când suportă (în anumite limite) pentru salariații proprii abonamente mixte, cu servicii medicale și sportive, angajatorii ar urma să fie scutiți de plata taxelor salariale aferente. Propunerea de respingere vine în contextul în care o măsură asemănătoare a ieșit din Parlament și se aplică deja de la începutul anului curent. Citește articolul
În privința digitalizării relației contribuabililor cu autoritățile fiscale, implementarea sistemelor SAF-T, e-Factura, e-Transport și pentru casele de marcat reprezintă doar începutul. Ministerul Finanțelor pregătește, pentru următorii ani, încă cinci sisteme complet noi pentru a îmbunătăți activitatea autorităților și interacțiunea cu persoanele fizice și juridice. De principiu, toate aceste sisteme ar trebui să fie funcționale până în 2025, ceea ce înseamnă că anul 2026 va reprezenta un moment major de cotitură pentru firmele și persoanele fizice din România. Citește articolul