În contextul reorganizării Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), autoritățile au stabilit oficial prin OG că inclusiv activitatea de emitere a soluțiilor fiscale individuale anticipate (SFIA) va trece la Ministerul Finanțelor (MF). SFIA reprezintă un instrument prin care firmele pot obține în avans, contra cost, un tratament fiscal pentru spețe complexe, fără a mai exista riscul contestării la un eventual control ulterior. Citește articolul
Administrația fiscală și-a propus, pentru 2022, creșterea ponderii veniturilor din taxe și impozite în produsul intern brut prin eficientizarea colectării, care are la bază atât stimularea conformării voluntare, cât și o serie de măsuri de combatere a evaziunii fiscale. Planurile anunțate pentru acest an indică faptul că autoritățile au ajuns la concluzia că reforma și digitalizarea administrației fiscale reprezintă combinația optimă pentru atingerea acestui scop. Prin urmare, anul ce tocmai a început se va baza pe acești doi piloni, cu beneficii estimate atât pentru stat, cât și pentru contribuabili, dar și cu eforturi substanțiale de implementare pentru ambele părți. O parte dintre măsurile adoptate de autorități, bazate pe soluții digitale de relaționare cu contribuabilii, au intrat deja în vigoare și produc efecte, iar altele sunt la nivel de angajament. Citește articolul
Firmele care estimează că se vor confrunta cu o speță complexă în activitatea lor și care vor să evite riscurile aplicării unui tratament fiscal greșit pot cere autorităților, contra cost, o soluție fiscală individuală anticipată (SFIA), conform legislației actuale. Din moment ce Ministerul Finanțelor vrea să îmbunătățească activitatea referitoare la SFIA, prin preluarea acesteia de la Fisc, iată ce e de știut despre instrument. Citește articolul
După ce 2021 a îndeplinit mai mult un rol de an de tranziție, în contextul crizei coronavirusului, specialiștii avertizează că 2022 va aduce mult mai multe controale ale Consiliului Concurenței (CC) la companii. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că anul 2022 va aduce contribuabililor mai puține controale clasice decât în anii precedenți și mai multe controale făcute de la distanță, prin verificarea documentară. Totodată, implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) va elimina treptat necesitatea inspectorilor de a mai face verificări „pe teren”. Citește articolul
Prestarea de servicii intragrup este una dintre cele mai frecvente tranzacții derulate între persoane afiliate. În prezent, marea majoritate a companiilor multinaționale, în special subsidiarele marilor grupuri, achiziționează o gamă variată de servicii intragrup, în scopuri de eficientizare sau centralizare a activităților proprii (de exemplu: administrare, suport IT, management strategic, financiar sau comercial, resurse umane, servicii juridice etc.). Citește articolul
Inspecția Muncii a pregătit, încă din luna decembrie a anului trecut, calendarul campaniilor și acțiunilor de control pentru 2022. De la obișnuitele acțiuni privind munca „la negru” sau „la gri” și până la controalele țintite pe anumite domenii, precum cel al construcțiilor ori al serviciilor, inspectorii vor continua să verifice regulile ce țin de prevenirea riscului de infectare cu COVID-19. Citește articolul
Firmele care ignoră regulile stabilite de autorități în timpul stării de alertă, în contextul pandemiei de coronavirus, pot fi sancționate, începând de azi, cu suspendarea activității, potrivit unei legi oficializate la jumătate lunii. Concret, autoritățile pot decide de-acum suspendarea activității firmelor care nu respectă regulile pentru 15 sau 30 de zile (în plus față de amenda actuală), iar cei care vor ignora măsura suspendării riscă inclusiv pedepse penale. Citește articolul
După ce în acest an inspectorii teritoriali de muncă (ITM) au verificat respectarea prevederilor legale privind contractele individuale de muncă în domeniul firmelor de curierat, pentru 2022 Inspecția Muncii are în plan să verifice dacă sunt respectate obligațiile pe care angajatorul și salariații le au în privința securității și sănătății în muncă (SSM), dar și descoperirea firmelor care folosesc munca “la negru” sau “la gri”. Citește articolul
Normele procedurale pentru fișierul standard de control fiscal (SAF-T - declarația 406) au fost publicate aseară în Monitorul Oficial de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din ordinul ce le include reiese că marile firme vor fi obligate să transmită formularul din ianuarie 2022 (dacă au fost încadrate la această categorie și în 2021) sau din iulie 2022 (dacă devin mari contribuabili la 1 ianuarie 2022), în timp ce firmele mijlocii o vor face din ianuarie 2023 și firmele mici o vor face din ianuarie 2025. În rest, Fiscul mai prevede ce informații vor trebui raportate, cum și la ce termene. Citește articolul