Tot mai multe companii se pot trezi cu solicitări de documente de la reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fără să fie anunțate în prealabil despre desfășurarea unui control fiscal. Specialiștii avertizează că, în aceste cazuri, este vorba de obicei despre verificări documentare. Astfel, firmele trebuie să trateze solicitările cu maximă seriozitate, dacă nu vor să riște pierderea dreptului de a contesta eventualele decizii de impunere emise de ANAF în baza verificării documentare. Citește articolul
Conform prevederilor legale, selectarea contribuabililor ce urmează a fi supuși inspecției fiscale este efectuată de organul de inspecție fiscală competent, în funcție de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc. Legislația nu prevede o definiție a gradului de risc, însă definește analiza de risc. Așadar, analiza de risc reprezintă activitatea efectuată de administrația fiscală, în funcție de procedurile și metodologia internă, în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanțelor fiscale, de a le evalua, precum și de a le gestiona. În practică, am identificat câțiva factori care pot influența gradul de risc și, așadar, includerea societății respective în planul de inspecție fiscală. Detaliem în cele ce urmează câțiva dintre acești factori. Citește articolul
O decizie de a popri conturile bancare ale unei firme, în timpul derulării inspecției fiscale, a fost anulată recent în instanță, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) fiind obligată ulterior la plata de despăgubiri, conform unui comunicat remis marți redacției noastre. Citește articolul
Atunci când vine vorba despre verificarea documentară derulată de la distanță de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care este supranumită desk audit, avem în prezent mai multe probleme decât certitudini, așa cum reiese din spusele fiscaliștilor. Practic, vorbim de un tip de control reglementat sumar de care autoritățile se folosesc pentru a impune contribuabililor, pe repede înainte, sume suplimentare de plată. Iată ce e de știut acum despre verificarea documentară, tip de control fiscal pentru care sunt în pregătire unele ajustări prin OUG. Citește articolul
Printre cazurile prezentate recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în raportul cu inspecțiile finalizate în septembrie 2022, se numără mai multe situații de recalculări de taxe pentru firme și persoane fizice care și-au neglijat parțial sau integral obligațiile fiscale. Citește articolul
Raportul de activitate al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) aferent primei jumătăți a anului 2022 arată o intensificare a activității de control fiscal, numărul contribuabililor verificați crescând cu aproximativ 60% față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, comparativ cu anii trecuți, se observă și diversificarea tipurilor de controale fiscale utilizate: pe lângă inspecțiile fiscale parțiale/totale, tot mai des am asistat la controale inopinate, verificări documentare (controale desfășurate exclusiv de la distanță) sau verificări ale situației fiscale personale. Din experiența practică, modalitatea în care societățile se pregătesc pentru inspecția fiscală, precum și conduita pe parcursul inspecției, sunt elemente care pot influența în mod decisiv rezultatul inspecției fiscale. Citește articolul
În plină criză pandemică, pe final de 2020, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a operaționalizat un tip de control care i-a permis să-și deruleze de la distanță verificările la contribuabili. Deși verificarea documentară (numită și desk audit) exista deja în Codul de procedură fiscală, aceasta nu mai fusese folosită anterior. Ulterior, însă, pe măsură ce aceste verificări s-au înmulțit, fiscaliștii au început să observe că desk audit-ul are câteva probleme deloc de neglijat. Citește articolul
Verificările documentare ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), care se derulează de la distanță, vizează de obicei contribuabili care desfășoară activități cu risc mare de neconformare fiscală, potrivit specialiștilor. În contextul în care acest tip de control devine tot mai „popular” în cadrul ANAF, firmele ar trebui să aplice anumite măsuri de prevenire. Citește articolul
Recent s-a stabilit că dreptul Fiscului de a aplica amenzile din Codul de procedură fiscală se prescrie după cinci ani de la data săvârșirii faptei. Însă, chiar și așa, e important de știut că obligația de a le plăti se prescrie, în continuare, după numai două luni de la aplicare, dacă procesul-verbal de contravenție nu este comunicat la timp. Citește articolul
Regulile actuale ale verificării documentare sunt destul de sumare, atrag atenția specialiștii, în condițiile în care vorbim de un tip de control care devine, conform statisticilor recente, tot mai folosit în cadrul Fiscului. În plus, deși deciziile de impunere emise la desk audit ar trebui confirmate sau infirmate ulterior, printr-o inspecție fiscală, acest lucru nu se întâmplă mereu (sau nu se întâmplă îndeajuns de repede), ceea ce poate aduce probleme firmelor verificate. Citește articolul