Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de la începutul lunii septembrie, în cauza C-461/2021, aduce clarificări cu privire la documentele necesare în vederea justificării scutirii de TVA pentru serviciile de transport legate de importul de bunuri și, totodată, cu privire la posibilitatea deducerii cheltuielilor profesionale legate de prestarea de servicii, din impozitul plătit către autoritățile fiscale pentru veniturile obținute de către nerezidenți. În urma acestei decizii, n-ar trebui să avem modificări ale legislației fiscale de la noi, însă practica inspectorilor fiscali ar trebui să se schimbe. Citește articolul
După apariția unei legi cu noi operațiuni scutite de TVA, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat recent decontul de TVA (formularul 300), pentru a-l adapta la acestea, iar zilele trecute a fost pusă la dispoziție și versiunea electronică actualizată aferentă. Noua formă a decontului se folosește începând cu obligațiile fiscale aferente lunii august 2023, deci la termenul din 25 septembrie 2023. Citește articolul
Societățile care figurează cu datorii față de administratori sau asociați -- și se confruntă cu o serie de probleme atunci când vine vorba de stingerea datoriilor față de aceștia -- au posibilitatea legală de a ceda active din patrimoniul propriu prin darea în plată către respectivii administratori sau asociați. Citește articolul
Formalismul excesiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost criticat din nou de judecători. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), scutirea de TVA pentru transportul legat de importul bunurilor nu poate fi refuzată automat de ANAF doar pentru că firma prezintă alte documente decât cele cerute de legislația autohtonă. Cu alte cuvinte, inspectorii trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile de fond pentru a acorda scutirea de taxă, trecând cu vederea, dacă este cazul, cerințele de formă. Citește articolul
Chiar dacă România n-a obținut o derogare expresă de la Directiva europeană de TVA pentru a impune necesitatea facturii electronice originale la deducerea taxei, acest deziderat tot va fi atins la un moment dat, consideră reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF). Practic, vorbim de o consecință indirectă a trecerii la obligativitatea generalizată de folosire a sistemului e-Factura în relația dintre companii. Chiar și așa, specialiștii KPMG România spun că inspectorii fiscali nu vor putea să refuze dreptul de deducere, dar probabil că vor fi mai scrupuloși când se prezintă facturi tipărite. Citește articolul
Situația unei firme căreia i s-a refuzat deducerea cheltuielilor cu serviciile de management, la impozit pe profit și la TVA, se numără printre spețele prezentate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) într-un raport recent despre controalele terminate în iulie 2023. Citește articolul
În urma unei inspecții fiscale derulare la o companie, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au identificat diferențe între evidența contabilă și datele declarate prin formularele 300 și 394, conform unui raport recent despre controalele terminate în iulie 2023. Prin urmare, autoritățile au stabilit sume suplimentare de plată privind TVA. Citește articolul
De câteva luni, livrările de bunuri și prestările de servicii care se fac, prin implicarea ONG-urilor, pentru spitalele publice sunt scutite de TVA. În situațiile în care achizițiile supuse TVA-ului sunt făcute direct de ONG-uri, însă, se aplică o procedură specială de restituire a taxei, pe care Ministerul Finanțelor (MF) a publicat-o vineri în Monitorul Oficial. Doar că ordinul respectiv prevede că aplicarea sa mai depinde și de emiterea unei proceduri separate a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
După ce sistemul e-Factura va deveni obligatoriu pentru toate tranzacțiile în relația B2B, autoritățile fiscale spun că vor să treacă la modificări legate de declarațiile de TVA. Un exemplu în acest sens este cel al decontului de TVA (formularul 300), care va putea fi precompletat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel încât firmele doar să-l verifice și corecteze înainte de depunere. Citește articolul
Trecerea la o obligație generalizată de a folosi sistemul e-Factura în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, încă este în discuții la nivelul Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au declarat reprezentanții acestora la un webinar de marți. Deși sunt luate în calcul mai multe variante, cert este că implementarea va începe, într-o formă sau alta, din ianuarie. Totodată, cert mai este că va fi nevoie și de modificări la Codul fiscal, nu doar de un simplu ordin al ANAF cu un calendar. Citește articolul