E puțin probabil ca România să mai poată amâna mult timp întoarcerea la impozitarea progresivă, prezentă la noi până în 2004. Impozitarea progresivă, prin comparație cu creșterea impozitului pentru toată lumea, ar însemna o creștere a veniturilor bugetare fără a-i împovăra pe cei cu venituri mici. Calculul impozitului progresiv pe un salariu brut de 15.000 lei ar implica o impozitare de 10% pentru primii 10.000 lei și 16% pentru restul, ceea ce ar lăsa lucrătorul cu mai mulți bani în mână comparativ cu aplicarea unei cote unice de 16%. De asemenea, o implementare corectă a acestui sistem ar simplifica procesul de impozitare și ar proteja persoanele cu venituri reduse, asigurând în același timp o distribuire echitabilă a sarcinii fiscale. Eforturile de comunicare și educare a populației cu privire la impozitarea progresivă sunt esențiale pentru a facilita această tranziție. Citește articolul
Subiectul recalificării relațiilor aparent independente în relații dependente, care presupune impuneri suplimentare de taxe în urma controalelor, a revenit în atenția Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atenționează avocații. În acest context, contribuabilii sunt sfătuiți să reanalizeze colaborările care pot fi vizate de controalele ANAF și de eventualele recalificări fiscale. Citește articolul
Facilitățile fiscale stabilite pentru salariații din IT, construcții și agroalimentar sunt eliminate complet începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, conform unei ordonanțe recent oficializate. Astfel, acești salariați datorează integral taxele salariale, nu în cuantum redus, deși facilitățile trebuiau să se aplice până în 2028. Citește articolul
Tichetele de masă, creșă și cultură și voucherele de vacanță ar urma să fie scutite de impozitul pe venit și, acolo unde este cazul, de contribuția la sănătate (CASS), se arată într-un proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere. Automat, măsura ar însemna o creștere indirectă a salariului net pentru angajații care deja primesc asemenea beneficii. Citește articolul
În prezent, există situații în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) face popriri pe salarii atât prin intermediul angajatorului, cât și prin intermediul băncii la care angajatul are cont, depășindu-se limitele impuse de legislație pentru aceste rețineri. Din acest motiv, regulile vor fi schimbate pentru ca poprirea să fie făcută numai la angajator. Citește articolul
Ca o regulă generală, potrivit prevederilor Codului fiscal, începând cu data de 1 ianuarie 2024, contribuabilii care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul stabilit, conform legii, prin completarea formularului 230, nemaiexistând posibilitatea redirecționării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe veniturile din activități independente, pe veniturile din proprietate intelectuală, pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor, pe veniturile din activități agricole etc., în vederea susținerii entităților nonprofit și a unităților de cult. Declarația se depune, opțional, de către salariații care vor asta, până la 27 mai 2024. Citește articolul
Mirajul salariului „atractiv”, uneori alcătuit și din bonificații sau alte elemente, rămâne un subiect de discuție actual, iar cunoașterea aspectelor legale care vizează acest element esențial, salariul, ar trebui să se afle pe lista de priorități a lucrătorilor, pentru că ele fac parte din obligația angajatorului privind informarea prealabilă semnării unui contract sau a unui act adițional. Citește articolul
Atenția autorităților fiscale s-a dus tot mai mult, în lunile recente, în direcția colaborărilor pentru aplicațiile de ridesharing sau de livrări la domiciliu. În aceste cazuri se pune în discuție „clasica” dilemă a naturii activității PFA-urilor care au colaborări cu persoane juridice. Acolo unde se descoperă că vorbim de o relație de subordonare între părți, autoritățile nu ezită să reîncadreze activitatea PFA-urilor din independentă în dependentă (adică salarială) și să facă impuneri suplimentare pentru taxe salariale. Citește articolul
Începând cu anul 2024, numai contribuabilii care realizează venituri din salarii mai pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit, prin formularul 230. Astfel, dispare posibilitatea redirecționării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe veniturile din activități independente pentru susținerea ONG-urilor și bisericilor. Citește articolul
Contribuția la sănătate (CASS) ar urma să fie datorată, de către persoanele fizice care câștigă bani din mai multe surse, numai o singură dată, pentru cel mai mare venit dintre cele obținute, scrie într-un proiect de lege ajuns recent la Senat. Practic, în acest fel ar putea fi eliminată situația actuală în care o persoană cu mai multe surse de venit datorează CASS de mai multe ori. Citește articolul