În cazul sistemului e-Sigiliu nu trebuie stabilită o listă precisă a bunurilor pentru care e necesară monitorizarea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sau Autoritatea Vamală Română (AVR). În schimb, alegerea transporturilor rutiere de mărfuri care vor fi monitorizate se va face în funcție de analizele de risc derulate de cele două entități. Citește articolul
Șoferii profesioniști vor avea un rol principal în cadrul monitorizării transporturilor rutiere de mărfuri prin noul sistem e-Sigiliu, așa cum reiese din legislația acestuia. Dincolo de faptul că șoferii vor interacționa cu reprezentanții Fiscului și ai Vămii în numele transportatorilor rutieri, aceștia vor fi responsabili de integritatea sigiliilor inteligente, iar încălcarea obligației le va putea aduce amenzi drastice. Citește articolul
Un ordin cu normele pentru sistemul e-Sigiliu a fost oficializat recent de către Autoritatea Vamală Română (AVR) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Actul normativ stabilește exact ce transporturi rutiere de bunuri pot fi monitorizate cu sigilii inteligente și detaliază cum se derulează efectiv operațiunile de acest fel. Teoretic, însă, e-Sigiliu nu este funcțional încă, pentru că sunt necesare unele achiziții publice. Citește articolul
Dincolo de sistemul e-Transport, care deja funcționează, autoritățile vor introduce curând și sistemul e-Sigiliu, prin acesta urmărindu-se trasabilitatea transporturilor rutiere de bunuri, potrivit unei legi recent apărute în Monitorul Oficial. Instrumentul va fi folosit pentru a preveni evaziunea fiscală. Citește articolul
Formalismul excesiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost criticat din nou de judecători. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), scutirea de TVA pentru transportul legat de importul bunurilor nu poate fi refuzată automat de ANAF doar pentru că firma prezintă alte documente decât cele cerute de legislația autohtonă. Cu alte cuvinte, inspectorii trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile de fond pentru a acorda scutirea de taxă, trecând cu vederea, dacă este cazul, cerințele de formă. Citește articolul
În lunile recente, redacția noastră a aflat despre mai multe schimbări importante ce vizează, direct sau indirect, activitatea transportatorilor rutieri de mărfuri și persoane. Unele dintre ele țin de modificarea legislației fiscale, însă altele nu. Iată ce e de reținut: Citește articolul
Inclusiv magazinele care transportă bunuri riscante cu vehiculele proprii (cele de dimensiuni mai mari) trebuie să dețină codul special (codul UIT) obținut în urma raportării în sistemul e-Transport, nu doar transportatorii rutieri. Măsura este prevăzută într-o lege oficializată joi. Citește articolul
Regimul taxelor de drum urmează să se schimbe semnificativ în 2026, așa cum reiese dintr-o lege recent oficializată. Acest lucru este important mai ales pentru transportatorii rutieri de mărfuri și persoane, pentru care situația actuală o să devină mai complexă. Citește articolul
Posibilitatea utilizării de către transportatorii rutieri români a vehiculelor închiriate care sunt înmatriculate sau puse în circulație în alte state membre ale Uniunii Europene (UE), pentru maximum două luni consecutive într-un an calendaristic, dar fără să depășească per total 25% din flota deținută de operator este acum prinsă expres în legislație. O lege publicată luni modifică ordonanța privind transporturile rutiere, care prevedea până acum că transportul rutier naţional și internațional contra cost se poate efectua numai cu (auto)vehicule rutiere înmatriculate în România. Deși legiferată permisiunea de a utiliza și alt fel de vehicule decât cele înmatriculate aici, transportatorii trebuie să țină cont că există totuși niște limitări care vor împiedica folosirea regulată a unor astfel de vehicule, dar și că ele nu pot fi conduse decât de șoferii angajați de utilizator, nu de cel de la care s-a închiriat vehiculul. Citește articolul
Legislația Uniunii Europene (UE) se opune ca o întreprindere să poată desemna o un terț responsabil de respectarea dispozițiilor UE privind perioadele de conducere și de repaus ale conducătorilor auto și să transfere astfel către aceasta din urmă răspunderea penală pentru încălcările acestor dispoziții, atunci când dreptul național nu permite luarea în considerare a încălcărilor astfel imputate prepusului menționat pentru a aprecia dacă întreprinderea de transport se conformează cerinței privind buna reputație. Este decizia pronunțată joi de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o speță de vizează legislația austriacă, care le permitea transportatorilor să nu piardă niciodată certificarea din cauza nerespectării condiției bunei reputații dacă „pasau” responsabilitatea unui terț. Citește articolul