Cu toate că reprezentanții autorităților anunțaseră recent că în 2023 nu vom vedea modificări la Codul fiscal, un document apărut marți la Ministerul Finanțelor arată că anul viitor va continua revizuirea sistemului fiscal. Astfel, este posibil, totuși, să vedem noi schimbări privind impozitul micro, impozitul pe profit și facilitățile fiscale. Citește articolul
În domeniul fiscal, pe parcursul anului 2022 au venit mai multe decizii importante din partea instanțelor naționale, dar și din partea Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), a Curții Constituționale și a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). De la deductibilitatea cheltuielilor la stabilirea TVA-ului, iată chestiunile pentru care s-au dat soluții de care ar trebui să țină cont firmele în activitatea lor și, mai ales, în relația directă/indirectă cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Activitățile de tipul remunerațiilor administratorilor, directorilor și membrilor consiliilor de administrație (CA), persoane fizice, sunt taxate similar contractelor de muncă. La nivelul UE, însă, lucrurile s-ar putea îndrepta într-o nouă direcție. Deciziile recente ale Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) par să indice o schimbare de abordare privind aplicabilitatea TVA. Citește articolul
Pentru companii și PFA-uri, finalul anului 2022 înseamnă, ca de obicei, așteptarea ultimelor schimbări fiscale înainte de trecerea în noul exercițiu financiar. Astfel, pe lista ultimelor chestiuni ce trebuie stabilite până la finalul lunii decembrie regăsim câteva ajustări punctuale la OG 16/2022, unele modificări majore la controalele fiscale și nu numai. Citește articolul
În 2023, companiile și persoanele fizice ar trebui să se aștepte la stabilitate legislativă, cel puțin în ceea ce privește Codul fiscal, au declarat recent reprezentanții autorităților fiscale. Citește articolul
Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au început un proces de consultare a pieței înainte de a face achiziția publică pentru viitorul sistem informatic, de tip Big Data, al Fiscului. Astfel, din caietul de sarcini publicat de MF aflăm că viitorul sistem informatic de date integrate (numit, pe scurt, SIDI) va putea să gestioneze volume imense de date și să facă analize în timp real pentru detectarea neconformării fiscale. Ba mai mult, sistemul va putea inclusiv să prezică dacă un contribuabil intenționează să fraudeze statul. Citește articolul
Un proiect de lege pentru anularea îmblânzirii din 2021 a pedepselor pentru evazioniști a fost propus recent pentru respingere de către deputați, după ce inițial a fost adoptat de senatori, astfel că are șanse mici să ajungă să se aplice. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, în situația unei prestări de servicii între două persoane impozabile, situate în state membre diferite, din perspectiva TVA, locul prestării de servicii nu se schimbă chiar dacă prestatorul știa sau ar fi trebuit să știe că participă la o fraudă privind TVA‑ul, săvârșită în cadrul unui lanț de operațiuni. Citește articolul
Două schimbări majore privind dobânzile pentru sumele pe care Fiscul trebuie să le achite contribuabililor sunt trecute într-un proiect de lege ajuns recent la Senat, prin care se propune modificarea Codului de procedură fiscală. Acestea ar urma să scurteze timpul de care e nevoie pentru ca un contribuabil să încaseze dobânzi de la stat. Citește articolul
Aproximativ 70% dintre contribuabilii chestionați în cadrul unui sondaj EY România despre controalele fiscale se plâng de volumul mare de documente solicitat de către inspectori și peste 57% consideră că acestea nu sunt analizate cu atenția necesară. Acest sondaj a inclus 75% mari contribuabili, 15% contribuabili mijlocii și 10% contribuabili mici. Controlul fiscal în România rămâne o temă de mare actualitate oricând. Anunțat sau nu, mai rar sau frecvent, cu o tematică anume sau fără, procedură de altfel absolut necesară și obligatorie în orice sistem fiscal, rămâne o „sperietoare” pentru contribuabil. Motivul este simplu și ține de premisa de la care pornesc autoritățile de control în verificarea contribuabilului român: este imposibil ca toate documentele, înregistrările, încasările și plățile acestuia să fie corecte, astfel că este inevitabilă impunerea de taxe și impozite suplimentare. Citește articolul