Practica grupurilor de societăți înființate de antreprenori români, dar nu numai, arată că, de multe ori, astfel de grupuri s-au dezvoltat mai degrabă ad-hoc, explorând și exploatând oportunități de business. Așadar, aproape inevitabil, la un moment dat, orice antreprenor român cu dețineri directe/indirecte în mai multe entități, române sau străine, ajunge să se întrebe și să analizeze dacă ar fi benefică înființarea unei entități de tip holding, care să dețină participațiile în restul entităților din grup și daca da, unde să fie înființată o astfel de entitate. Ar fi România o jurisdicție favorabilă în acest sens? Citește articolul
Noul plafon în funcție de care firmele se încadrează la regimul de impozitare micro sau la regimul de impozitare pe profit se aplică începând cu veniturile aferente anului 2023, nu începând cu veniturile aferente anului 2022. Măsura este prinsă într-o lege apărută marți în Monitorul Oficial, iar documentul mai conține și o excepție ce permite firmelor de consultanță fiscală să rămână, dacă vor, la regimul micro. Citește articolul
Legea de aprobare a OG 16/2022, care conține câteva modificări fiscale importante pentru companii, a fost oficializată marți, după ce sesizările de neconstituționalitate la adresa acesteia au fost respinse acum câteva zile. Prin urmare, modificările așteptate de mediul de afaceri intervin înainte de 1 ianuarie 2023. În lipsa ajustărilor din lege, regulile stabilite de ordonanță pentru 1 ianuarie s-ar fi aplicat exact așa cum le-a dat Guvernul. Citește articolul
Companiile din HoReCa ce desfășoară și activități din afara acestui domeniu se pot găsi, din 2023, în situația de a datora la stat atât impozit micro, cât și impozit pe profit (concomitent), reiese dintr-o lege nouă. Practic, în contextul eliminării impozitului specific, parlamentarii au luat măsuri pentru a perpetua așa-zisul impozit mixt. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la două cauze germane privind grupurile de TVA. În acest context, ne putem da seama indirect că regulile din România privind legătura strânsă între membrii grupului de TVA sunt bune. Citește articolul
Companiile active în domeniul jocurilor de noroc vor fi obligate să plătească o „taxă” pentru cultură, conform unei legi oficializate acum câteva săptămâni. Însă specialiștii atrag atenția că reglementarea vagă a măsurii o face să fie greu de aplicat în practică, în lipsa unor detalieri prin norme procedurale. Citește articolul
Autoritățile europene au lansat recent în dezbatere un pachet de proiecte prin care se dorește modificarea semnificativă a sistemului de TVA al Uniunii. În principal, se propune ca, pentru vânzările către consumatori, să fie necesară o singură înregistrare de TVA pentru toate statele UE, iar obligațiile declarative să fie gestionate printr-un portal unic. Totodată, se mai dorește introducerea facturării electronice pentru tranzacțiile transfrontaliere. Citește articolul
Companiile care activează în industria auto din România sunt preocupate, în această perioadă, de numeroase aspecte care țin de activitatea de bază, de tendințele din piața europeană și globală, de planurile autorităților din întreaga lume cu privire la reducerea emisiilor poluante, dar și de cerințele de raportare fiscală tot mai complexe la care trebuie să se conformeze în perioada următoare. Din aceste considerente, jucătorii din acest domeniu trebuie să intre în 2023 pregătiți pentru a face față în primul rând provocărilor pe termen scurt, reprezentate de implementarea noilor sisteme de raportare, precum SAF-T, RO e-Factura sau RO e-Transport, astfel încât să economisească resurse pentru transformările necesare pe termen lung, pentru a ține pasul cu evoluțiile din piață. Citește articolul
România rămâne pe ultimul loc în UE la colectarea TVA, înregistrând din nou cel mai mare deficit de încasare a acestei taxe din suma totală ce ar trebui colectată, estimat la 35,5%, conform raportului publicat recent de Comisia Europeană (CE), care utilizează date pentru anul 2020. CE se așteaptă ca pentru 2021 diferența să scadă până la 33% datorită măsurilor luate de administrația fiscală românească, începând cu 2020, de a introduce diverse mijloace de raportare digitală, precum implementarea SAF-T și conectarea caselor de marcat fiscale cu serverele ANAF. Citește articolul
Regimul de scutire de TVA, ce este gândit special pentru întreprinderile mici, urmează să devină accesibil, din ianuarie 2025, pentru mai multe companii, conform unei directive europene care trebuie transpusă în Codul fiscal. În esență, regimul special va putea fi aplicat nu doar de firmele stabilite în România, ci și de firmele străine (adică din alte state din UE) care activează în România. De asemenea, firmele stabilite în România vor putea aplica regimul de scutire și în alte state din UE. Citește articolul