Amenzile din Ordonanța e-TVA pentru încălcarea obligației de a răspunde la notificarea de conformare RO e-TVA au fost amânate pentru 2025 și legate de mecanismul prevenirii - mai precis, asta înseamnă aplicarea unui plan de remediere contravenientului la prima abatere, amenda putând fi aplicată doar ulterior, în absența conformării. Citește articolul
După anunțul făcut de ministrul finanțelor cu privire la modificarea Ordonanței e-TVA, Ministerul Finanțelor a pus joia trecută în dezbatere un proiect de ordonanță care pune la nivel de reglementare toate promisiunile făcute de ministru în postarea sa din dimineața aceleiași zile. Adoptată în ședința Guvernului de vineri și publicată în aceeași zi, noua ordonanță prevede că e-TVA se va aplica celor care aplică sistemul de TVA la încasare abia din august anul viitor. Din OUG 70/2024 au fost scoase orice referiri la notele justificative, fiind înlocuite de note de conformare la care contribuabilii vor trebui să răspundă, sub sancțiune și cu riscul de încadrarea cu risc fiscal, în termen de 20 de zile de la primirea lor - dar asta, doar din ianuarie 2025. Inclusiv data trimiterii deconturilor precompletate a fost modificată. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a analizat modul de interpretare al conceptelor de fapt generator și exigibilitate TVA în contextul unor servicii prestate de administratorii și lichidatorii judiciari societăților aflate în procedura insolvenței. Mai mult, tot în cadrul acestei cauze a adus și câteva clarificări referitoare la sfera de aplicare a dreptului de a deduce TVA, explicând ce înseamnă ca bunurile și serviciile sa fie utilizate în scopul operațiunilor taxabile ale unei persoane impozabile, și dacă îndeplinirea acestei condiții poate fi legată de creșterea cifrei de afaceri sau a volumului operațiunilor taxabile.
Citește articolulO ordonanță publicată miercuri în Monitorul Oficial prevede reglementarea în Codul fiscal a regimului de TVA pentru ambalajele nereutilizabile ce fac obiectul sistemului de garanție-returnare (SGR). Pe de o parte, vorbim de clarificarea faptului că garanția SGR percepută de producători, distribuitori și comercianți în cadrul sistemului SGR nu reprezintă contravaloarea unei livrări de bunuri/prestări de servicii, dar și de reglementări aplicabile administratorului de sistem. Citește articolul
Mecanismul e-TVA, recent introdus prin OUG 70/2024 ca soluție de combatere a gap-ului de TVA, este privit cu scepticism de experți în ceea ce privește acest scop declarat. Pe de o parte, pentru că presupune doar colectarea unor date pe care oricum autoritățile le au deja. Pe de altă parte, probleme precum evaziunea fiscală, ineficiența în colectarea sumelor câștigate prin hotărâri judecătorești definitive și pierderea unui număr mare de procese de către ANAF, pun sub semnul întrebării eficacitatea reală a noilor măsuri fiscale. În schimb, implementarea e-TVA abia atunci când declarațiile SAF-T devin obligatorii pentru toți contribuabilii ar avea mai mult sens. Citește articolul
Decontul precompletat de TVA (e-TVA), reglementat de recenta OUG 70/2024, va colecta date din RO e-Factura, RO e-Transport și alte sisteme ale Ministerului Finanțelor. Contribuabilii vor trebui să compare acest decont cu propriul lor decont de TVA, dar diferențele sunt inevitabile, arată specialiștii, ceea ce va necesita clarificări suplimentare. ANAF va trimite notificări pentru diferențe semnificative și contribuabilii vor trebui să răspundă rapid pentru a evita amenzile și încadrarea de risc fiscal. Specialiștii din domeniul fiscal atrag atenția asupra riscului de erori din cauza informațiilor incomplete și a presiunii suplimentare asupra contabililor, criticând implementarea prematură și greșită a sistemului, care nu ajută contribuabilii, deservește ideii de digitalizare și beneficiilor pe care aceasta le aduce, în general, aducând, în cazul e-TVA, blocaje și costuri inutile companiilor. Citește articolul
Implementarea deconturilor precompletate prin sistemul e-TVA, oficializată recent de Guvern prin OUG nr. 70/2024, fără dezbateri reale și prin adoptarea sa galopantă, a generat numeroase reacții critice din partea mediului de afaceri și a experților fiscali. În timp ce autoritățile susțin că măsura va reduce evaziunea fiscală și va îmbunătăți colectarea TVA, contestatarii consideră că aceasta va crește birocrația și costurile pentru companii, fără a aduce beneficii semnificative. Cea mai mare bătaie de cap revine, desigur, contabililor, context în care se ia chiar în calcul un protest al acestora față de modul în care Guvernul a înțeles, în ultimii ani, să implementeze, de azi pe mâine, măsuri cu un uriaș impact asupra profesiei lor și clienților acestora. Citește articolul
Guvernul a oficializat recent principalele reguli pentru implementarea efectivă a deconturilor precompletate de TVA începând cu luna august 2024, acestea fiind incluse într-o ordonanță de urgență. Documentul extinde sursele de informații pe care se bazează deconturile precompletate și detaliază cum sunt gestionate situațiile în care apar diferențe notabile între forma precompletată de autorități a decontului de TVA și forma modificată de contribuabil. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a confirmat faptul că simpla apartenență la același grup de societăți sau existența unui contract de prestări servicii între două societăți din state membre diferite nu este suficientă pentru a considera că societatea beneficiară a serviciilor dispune de un sediu fix în celălalt stat. Mai mult decât atât, CJUE a reamintit faptul că nu se poate vorbi de sediu fix atunci când resursele umane și tehnice de care dispune o societate în celălalt statul membru nu sunt distincte de cele prin care îi sunt furnizate serviciile sau dacă aceste resurse umane și tehnice nu asigură decât activități pregătitoare sau auxiliare. Este vorba de decizia CJUE în cauza românească C-533/22 „Adient”. Citește articolul
O companie nu scapă de toate obligațiile privind TVA doar pentru că organul fiscal i-a anulat din oficiu codul de TVA. Dacă se găsește într-o asemenea situație, contribuabilul este obligat în continuare, acolo unde este cazul, să colecteze, să declare (prin formularul 311) și să achite TVA. Venim cu clarificări în acest sens în condițiile în care la controalele Fiscului apar din când în când cazuri de contribuabili care nu-și îndeplinesc obligațiile după anularea codului de TVA. Citește articolul