Atunci când cineva contractează un credit online la o instituție financiară nebancară (IFN), părțile pot stabili că semnătura împrumutatului este obligatorie pentru ca actul să fie considerat valid. Într-o situație de acest gen, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, printr-o decizie oficializată recent, că lipsa semnăturii lasă contractul de credit fără puterea de titlu executoriu. Citește articolul
După ce Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat recent faptul că încheierea online a contractelor de servicii financiare (de exemplu, contracte de credit cu instituțiile financiare nebancare - IFN-uri), fără a le semna, nu le ia caracterul de titlu executoriu, împrumutații trebuie să rețină un aspect. Și anume că, dacă nu-și mai achită ratele la timp, executarea silită a acestor contracte se va putea face mai rapid în aproape toate cazurile, tocmai din cauză că acestea sunt considerate titluri executorii. Citește articolul
Contractele privind serviciile financiare, cum e cel de credit încheiat online cu o instituție financiară nebancară (IFN), sunt titluri executorii, chiar dacă datornicul n-a semnat de mână sau electronic documentul. Așa a decis Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), într-un recurs în interesul legii menit să dea o direcție clară instanțelor judecătorești care se confruntă cu această chestiune. De vineri, decizia este obligatorie, fiind publicată în Monitorul Oficial. Citește articolul
Există trei tipuri de semnături electronice, conform legislației în vigoare: semnătura simplă, semnătura avansată și semnătura calificată. În practică, acestea asigură niveluri diferite de securitate și recunoaștere pentru persoana care le folosește în relațiile sale cu alte persoane sau entități (firme sau instituții publice). Din acest motiv, cele trei tipuri de semnături electronice nu pot fi considerate egale și trebuie folosite în funcție de riscul asociat documentelor ce trebuie semnate. Citește articolul
Toate tipurile de semnături electronice, indiferent dacă sunt emise sau nu în concordanță cu legislația europeană, ar putea căpăta exact aceeași valoare legală. Cu alte cuvinte, oricare dintre ele va fi considerată echivalentul semnăturii de mână, ceea ce ar crește riscul de fraudare. Măsura este prevăzută de două proiecte de legi din Parlament, care, dacă ar ajunge să se aplice, ar însemna că aproape oricine ar putea emite semnături electronice pe care să le folosească ilegal în numele altor persoane. În plus, cele două proiecte contravin normelor europene. Citește articolul
Firmele care aleg să folosească semnătura electronică la distanță pot face economii bănești substanțiale, pentru simplul fapt că renunță la varianta tipărită a documentelor. Specialiștii estimează că cheltuielile legate de documentele clasice (resurse umane alocate, tipărire și uneori transmitere) pot fi reduse cu aproximativ 64% prin trecerea la semnătura electronică la distanță, care permite semnarea documentelor fără a fi necesară achiziționarea unui certificat calificat pe termen lung. Pe deasupra, există și posibilitatea arhivării electronice a documentelor astfel semnate, care contribuie, de asemenea, la scăderea costurilor asociate (dosare, cutii, depozitare etc.), ambele instrumente fiind cât se poate de sigure și având o acoperire legală deplină. Citește articolul
Primăria Alba Iulia va fi prima entitate de acest gen din țară care va elimina necesitatea deplasării la ghișee pentru a depune cereri și a obține documente de la autoritățile locale. Astfel, persoanele fizice vor putea interacționa exclusiv online cu primăria pentru o serie de documente, după ce își vor lua datele de acces pentru a semna electronic gratuit cererile pentru obținerea autorizației de construire, a certificatului de urbanism, prelungirea abonamentului de parcare și nu numai. Inclusiv firmele vor putea să facă așa pentru a obține mai rapid actele de care au nevoie și a scăpa de statul la coadă. Citește articolul
Cei care exercită funcții publice și au obligația de a depune declarații de avere și de interese (de exemplu, judecătorii, procurorii, cei care au funcții de conducere în autorități publice sau chiar funcționarii publici) vor fi obligați, din 2022, să le depună exclusiv în format electronic. Această modificare este propusă printr-un proiect de lege înregistrat recent la Senat. Citește articolul
Dacă vor să economisească timp și bani în activitatea lor zilnică, avocații pot folosi semnătura electronică în relația cu clienții persoane juridice și persoane fizice. Practic, în acest fel, documentele circulă rapid între părți și dispar costurile poștale sau de curierat. Citește articolul
Avocații care vor să transmită prin e-mail, către instanțe, cereri de chemare în judecată, cereri de apel, contestații sau alte acte trebuie să folosească semnătura electronică. Practic, e necesar ca avocații să folosească un instrument care le leagă, fără urmă de îndoială, identitatea reală de identitatea electronică, aspect subliniat inclusiv de judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), într-o decizie dată în acest an. Citește articolul