avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 495 soluții astăzi
Acasă Subiect: semnatura electronica
Subiect: semnatura electronica
ACCES GRATUIT

Ce diferențe sunt între cele trei tipuri de semnături electronice și de ce numai una dintre ele e echivalentă cu semnătura de mână

Alexandru Boiciuc în Știri & Revista presei
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Februarie 2020 | 1 | 15531 | Timp de citire: 5 min.

Există trei tipuri de semnături electronice, conform legislației în vigoare: semnătura simplă, semnătura avansată și semnătura calificată. În practică, acestea asigură niveluri diferite de securitate și recunoaștere pentru persoana care le folosește în relațiile sale cu alte persoane sau entități (firme sau instituții publice). Din acest motiv, cele trei tipuri de semnături electronice nu pot fi considerate egale și trebuie folosite în funcție de riscul asociat documentelor ce trebuie semnate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Toate tipurile de semnături electronice ar putea căpăta aceeași valoare legală. Consecințele pot fi grave

Alexandru Boiciuc în Știri & Revista presei
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Februarie 2020 | 2 | 4916 | Timp de citire: 8 min.

Toate tipurile de semnături electronice, indiferent dacă sunt emise sau nu în concordanță cu legislația europeană, ar putea căpăta exact aceeași valoare legală. Cu alte cuvinte, oricare dintre ele va fi considerată echivalentul semnăturii de mână, ceea ce ar crește riscul de fraudare. Măsura este prevăzută de două proiecte de legi din Parlament, care, dacă ar ajunge să se aplice, ar însemna că aproape oricine ar putea emite semnături electronice pe care să le folosească ilegal în numele altor persoane. În plus, cele două proiecte contravin normelor europene. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Studiu de caz Folosirea semnăturii electronice la distanță îți reduce cu peste 60% costurile cu documentele

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
18 Decembrie 2019 | 0 | 2050 | Timp de citire: 2 min.

Firmele care aleg să folosească semnătura electronică la distanță pot face economii bănești substanțiale, pentru simplul fapt că renunță la varianta tipărită a documentelor. Specialiștii estimează că cheltuielile legate de documentele clasice (resurse umane alocate, tipărire și uneori transmitere) pot fi reduse cu aproximativ 64% prin trecerea la semnătura electronică la distanță, care permite semnarea documentelor fără a fi necesară achiziționarea unui certificat calificat pe termen lung. Pe deasupra, există și posibilitatea arhivării electronice a documentelor astfel semnate, care contribuie, de asemenea, la scăderea costurilor asociate (dosare, cutii, depozitare etc.), ambele instrumente fiind cât se poate de sigure și având o acoperire legală deplină. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Gata cu statul la cozi? O primărie oferă gratuit semnătură electronică locuitorilor, pentru ca ei să poată obține online documente

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
19 Noiembrie 2019 | 1 | 3621 | Timp de citire: 4 min.

Primăria Alba Iulia va fi prima entitate de acest gen din țară care va elimina necesitatea deplasării la ghișee pentru a depune cereri și a obține documente de la autoritățile locale. Astfel, persoanele fizice vor putea interacționa exclusiv online cu primăria pentru o serie de documente, după ce își vor lua datele de acces pentru a semna electronic gratuit cererile pentru obținerea autorizației de construire, a certificatului de urbanism, prelungirea abonamentului de parcare și nu numai. Inclusiv firmele vor putea să facă așa pentru a obține mai rapid actele de care au nevoie și a scăpa de statul la coadă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Până în 2022, semnătura electronică trebuie asigurată angajaților din instituțiile publice

Alexandros Bakos în Alte profesii
Redactor, avocatnet.ro
22 Octombrie 2019 | 0 | 5387 | Timp de citire: 2 min.

Cei care exercită funcții publice și au obligația de a depune declarații de avere și de interese (de exemplu, judecătorii, procurorii, cei care au funcții de conducere în autorități publice sau chiar funcționarii publici) vor fi obligați, din 2022, să le depună exclusiv în format electronic. Această modificare este propusă printr-un proiect de lege înregistrat recent la Senat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Avocații pot folosi semnătura electronică pentru a-și simplifica relația cu firmele și persoanele fizice pe care le reprezintă

Alexandru Boiciuc în Justițiabil in România
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Octombrie 2019 | 1 | 4474 | Timp de citire: 2 min.

Dacă vor să economisească timp și bani în activitatea lor zilnică, avocații pot folosi semnătura electronică în relația cu clienții persoane juridice și persoane fizice. Practic, în acest fel, documentele circulă rapid între părți și dispar costurile poștale sau de curierat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Orice document necesar într-un proces poate fi trimis instanțelor pe e-mail. Avocații trebuie doar să aibă semnătură electronică

Alexandru Boiciuc în Justițiabil in România
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Septembrie 2019 | 1 | 4433 | Timp de citire: 3 min.

Avocații care vor să transmită prin e-mail, către instanțe, cereri de chemare în judecată, cereri de apel, contestații sau alte acte trebuie să folosească semnătura electronică. Practic, e necesar ca avocații să folosească un instrument care le leagă, fără urmă de îndoială, identitatea reală de identitatea electronică, aspect subliniat inclusiv de judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), într-o decizie dată în acest an. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Digitalizare completă în HR

Actele de muncă se pot semna și arhiva electronic direct de pe telefon, chiar și de la distanță

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
19 Septembrie 2019 | 3 | 7404 | Timp de citire: 3 min.

Angajatorii care vor o simplificare a activității zilnice și o reducere a costurilor pot folosi semnătura electronică și arhivarea direct prin intermediul telefoanelor inteligente și tabletelor, inclusiv de la distanță. Astfel, contractele de muncă, actele adiționale, cererile de concediu și nu numai pot fi semnate și apoi accesate în arhivă direct în format electronic, fără să mai fie nevoie de documente tipărite și de prezența fizică a angajaților și angajatorilor în același loc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum se poate profita din plin de avantajele facturării electronice

Vera Constantin în Contabil și fiscal
Expert contabil,
29 August 2019 | 1 | 2656 | Timp de citire: 5 min.

O caracteristică distinctivă a facturării electronice este posibilitatea automatizării, mai ales în cazul în care factura este trimisă într-un format structurat. Astfel, facturile electronice pot fi generate și transferate automat și direct din sistemele de logistică financiară ale emitentului / furnizorului de servicii în cele ale beneficiarului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raportări contabile la 30 iunie: Cine trebuie să semneze documentele depuse

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
2 August 2019 | 0 | 894 | Timp de citire: 1 min.

La jumătatea acestei luni este termenul-limită pentru finalizarea raportărilor contabile la 30 iunie 2019, iar documentele depuse la Ministerul Finanțelor Publice (MFP) trebuie să fie semnate numai de persoanele prevăzute de lege. Citește articolul