Noua lege privind organizarea judiciară, care va intra în vigoare din 16 decembrie, va introduce posibilitatea ca hotărârile judecătorești să poată fi semnate și electronic. Citește articolul
Mențiunile privind folosirea semnăturii electronice în relațiile de muncă și indicarea contractului colectiv de muncă aplicabil nu vor mai trebui să se regăsească în cuprinsul contractelor de muncă. Vorbim însă de eliminarea unor mențiuni, iar nu de diminuarea importanței acestor aspecte în relațiile de muncă ori de nerespectarea unor obligații de către angajatori. Citește articolul
Condițiile de utilizare a semnăturii electronice în cadrul relațiilor de muncă trebuie incluse, conform Codului muncii, în cadrul regulamentului intern sau contractului colectiv de muncă. Aceasta era una dintre chestiunile de care nu se puteau folosi micii angajatori care au fost scutiți de obligația de a avea un regulament intern o perioadă. Citește articolul
Noul cadru legal al relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede introducerea în premieră a unei proceduri prin care societățile să poată fi înființate în totalitate online. Procedura actuală de înființare a companiilor se poate derula numai parțial online. Citește articolul
Nici ordonanța care a introdus suprataxarea la contractele part-time sub minimul pe economie, nici ordinul care reglementează aplicarea uneia dintre excepțiile de la suprataxare nu prevede în ce măsură declarațiile cu privire la existența altor contracte date de salariații part-time pot fi semnate și transmise electronic sau trebuie depuse în mod obligatoriu, fizic, cu semnătură olografă. Așa că ne rămâne doar să ne uităm în Codul muncii pentru a încerca să răspundem la această dilemă: Citește articolul
Una dintre schimbările importante care se vor introduce curând în relația cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) este că actele constitutive ale societăților vor putea fi încheiate și electronic, acestea fiind semnate electronic de fondatori sau de reprezentanții lor. În acest sens, Ministerul Justiției urmează să emită un ordin cu formularele-tip de acte constitutive care vor fi disponibile pentru încheiere electronică. Citește articolul
Identificarea persoanei la distanță prin video ca procedură care echivalează, practic, cu prezența fizică a unei persoane, cu actul său de identitate, la ghișeu, se face, de câteva luni, după rigori stabilite printr-un act normativ. Astfel, furnizorii de servicii privind semnătura electronică, băncile, dar și primăriile, direcțiile de taxe și impozite, Fiscul ș.a.m.d. pot folosi procedurile de identificare prin video a persoanelor pentru chestiuni pe care până acum le puteau face doar dacă se prezentau la ghișeu cu buletinul. Pentru cei pentru care deplasarea este fie anevoioasă, fie practic aproape imposibilă, noile norme sunt un mare pas înainte la nivel legislativ pentru folosirea tehnologiei pentru chestiuni curente în relația cu statul și nu numai. Pentru ca operatorii economici sau instituţiile care folosesc identificarea la distanţă să se poată alinia la noile reguli, autoritățile au stabilit, în noiembrie 2021, o perioadă de tranziție, ce s-a încheiat săptămâna trecută, astfel că, de-acum, identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video este recunoscută doar dacă furnizorul de astfel de servicii este avizat de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR). Citește articolul
Cadrul legal al e-Factura, reprezentat de OUG 120/2021, se ajustează pentru a stabili că facturilor electronice transmise în sistem li se aplică sigiliul electronic al Ministerului Finanțelor (MF). Până acum se prevedea că se aplică semnătura electronică a MF. În acest context, iată ce ar trebui să știe firmele despre sigiliile electronice. Citește articolul
În contextul trecerii, de la 1 martie 2022, la o relaționare exclusiv online cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este important de știut că autenticitatea documentelor emise prin Spațiul Privat Virtual (SPV) poate fi verificată online de către oricine. Aceste documente sunt semnate electronic de ANAF, fiind valabile fără semnătură olografă și ștampilă. Citește articolul
Normele de aplicare ale Legii securității și sănătății în muncă (SSM) nr. 319/2006 au fost modificate luni, printr-o hotărâre de Guvern publicată în Monitorul Oficial, ce prevede punerea în aplicare a noutăților privind semnarea electronică a documentelor de muncă, aduce o serie de simplificări procedurilor privind accidentele de muncă din străinătate în cazul lucrătorilor unor angajatori români, dar ce conține și modificări la declararea și cercetarea bolilor profesionale. Citește articolul