În cazul firmelor plătitoare de TVA care își mută sediul, prin închirierea sau achiziționarea unui spațiu într-o clădire, modernizarea respectivului spațiu reprezintă, de cele mai multe ori, o decizie firească de business, în scopul amenajării noului sediu potrivit nevoilor companiei. Cu toate acestea, este important de reținut că, în cazul în care valoarea amenajărilor depășește 20% din valoarea spațiului închiriat sau cumpărat, potrivit legislației fiscale, se consideră că acea amenajare se asimilează bunurilor de capital, care trebuie utilizate 20 de ani. În cazul în care spațiul modernizat este folosit pentru o durată mai mică, pentru intervalul de timp rămas până la perioada minimă de utilizare de 20 de ani prevăzută de lege trebuie făcută, spun specialiștii, ajustare de TVA, sumă care nu mai poate fi recuperată de la stat. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic aplicabile de la 1 iulie, formularul 300, cunoscut și sub denumirea de decont de TVA, a fost ajustat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta a fost adaptat prevederilor legale privind persoanele impozabile din România care optează pentru stabilirea locului livrării în cazul vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță, potrivit unui ordin publicat marți în Monitorul Oficial, care a intrat în vigoare la data publicării. Așadar, prin acest ordin, ANAF a adaptat formularul la noile dispoziții legale care se aplicau deja. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic aplicabile de la 1 iulie, formularul 085 a fost actualizat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru a putea fi folosit și de către persoanele impozabile din România care optează pentru stabilirea locului livrării în cazul vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță, potrivit unui ordin publicat marți în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Așadar, formularul menționat a fost adaptat la noile dispoziții legale care se aplicau deja. Citește articolul
Intrarea în sistemul de TVA la încasare se poate face oricând în timpul anului, de la o perioadă fiscală la alta, și nu numai în luna ianuarie sau la data înregistrării în scopuri de TVA, potrivit modificărilor intervenite în acest sens în prima parte a acestui an. În același timp, ieșirea din sistem poate fi făcută fie până la data de 20 a lunii următoare perioadei fiscale în care persoana impozabilă a depășit plafonul prevăzut de lege, dacă acest demers este obligatoriu, sau în perioada 1 - 20 a oricărei luni, dacă este opțional. Aceste demersuri se fac prin intermediul formularelor 097 și 700. Citește articolul
În contextul în care Codul fiscal a fost modificat recent pentru a acomoda noile reguli de TVA pentru comerțul electronic, aplicabile, de la 1 iulie 2021, în toate statele membre UE, vă prezentăm prevederile referitoare la locul de prestare a serviciilor. Acestea sunt valabile, potrivit unei informări a Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice (DGRFP) Iași, atât în cazul în care prestatorul şi beneficiarul sunt stabiliţi în aceeaşi ţară, cât și în cazul în care aceștia sunt stabiliți în ţări diferite, însă există totuși diferenţe privind modul de declarare şi plată în cel de-al doilea caz. Citește articolul
Potrivit noilor reguli de TVA privind comerțul electronic, importul mărfurilor declarate cu un număr valid de identificare în scopuri de TVA în Import One Stop Shop (IOSS) este scutit de TVA, în scopul evitării dublei impuneri, însă, după cum a subliniat Direcția Generală a Vămilor (DGV) într-un anunț publicat luni pe site-ul instituției, în cazul nedepunerii declarației vamale cu set redus de date (DVSRD), se va utiliza mecanismul standard de colectare a TVA la import. Astfel, mărfurile vizate vor fi eliberate doar după plata TVA-ului și emiterea chitanței vamale. Citește articolul
Autoritatea vamală nu solicită niciun fel de tarif sau taxă în scopul atribuirii numărului EORI, aceasta fiind realizată în mod gratuit, potrivit unei informări publicate luni pe site-ul Direcției Generale a Vămilor (DGV). Clarificarea vine în contextul în care, după apariția recentă a noilor reguli de TVA privind comerțul electronic în cadrul Uniunii Europene (UE), instituția a primit sesizări privind solicitarea, în numele DGV, a achitării anumitor taxe în acest sens. Citește articolul
Atunci când hotărăști să ai propria afacere, trebuie să iei mai multe decizii, odată ce firma este înmatriculată la Registrul Comerțului. Una dintre ele are legătură cu înregistrarea ca plătitor de TVA sau nu, mai ales că această hotărâre vine cu mai multe implicații din punct de vedere contabil. Citește articolul
Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Taxation – Fișierul Standard de Audit pentru Taxe), ca parte a procesului de digitalizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prinde contur și în România. Marii contribuabili care, potrivit celor mai recente informații venite din partea autorităților, vor fi obligați să realizeze raportările către ANAF prin intermediul noului sistem, începând cu 1 ianuarie 2022, au la dispoziție detaliile tehnice actualizate pe baza cărora trebuie să înceapă implementarea SAF-T. Citește articolul
Numărul EORI nu trebuie completat în declarația vamală cu set redus de date în situația în care aceasta se depune prin intermediul unui reprezentant, adică prin reprezentare indirectă, potrivit unei informări publicate miercuri pe site-ul Direcției Generale a Vămilor (DGV). Pe de altă parte, dacă declarația se depune prin reprezentare directă, numărul EORI devine obligatoriu pentru persoana care primește mărfurile, aceasta fiind, astfel, importator ce are totodată calitatea de declarant. Clarificarea vine în contextul apariției noilor reguli de TVA privind comerțul electronic în cadrul Uniunii Europene (UE). Citește articolul