La finalul fiecărui an, departamentele financiar-contabile din cadrul companiilor se concentrează pe îndeplinirea obligațiilor legate de declararea și plata taxelor la bugetul de stat. Însă, pentru conformare fiscală și pentru optimizarea fluxului de numerar, societățile comerciale trebuie să deruleze o serie de operațiuni, cum ar fi inventarierea stocurilor, ajustarea voluntară a prețurilor de transfer, unde este cazul, analizarea capitalurilor proprii în vederea aplicării unor bonificații sau revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat. Aceste verificări ar trebui realizate periodic, dar, de regulă, sunt amânate din cauza presiunilor cotidiene, iar contribuabilii riscă să omită anumite obligații de declarare și să rateze o serie de oportunități. Situația este valabilă pentru majoritatea companiilor, dar cele mai afectate sunt cele care fac parte din grupuri multinaționale, inclusiv cele din domeniul auto. Citește articolul
Procedura pentru folosirea unuia dintre cele trei regimuri speciale de TVA (UE, nonUE și de import), oficializată recent în contextul intrării în vigoare, de la 1 iulie 2021, a regulilor noi de TVA pentru comerțul electronic în statele membre UE, a fost modificată pentru a include noi categorii de firme care să poată folosi regimul UE, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Cota redusă de 5% a taxei pe valoarea adăugată (TVA) se va aplica și livrării de manuale și cărți în format electronic, potrivit unei legi oficializate vineri. Astfel, din 1 ianuarie 2022 se va putea aplica cota redusă de TVA atât pentru livrarea de cărți în format fizic, cât și pentru livrarea celor digitale. Citește articolul
Lemnului de foc pentru firme și pentru persoanele fizice i se va aplica o cotă redusă de TVA, de 5%, potrivit unor legi publicate joi în Monitorul Oficial. Măsura, care are ca scop reducerea cheltuielilor cu încălzirea, atât pentru contribuabilii persoane juridice, cât și pentru populația din zonele rurale, se aplică începând din 12 decembrie 2021. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât poate fi stabilită o legătură directă și imediată între achiziții și livrări sau între achiziții și întreaga activitate economică a unei persoane impozabile, trebuie acordat dreptul de deducere a TVA pentru aceste achiziții, indiferent de (i) costul acestor achiziții și rezultatul acestora pentru societate sau de (ii) impactul favorabil sau nefavorabil asupra cifrei de afaceri ulterioare. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic aplicabile de la 1 iulie, firmele care sunt plătitoare de TVA trimestrial și cumpără de pe platforme de marketplace trebuie să se asigure că, în urma emiterii facturii, nu fac, de fapt, o achiziție intracomunitară, de la un furnizor din UE și, deci, nu vor fi obligate, conform legii, să treacă la plata lunară a TVA-ului. Citește articolul
Cu toate că România este, de șapte ani, codașa Uniunii Europene (UE) la colectarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), în lumina implementării SAF-T și a sistemului e-Facturare, acest lucru se va schimba în mod radical în următorii ani. Practic, deși, potrivit datelor oficiale ale Comisiei Europene (CE), deficitul de încasare la TVA al României este, pentru al șaptelea an consecutiv, cel mai mare din UE, SAF-T și e-Factura sunt, potrivit specialiștilor, principalele instrumente care vor conduce la îmbunătățirea semnificativă a colectării TVA-ului. Citește articolul
Într-o decizie recentă în domeniul TVA (regimul taxării inverse), Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat în privința refuzului deducerii TVA în cazul unei situații apreciate ca fiind o simulație, unde, cu bună-știință, factura emisă menționa un furnizor fictiv. CJUE se pronunță însă aici doar pe o fațetă a problemei, pentru că rămâne întrebarea ce se întâmplă în astfel de cazuri cu TVA colectat prin mecanismul taxării inverse. Citește articolul
Simplul fapt că administratorul unei firme care solicită cod de TVA este asociat într-o altă firmă aflată în insolvență nu este de ajuns pentru a refuza înregistrarea în scopuri de TVA, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz românesc. Cu alte cuvinte, autoritățile trebuie să și verifice efectiv dacă există un risc de evaziune, nu doar să-și bazeze refuzul pe o regulă din legislație. În prezent, existența unei asocieri cu o firmă în insolvență este considerată, conform legislației, un risc fiscal luat în calcul la acordarea codului de TVA. Citește articolul
Este exagerat ca dreptul de deducere a TVA-ului să fie condiționat de respectarea unor obligații de formă, cum ar fi reînregistrarea în scopuri de TVA, fără a verifica cerințele de fond, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz ce vizează România în mod direct. Este vorba de situația unei firme cu cod anulat de TVA căreia i s-a refuzat sistematic reînregistrarea și deducerea taxei pentru că administratorul său era asociat într-o altă firmă aflată în insolvență. Citește articolul