Reglementările legate de recuperarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferentă creanțelor neîncasate au fost modificate, în ultimii ani, în România, în favoarea contribuabililor afectați de problemele financiare ale clienților lor. De la 1 ianuarie 2021 a fost simplificată și procedura de recuperare a TVA pentru facturile emise către persoane fizice și neîncasate timp de un an. Cu toate acestea, procesul rămâne destul de meticulos, neclar pe alocuri, astfel încât puține societăți iau în considerare această oportunitate, deși reprezintă o modalitate de îmbunătățire a fluxului financiar. Citește articolul
Codul fiscal s-a modificat la 1 iulie 2021 pentru a acomoda regulile de TVA pentru comerț electronic la noutățile stabilite de autoritățile europene pentru toate statele membre UE. Este vorba de schimbări aduse prin OUG 59/2021, dar autoritățile de la noi au mai venit și cu alte noutăți legislative relaționate în august și în septembrie, ocazie cu care sintetizăm principalele informații ce trebuie reținute de comercianții online. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA pentru comerțul electronic, care au intrat recent în vigoare, au fost modificate și normele metodologice pentru aplicarea Codului fiscal, pentru a le adapta prevederilor europene recent transpuse în legislația internă, potrivit unui HG publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Deși, în practică, Fiscul are tendința de a nu permite deducerea TVA la construcții ridicate fără autorizație de construire, anularea recentă, în totalitate, obținută de specialiști chiar în faza de contestație, a unei decizii de impunere emise de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), vizând TVA la construcții fără autorizație respinsă la rambursare, vine ca o confirmare a faptului că dreptul de deducere a TVA nu poate fi limitat într-o astfel de situație. Citește articolul
În contextul intrării în vigoare, de la 1 iulie 2021, a regulilor noi de TVA pentru comerțul electronic în statele membre UE, marți a fost oficializată o procedură pentru folosirea unuia dintre cele trei regimuri speciale de TVA (UE, nonUE și de import). Totodată, avem și reguli privind renunțarea voluntară la regimuri ori excluderea din acestea de către autorități, precum și modalitatea de completare și gestionare a declarațiilor speciale de TVA. Regulile respective sunt incluse într-un ordin emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), ce este aplicabil din 7 septembrie 2021. Citește articolul
Calcularea impozitului pe spectacole, care se plătește la autoritățile locale, se face de-acum fără a include TVA-ul încasat de organizatori pe bilete și abonamente, reiese dintr-o ordonanță care va modifica mâine Codul fiscal. Impozitul pe spectacole este datorat, în mare, de persoanele care organizează concerte muzicale și competiții sportive, dar și de cinematografe sau de circuri. Citește articolul
Deși este un subiect despre care autoritățile vorbeau încă de la finalul anului 2019, rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, a fost transformată aseară într-o măsură permanentă, prin modificarea Codului de procedură fiscală prin ordonanță a Guvernului. Măsura se va aplica efectiv din 1 februarie 2022, pentru că până la 31 ianuarie 2022 se aplică oricum mecanismul temporar dat prin OUG 48/2020. Citește articolul
Două OG-uri importante, unul de modificare a Codului fiscal și unul de modificare a Codului de procedură fiscală, au fost publicate marți în Monitorul Oficial. Aceste OG-uri se vor aplica după trei zile de la data publicării, adică începând din 3 septembrie 2021. Totuși, anumite prevederi au date distincte de intrare în vigoare. Sunt vizate, în principal, chestiuni ce țin de impozite, taxe, amnistii, controale la contribuabili și nu numai. Citește articolul
În cazul firmelor plătitoare de TVA care își mută sediul, prin închirierea sau achiziționarea unui spațiu într-o clădire, modernizarea respectivului spațiu reprezintă, de cele mai multe ori, o decizie firească de business, în scopul amenajării noului sediu potrivit nevoilor companiei. Cu toate acestea, este important de reținut că, în cazul în care valoarea amenajărilor depășește 20% din valoarea spațiului închiriat sau cumpărat, potrivit legislației fiscale, se consideră că acea amenajare se asimilează bunurilor de capital, care trebuie utilizate 20 de ani. În cazul în care spațiul modernizat este folosit pentru o durată mai mică, pentru intervalul de timp rămas până la perioada minimă de utilizare de 20 de ani prevăzută de lege trebuie făcută, spun specialiștii, ajustare de TVA, sumă care nu mai poate fi recuperată de la stat. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic aplicabile de la 1 iulie, formularul 300, cunoscut și sub denumirea de decont de TVA, a fost ajustat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta a fost adaptat prevederilor legale privind persoanele impozabile din România care optează pentru stabilirea locului livrării în cazul vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță, potrivit unui ordin publicat marți în Monitorul Oficial, care a intrat în vigoare la data publicării. Așadar, prin acest ordin, ANAF a adaptat formularul la noile dispoziții legale care se aplicau deja. Citește articolul