Regimul taxelor de drum urmează să se schimbe semnificativ în 2026, așa cum reiese dintr-o lege recent oficializată. Acest lucru este important mai ales pentru transportatorii rutieri de mărfuri și persoane, pentru care situația actuală o să devină mai complexă. Citește articolul
Posibilitatea utilizării de către transportatorii rutieri români a vehiculelor închiriate care sunt înmatriculate sau puse în circulație în alte state membre ale Uniunii Europene (UE), pentru maximum două luni consecutive într-un an calendaristic, dar fără să depășească per total 25% din flota deținută de operator este acum prinsă expres în legislație. O lege publicată luni modifică ordonanța privind transporturile rutiere, care prevedea până acum că transportul rutier naţional și internațional contra cost se poate efectua numai cu (auto)vehicule rutiere înmatriculate în România. Deși legiferată permisiunea de a utiliza și alt fel de vehicule decât cele înmatriculate aici, transportatorii trebuie să țină cont că există totuși niște limitări care vor împiedica folosirea regulată a unor astfel de vehicule, dar și că ele nu pot fi conduse decât de șoferii angajați de utilizator, nu de cel de la care s-a închiriat vehiculul. Citește articolul
Legislația Uniunii Europene (UE) se opune ca o întreprindere să poată desemna o un terț responsabil de respectarea dispozițiilor UE privind perioadele de conducere și de repaus ale conducătorilor auto și să transfere astfel către aceasta din urmă răspunderea penală pentru încălcările acestor dispoziții, atunci când dreptul național nu permite luarea în considerare a încălcărilor astfel imputate prepusului menționat pentru a aprecia dacă întreprinderea de transport se conformează cerinței privind buna reputație. Este decizia pronunțată joi de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o speță de vizează legislația austriacă, care le permitea transportatorilor să nu piardă niciodată certificarea din cauza nerespectării condiției bunei reputații dacă „pasau” responsabilitatea unui terț. Citește articolul
Autoritățile europene au început să implementeze un sistem nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, acesta urmând să înlocuiască actualul sistem ICS1. Până acum, ICS2 a vizat numai transportatorii aerieni, dar acesta va viza, din martie 2024, inclusiv transportatorii rutieri, feroviari și pe apă. Astfel, și România trebuie să folosească ICS2, un sistem al cărui scop este protejarea țărilor UE de riscurile de securitate. Citește articolul
De la începutul anului curent, autoritățile pot da amenzi firmelor și persoanelor fizice care nu raportează în e-Transport transporturile rutiere de bunuri riscante. Însă verificările încep efectiv la jumătatea lunii martie 2023, conform unor declarații recente ale șefului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Recent, Poliția Română a primit acces la sistemul e-Transport, astfel că ofițerii și agenții de poliție pot și ei să controleze transporturile rutiere de bunuri riscante și să aplice amenzi de până la 100.000 de lei, conform informațiilor obținute de redacția noastră. Citește articolul
În condițiile în care autoritățile au ajustat, pe finalul anului trecut, regimul legal al e-Transport, specialiștii atrag atenția că sistemul are probleme în continuare. Sistemul este obligatoriu de mai multe luni, însă neraportarea transporturilor de bunuri riscante poate fi sancționată abia din ianuarie 2023. Citește articolul
Transportatorii rutieri sunt pe agenda Inspecției Muncii în câteva rânduri anul acesta. În principal, inspectorii vor verifica respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă (SSM), în contextul în care transporturile reprezintă un sector de activitate unde avem numeroase accidente de muncă, dar și normele privind timpul de muncă și timpul de odihnă în cazul conducătorilor auto și respectarea normelor europene în cazul deplasărilor transfrontaliere. Citește articolul
Lovirea sau deteriorarea pasajelor existente pe drumurile publice din țara noastră, acțiuni apărute în urma nerespectării gabaritului de liberă trecere, poate aduce șoferilor cele mai mari amenzi ce se pot aplica, pentru nerespectarea Codului rutier, în cazul persoanelor fizice. Mai exact, amenzile riscate în aceste cazuri de șoferi pot ajunge până la 2.900 de lei. Aceleași sancțiuni se aplică și în cazul lovirii porților de gabarit existente la trecerea șinelor de tren. Citește articolul
Două reguli noi referitoare la transportul rutier al deșeurilor se vor aplica, cel puțin teoretic, din 12 ianuarie 2023, iar persoanele fizice și juridice care nu se conformează vor risca amenzi de până la 60.000 de lei. Citește articolul