În contextul pandemiei, mulți angajatori se văd puși în situația de a-și modifica pachetele de beneficii pe care le acordă salariaților, în special acelea care sunt corelate cu munca de acasă. În acest context, EY avertizează (printr-o opinie trimisă pe adresa redacției) că firmele trebuie să fie atente la chestiunile fiscale ce apar cu privire la aceste beneficii, mai ales că Fiscul pare a face tot mai multe controale în această zonă a contribuțiilor și impozitului datorate pentru salariați. Citește articolul
Marii angajatori din toată țara urmează să fie verificați de către inspectorii de stat în această perioadă, după ce Inspecția Muncii a anunțat că a început o campanie națională de controale. În esență, autoritățile vin să verifice dacă firmele care au peste 50 de salariați au trecut pe munca la distanță, acolo unde se poate, sau dacă și-au decalat programul de lucru. De asemenea, verificările mai urmăresc și alte aspecte, precum respectarea regulilor de securitate și sănătate în muncă (SSM). Citește articolul
Inspecția Muncii a desfășurat, timp de o săptămână, o campanie națională de control în domeniul transporturilor rutiere, ce a vizat, în principal, relațiile de muncă dintre angajatori și șoferii profesioniști ai acestora. Printre altele, inspectorii au găsit probleme legate de munca nedeclarată și de evidența orelor de muncă. Citește articolul
Încă din anul 2019, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Mirela Călugăreanu, anunța cu entuziasm că a mai descoperit "un focar" de evaziune fiscală (că tot este la modă termenul), în problematica acordării de către companii a tichetelor cadou către salariați, dar mai ales către alte persoane care nu au relații salariale cu acestea. Problema, deși simplă la prima vedere, capătă o notă dramatică pentru mediul de afaceri în momentul în care inspectorii ANAF/Antifraudă forțează legile în vigoare și fac abuz de puterea de apreciere pe care le-o oferă Codul fiscal și Codul de procedură fiscală, interpretând eronat, după părerea noastră, anumite texte legale, cu scopul de a impune suplimentar tichetele cadou acordate în afara relației angajat-angajator cu contribuții la sistemul public de asigurări sociale (CAS – 25%) și la sistemul public de asigurări sociale de sănătate (CASS – 10%). Citește articolul
Chiar dacă inspecțiile fiscale nu au trecut exclusiv în mediu online, autoritățile folosesc acum, în contextul restricțiilor impuse pe fondul pandemiei de coronavirus, mai multe instrumente digitale, în special de comunicare. Acest lucru are deja efect asupra contribuabililor, una dintre implicațiile noilor metode de comunicare fiind necesitatea de arhivare electronică a documentelor. Citește articolul
Potrivit Codului de procedură fiscală, verificarea documentară este una dintre metodele de control de care Fiscul dispune în relația cu companiile și persoanele fizice. Totuși, din moment ce aceasta nu era folosită până acum, Fiscul a stabilit azi exact ce departamente interne o pot pune în practică. Este vorba de Ordinul Fiscului 3.632/2020, care a fost publicat azi în Monitorul Oficial și care deja se aplică. Citește articolul
În contextul creșterii semnificative a volumului de vânzări de bunuri prin comerțul online, odată cu apariția crizei coronavirusului, inspectorii fiscali au început să facă verificări extinse la comercianții online, potrivit unei informări de azi a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Autoritățile vor astfel să identifice companiile care vând produse online fără a-și declara veniturile la stat. Citește articolul
Autoritățile au stabilit că se vor intensifica verificările la firme cu privire la respectarea măsurilor de igienă și de siguranță. În plus, se ia în considerare implementarea, pe viitor, a măsurii de suspendare temporară a activității firmelor ce nu respectă asemenea măsuri. În același timp, Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) a adoptat o hotărâre prin care obligă autoritățile locale să analizeze în ce localități este cazul să se închidă interioarele restaurantelor și cinematografelor și firmele să își analizeze programul de muncă, pentru a-și desfășura activitatea la distanță - este vorba de acele localități unde incidența cazurilor de coronavirus este de 1,5 la mia de locuitori sau mai mult. Citește articolul
Tipărirea codului numeric personal și adresa persoanei care a efectuat plata printre detaliile trecute pe extrasele de cont ale unei bănci sau transmiterea la adrese de e-mail greșite, din cauza unei erori apărute la aplicația utilizată de o bancă, a unor date personale, inclusiv valoarea salariului unor clienți sunt doar două dintre încălcările legislației ce au fost sancționate, în 2019, de către Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), potrivit unui raport publicat luni. Citește articolul
Orice firmă privată care primește ajutoare bănești de la stat poate fi supusă, de către personalul de control al Ministerului Finanțelor Publice (MFP), unei inspecții economico-financiare. Aceasta se face, de obicei, înaintea inspecției fiscale, iar regulile celor două tipuri de controale sunt asemănătoare. Din moment ce numeroase companii primesc în perioada asta bani de la Guvern pentru a-și continua activitatea economică, acestea ar trebui să știe că pot ajunge obiectul inspecției economico-financiare. Citește articolul