Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, prin reglementările și practicile naționale, România impune contribuabililor ca la data anulării codului de TVA să efectueze ajustarea TVA dedusă pentru bunurile de capital existente în patrimoniu, fără a da posibilitatea acestor persoane să facă dovada dacă sunt îndeplinite sau nu condițiile de fond pentru menținerea deducerii TVA. În esență, soluționarea cauzei impune legiuitorului român să elimine din legislație obligația de ajustare a TVA dedus pentru bunurile de capital la data anulării codului de TVA, totodată indicând expres că simpla anulare a codului nu poate fi sinonimă cu a considera că bunurile de capital nu sunt alocate unei activități economice. Citește articolul
Autoritățile voiau să extindă lista obligațiilor fiscale pentru care nu se aplică eșalonarea clasică la plată și eșalonarea simplificată la plată, însă până la urmă au renunțat la măsură. Astfel, eșalonarea rămâne posibilă în continuare pentru TVA-ul, accizele și taxele vamale administrate de Autoritatea Vamală Română. Citește articolul
Operațiunile cu criptoactive sunt tot mai des utilizate în statele membre ale Uniunii Europene (UE), motiv pentru care autoritățile lucrează la elaborarea unor reglementări care să stabilească tratamentul fiscal și contabil al tranzacțiilor care implică astfel de active. Recent, Parlamentul European și Consiliul UE au ajuns la un acord provizoriu pe un proiect de lege care prevede că transferurile de criptoactive pot fi urmărite, iar tranzacțiile considerate suspecte - blocate. În plus, la nivelul UE există o propunere de regulament privind piețele de active de acest gen. Dar, până la definitivarea cadrului legal, utilizatorii de criptoactive se pot ghida după un set de recomandări și principii care, în anumite situații, au putere de lege. Citește articolul
Pentru că a trecut un an de când, la nivelul UE, s-au introdus noi reguli comune de TVA pentru comerțul electronic, redacția noastră a căutat să afle de la fiscaliști dacă există probleme în practică pentru contribuabili. Conform acestora, există două greșeli de care ar trebui să se ferească firmele atunci când vine vorba de comerț online în UE. Citește articolul
Noul mecanism de rambursare a TVA-ului, cel prin care returnarea taxei se face, de obicei, cu control ulterior, este îngreunat de una dintre excepțiile sale, sunt de părere specialiștii. Este vorba de situația în care se găsesc neconcordanțe semnificative între informațiile din anumite declarații depuse de contribuabil și partenerii săi de afaceri și Fiscul consideră că există riscul unei rambursări necuvenite. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a invalidat interpretarea dată de autoritățile fiscale române într-o serie de decizii de impunere emise în privința contribuabililor de pe piața asigurărilor, stabilind că art. 56 alin. 1 lit. c din Directiva 112/2006 trebuie interpretat în sensul că serviciile de soluționare a daunelor prestate de societăți corespondente în numele și pe seama unei societăți de asigurări nu fac parte din serviciile prestate de consultanți, ingineri, birouri de consultanță, avocați, contabili și alte servicii similare și nici din prelucrările de date sau din furnizarea de informații, iar TVA nu este datorată în România. Citește articolul
Taxarea inversă nu poate fi aplicată în România fără ca furnizorul să obțină în prealabil un cod de TVA, a stabilit, printr-o decizie recentă, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Astfel, inspectorii fiscali pot cere plata retroactivă a TVA-ului furnizorilor care n-au cod de TVA, deși erau obligați să-l obțină, chiar dacă aceștia desfășoară operațiuni vizate de taxarea inversă. Citește articolul
Recent s-a încheiat un protocol, între Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Registrul Auto Român (RAR), pentru transferul de informații despre persoanele fizice și juridice care cumpără mașini second hand din Uniunea Europeană (UE). Astfel, RAR a anunțat că deja implementează acest protocol la toate reprezentanțele sale. Citește articolul
Activitatea de management al riscurilor fiscale este una foarte importantă la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), așa cum reiese din raportul de performanță al instituției pe anul 2021. Astfel, ANAF a prezentat trei practici care, în cursul anului precedent, au adus sute de contribuabili în zona de risc fiscal. Citește articolul
Cu toate că o firmă are un departament propriu de vânzări, aceasta poate deduce cheltuielile și TVA-ul pentru contractarea unor servicii externe suplimentare de vânzări, a stabilit recent Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), printr-o decizie definitivă care a invalidat formalismul excesiv al inspectorilor fiscali, informează specialiștii de la Băncilă, Diaconu și Asociații. Citește articolul