În condițiile în care, mai nou, contractele de vânzare a mașinilor pot fi încheiate și în formă electronică, nu numai în format fizic, tipărit, Ministerul Finanțelor (MF) a venit cu câteva clarificări în acest sens, la solicitarea redacției noastre, privind modul în care se poate face, concret, acest demers. Astfel, dacă optează pentru încheierea în formă electronică a contractelor, atât vânzătorul, cât și cumpărătorul trebuie să dețină un certificat calificat pentru semnătură electronică. De asemenea, după cum au mai menționat autoritățile, se poate folosi, în acest scop, un model de formular deja existent în legislație. Citește articolul
În contextul în care telemunca și munca la domiciliu sunt din ce în ce mai răspândite la nivel național, nevoia de a semna electronic documentele de muncă este resimțită de tot mai mulți angajatori, dar și salariați. Ușurința de a semna documente în format digital ajută cele două părți - și pe angajator, și pe salariat - să își înceapă mai repede colaborarea, față de metoda clasică de a semna olograf ce presupunea trimiterea documentelor prin poștă sau curier. Totuși, pentru ca o relație de muncă să aibă loc exclusiv digital există o serie de aspecte care trebuie neapărat bifate. Citește articolul
Actul de vânzare-cumpărare a unui mijloc de transport va putea fi încheiat și în formă electronică, nu numai în format fizic, tipărit, potrivit unei ordonanțe publicate marți în Monitorul Oficial și care se va aplica de vineri. Astfel, în curând, contractul de vânzare-cumpărare auto va putea fi încheiat în format electronic atât între persoane cu domiciliul fiscal în România, cât și între o persoană care stă aici și una ce are domiciliul stabilit în străinătate, cu condiția aplicării pe document a unei semnături electronice. Citește articolul
O modificare legislativă recentă impune tuturor angajatorilor să-și informeze salariații cu privire la obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, ceea ce se traduce prin modificarea tuturor contractelor de muncă, astfel încât acestea să includă și noua obligație de informare. Având în vedere că în România există aproximativ 5,5 milioane de contracte de muncă active (statistică avansată în august anul trecut de fostul ministru al Muncii), vorbim de un volum uriaș de documente care trebuie actualizate în această perioadă, cea mai facilă soluție, mai ales pentru angajatorii cu un număr mare de salariați, fiind semnarea electronică a actelor de muncă, o posibilitate introdusă specific în legislație chiar din acest an. Citește articolul
Dacă decid să treacă la semnarea electronică a actelor de muncă, angajatorii au la dispoziție o facilitate fiscală care le permite să își deducă cheltuielile cu achiziția semnăturilor electronice pentru ei sau angajații lor. Facilitatea, care nu exista până acum, a fost introdusă prin Legea nr. 208/2021, actul normativ fiind în vigoare de la finalul lunii iulie. Citește articolul
Pentru o lună de vară, cu activitate redusă pentru unii angajatori din cauza concediilor de odihnă, domeniul relațiilor de muncă a avut parte de multe noutăți. Pe final de iulie, vă prezentăm cele mai importante schimbări care au apărut, în ordinea importanței lor. Citește articolul
Modul de folosire a semnăturii electronice în actele de muncă a fost stabilit în primăvară, prin ordonanță, intrând astfel în Codul muncii o serie de prevederi care stabilesc cum se poate face uz de acest mod de semnare a documentelor între angajat și angajator. Suntem deja în mijlocul verii și e rezonabil să ne așteptăm la controale ale inspectorilor care să vizeze și modul în care au înțeles firmele să folosească semnătura electronică în relația cu angajații. Citește articolul
Introducerea posibilității de a încheia actele de muncă în format electronic, semnate cu semnătură electronică, vine și cu noi reguli de control pentru inspectorii din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri). Astfel, de duminică, inspectorii pot cere angajatorului în avans actele de muncă semnate electronic, înainte să vină efectiv la control. Totodată, avem o precizare clară că inspectorii sunt obligați să accepte actele semnate electronic, fără să le ceară și în format tipărit. Citește articolul
Angajatorii vor scăpa de necesitatea de a avea marcă temporală și sigiliu atunci când semnează electronic contracte individuale de muncă, potrivit unei legi care va modifica duminică prevederile Codului muncii. În același timp, documentul vine și cu alte schimbări legate de semnarea electronică a actelor de muncă, printre care deductibilitatea, la impozitul pe profit, a cheltuielilor suportate cu asigurarea semnăturilor electronice. Citește articolul
CV-urile echipelor care implementează proiectele europene gestionate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) și documentele justificative aferente se vor putea transmite ministerului folosind numai semnătura electronică, potrivit unui ordin al MIPE publicat marți pe site-ul instituției. Citește articolul