Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
O modificare legislativă recentă impune tuturor angajatorilor să-și informeze salariații cu privire la obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, ceea ce se traduce prin modificarea tuturor contractelor de muncă, astfel încât acestea să includă și noua obligație de informare. Având în vedere că în România există aproximativ 5,5 milioane de contracte de muncă active (statistică avansată în august anul trecut de fostul ministru al Muncii), vorbim de un volum uriaș de documente care trebuie actualizate în această perioadă, cea mai facilă soluție, mai ales pentru angajatorii cu un număr mare de salariați, fiind semnarea electronică a actelor de muncă, o posibilitate introdusă specific în legislație chiar din acest an. Citește articolul
Dacă decid să treacă la semnarea electronică a actelor de muncă, angajatorii au la dispoziție o facilitate fiscală care le permite să își deducă cheltuielile cu achiziția semnăturilor electronice pentru ei sau angajații lor. Facilitatea, care nu exista până acum, a fost introdusă prin Legea nr. 208/2021, actul normativ fiind în vigoare de la finalul lunii iulie. Citește articolul
Pentru o lună de vară, cu activitate redusă pentru unii angajatori din cauza concediilor de odihnă, domeniul relațiilor de muncă a avut parte de multe noutăți. Pe final de iulie, vă prezentăm cele mai importante schimbări care au apărut, în ordinea importanței lor. Citește articolul
Modul de folosire a semnăturii electronice în actele de muncă a fost stabilit în primăvară, prin ordonanță, intrând astfel în Codul muncii o serie de prevederi care stabilesc cum se poate face uz de acest mod de semnare a documentelor între angajat și angajator. Suntem deja în mijlocul verii și e rezonabil să ne așteptăm la controale ale inspectorilor care să vizeze și modul în care au înțeles firmele să folosească semnătura electronică în relația cu angajații. Citește articolul
Introducerea posibilității de a încheia actele de muncă în format electronic, semnate cu semnătură electronică, vine și cu noi reguli de control pentru inspectorii din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri). Astfel, de duminică, inspectorii pot cere angajatorului în avans actele de muncă semnate electronic, înainte să vină efectiv la control. Totodată, avem o precizare clară că inspectorii sunt obligați să accepte actele semnate electronic, fără să le ceară și în format tipărit. Citește articolul
Angajatorii vor scăpa de necesitatea de a avea marcă temporală și sigiliu atunci când semnează electronic contracte individuale de muncă, potrivit unei legi care va modifica duminică prevederile Codului muncii. În același timp, documentul vine și cu alte schimbări legate de semnarea electronică a actelor de muncă, printre care deductibilitatea, la impozitul pe profit, a cheltuielilor suportate cu asigurarea semnăturilor electronice. Citește articolul
CV-urile echipelor care implementează proiectele europene gestionate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) și documentele justificative aferente se vor putea transmite ministerului folosind numai semnătura electronică, potrivit unui ordin al MIPE publicat marți pe site-ul instituției. Citește articolul
Legislația muncii permite în acest moment ca orice document dintre angajat și angajator să fie semnat electronic, prin intermediul unei semnături calificate sau avansate. Deși par similare, cele două tipuri de tehnologii au din perspectivă tehnică caracteristici diferite și asigură niveluri distincte de securitate și recunoaștere legală. În timp ce semnătura calificată este echivalentul implicit al semnăturii olografe, fiind recunoscută ca atare din punct de vedere legal în orice stat din UE, semnătura avansată are o recunoaștere limitată, fiind necesară dovedirea ei, iar companiile care aleg acest tip de semnare în relația cu angajații lor trebuie să își ia măsuri suplimentare pentru a se asigura că semnările respective sunt valabile și pot fi demonstrate și la ani distanță de la momentul în care actele de muncă au fost semnate. Citește articolul
O semnătură electronică bazată pe certificat digital calificat are aceeași valoare juridică cu aceea olografă, adică semnătura de mână a unei persoane. Doar că modul cum „funcționează” semnătura electronică face ca documentul semnat cu aceasta să fie valabil în acest sens doar dacă se află în mediul electronic, nu și dacă este imprimat. Citește articolul
Angajații nu pot fi obligați să folosească semnătura electronică și, cu atât mai puțin, dacă sunt de acord în principiu cu ea, nu pot fi obligați să-și procure serviciul de semnare electronică pentru semnarea actelor la locul de muncă. Nici chiar în acele firme unde firma va achiziționa serviciul și va dori să acorde tuturor semnătură electronică, aceasta nu va putea fi impusă. Cum ar trebui însă firmele să privească aceste cheltuieli pentru angajați - se datorează sau nu impozit și contribuții sociale pentru aceste beneficii? Citește articolul