avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 486 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: Închiderea exercițiului financiar 2021. Aspecte contabile importante Lector: Cristian Rapcencu. Marți, 8 Februarie, ora 11:00. Rezervă loc și participă → 

Acasă Subiect: semnatura electronica
Subiect: semnatura electronica
ACCES PREMIUM

Controale ITM: Inspectorii trebuie să accepte, la verificări, prezentarea actelor de muncă în format electronic

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Mai 2021 | 1 | 3757 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când vin în control la angajatori, inspectorii din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri) trebuie să accepte actele de muncă cerute chiar și în format electronic, au confirmat specialiștii. Venim cu această clarificare după ce OUG 36/2021 a stabilit că toate documentele generate de încheierea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă pot fi semnate și electronic de către părți. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele pot folosi în paralel, în relația cu salariații, semnătura electronică și semnătura olografă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Mai 2021 | 0 | 1482 | Timp de citire: 2 min.

Faptul că acum avem în Codul muncii specificată posibilitatea de a folosi semnătura electronică în raporturile de muncă nu obligă nici pe angajator, nici pe angajat să o folosească. Un angajator va putea folosi cu unii dintre angajați semnătura electronică și cu alții va putea continua să folosească semnătura olografă, neexistând niciun impediment să le folosescă concomitent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Paşii prin care implementezi semnătura electronică într-o firmă: Documente în care trebuie menţionată folosirea acesteia

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
12 Mai 2021 | 0 | 3185 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii prevede, de curând, că semnătura electronică (avansată sau calificată, însoţită de marca temporală) este echivalentă cu cea olografă în toate actele ce ţin de relaţiile de muncă dintre angajator şi salariat, însă cei care vor să înceapă să o folosească trebuie, mai întâi, să treacă în documentele interne posibilitatea utilizării ei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Mai nou, documentele pentru care Codul muncii cere forma scrisă sunt valide și dacă sunt întocmite direct în format electronic. Exemple concrete

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
12 Mai 2021 | 0 | 2050 | Timp de citire: 4 min.

Teancul de foi care trebuie semnate de angajatori şi salariaţi ar putea deveni istorie, de când semnătura electronică se poate utiliza în documentele şi înscrisurile din domeniul relaţiilor de muncă, conform modificărilor aduse recent Codului muncii, prin OUG 36/2021. Actul normativ stabileşte şi că toate documentele, pe care Codul muncii le prevede că trebuie să existe în format scris, sunt recunoscute şi valabile dacă sunt create electronic şi au o semnătură electronică avansată sau calificată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știe angajatorii despre instruirea de SSM, care poate fi semnată și electronic

Anca Cernat în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
12 Mai 2021 | 0 | 1578 | Timp de citire: 2 min.

Legislația în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM) a fost modificată recent printr-o ordonanță de urgență care a introdus posibilitatea ca instruirea de SSM să poată fi semnată folosind semnătura electronică. În acest context, vă prezentăm principalele chestiuni legate de instruirea de SSM a salariaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opt lucruri esențiale pentru care angajatorul are nevoie de regulamentul intern, mai ales dacă nu i se aplică niciun CCM

Dragos Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
11 Mai 2021 | 0 | 6532 | Timp de citire: 3 min.

Legislația muncii prevede că anumite chestiuni legate de relațiile de muncă pot fi stabilite de angajatori fie prin regulamentul intern, fie printr-un contract colectiv de muncă (CCM). Astfel, chiar dacă microîntreprinderile cu maximum nouă salariați au acum posibilitatea de a renunța la întocmirea regulamentului intern, anumiți angajatori ar trebui să-l păstreze, deoarece, în lipsa lui sau a unui CCM, nu vor putea, printre altele, constata abaterile disciplinare și nu vor putea stabili durata concediului fără plată. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Nouă lucruri pe care angajatorul NU te poate obliga să le faci

Anca Cernat în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
10 Mai 2021 | 2 | 38827 | Timp de citire: 3 min.

În domeniul raporturilor de muncă, există, potrivit reglementărilor în vigoare, anumite lucruri pe care angajatorul nu i le poate impune salariatului. Printre acestea, se numără faptul că, odată cu implementarea semnăturii electronice, angajații nu pot fi obligați să își cumpere o astfel de semnătură, dar și faptul că nu pot fi forțați să încaseze salariul într-un cont bancar ori, în caz de demisie, nu pot fi obligați să renunțe la această cerere. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificări

De-acum, fiecare act de muncă trebuie semnat cu același tip de semnătură. Nu se pot folosi simultan, pe același document, și semnătură electronică, și olografă

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
10 Mai 2021 | 0 | 2873 | Timp de citire: 1 min.

Contractele de muncă, actele adiţionale ale acestuia sau orice alte documente folosite în domeniul relaţiilor de muncă, pot fi semnate şi electronic, avansat sau calificat, după ce joi a fost oficializată o OUG care introduce această prevedere în Codul muncii. Înscrisurile în relaţiile de muncă vor putea să fie semnate, în continuare, şi de mână, dacă angajatorul sau salariatul preferă acest lucru, însă ambele părţi trebuie să aibă acelaşi tip de semnătură pe documente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Fără regulament intern, firmele mici nu vor putea folosi semnătura electronică. Măsurile de debirocratizare vs. digitalizarea

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Mai 2021 | 1 | 2168 | Timp de citire: 7 min.

Joi au apărut în Monitorul Oficial două ordonanțe cu modificări în domeniul relațiilor de muncă. Pe de o parte, noile reglementări propun debirocratizare pentru micii angajatori. Pe de altă parte, aduc digitalizarea în raporturile de muncă, dar cu condiții care nu sunt 100% clare. Privindu-le în ansamblu, cele două ordonanțe nu par să fie „din aceeași poveste” - cel puțin nu pentru microîntreprinderi. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Clarificări

UPDATE Salariaţii nu vor fi obligați să-și cumpere semnături electronice ca să poată semna contracte și alte acte de muncă

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Mai 2021 | 2 | 5570 | Timp de citire: 3 min.

De-acum, angajatorul şi salariatul pot opta să folosească la încheierea contractului individual de muncă sau a actelor adiţionale semnătura electronică, ceea ce presupune că angajatul nu trebuie să se mai deplaseze până la sediul firmei pentru a face acest lucru. Totuşi, intrarea în vigoare a OUG 36/2021, ce cuprinde aceste prevederi, nu înseamnă că de-acum încolo toate documentele ce ţin de relaţiile de muncă trebuie semnate doar electronic (se va poate folosi în continuare semnătura olografă la fel de bine) sau că salariaţii vor fi obligaţi să îşi achiziţioneze aceste tipuri de semnături. Citește articolul