Legislația muncii impune reguli stricte pentru modificarea contractelor de muncă, dar și respectarea prevederilor specifice muncii la domiciliu / telemuncii, când angajatul își mută munca acasă. Practica arată frecvent situații în care un angajat se bazează doar pe ceea ce putem numi „gentleman's agreement” când își împachetează lucrurile și-și mută biroul la domiciliu. Citește articolul
Mai degrabă decât existența unui termen pentru a semna adiționalul avansat de angajator, vorbim, de fapt, despre posibilitatea angajatului al cărui contract se va modifica de a analiza și decide informat înainte să semneze propunerea avansată. Iar un atare drept există și nu numai. Citește articolul
Ocupația de jurisconsult va fi eliminată din Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), potrivit unui anunț făcut de Inspecția Muncii (IM). Angajatorii care au persoane încadrate pe această funcție vor trebui, în săptămânile care urmează, să modifice contractele de muncă ale salariaților. Citește articolul
Creșterea salariului minim, de la 1 ianuarie 2022, înseamnă că angajatorii au de îndeplinit două obligații prin raportare la acel termen: o dată, transpunerea la nivel formal, în raporturile de muncă cu cei care erau deja plătiți cu minimul pe economie, a majorării aplicabile din ianuarie (obligație ce trebuia îndeplinită până la 31 decembrie 2021), iar a doua este raportarea schimbării în Revisal (ce trebuie îndeplinită până la 31 ianuarie 2022). Citește articolul
Stabilirea unei clauze de neconcurență încă de la bun început într-un raport de muncă, cu atât mai mult când vorbim de o perioadă de probă, s-ar putea dovedi inutilă pentru angajator, dar și un motiv pentru salariat de a refuza angajamentul încă din acel stadiu al relației de muncă. Citește articolul
După semnarea contractului individual de muncă (CIM) de către salariat și angajator nu înseamnă că, din acel moment, lucrătorul trebuie să fie de acord cu tot ce îi spune sau propune angajatorul. Legislația muncii prevede o serie de chestiuni care pot fi impuse în mod unilateral de către angajator, dar și pe cele pe care le poate modifica doar dacă salariatul este de acord. Le reamintim pe toate în rândurile de mai jos. Citește articolul
O modificare legislativă recentă impune tuturor angajatorilor să-și informeze salariații cu privire la obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, ceea ce se traduce prin modificarea tuturor contractelor de muncă, astfel încât acestea să includă și noua obligație de informare. Având în vedere că în România există aproximativ 5,5 milioane de contracte de muncă active (statistică avansată în august anul trecut de fostul ministru al Muncii), vorbim de un volum uriaș de documente care trebuie actualizate în această perioadă, cea mai facilă soluție, mai ales pentru angajatorii cu un număr mare de salariați, fiind semnarea electronică a actelor de muncă, o posibilitate introdusă specific în legislație chiar din acest an. Citește articolul
Beneficiile extrasalariale acordate angajaţilor se recomandă a fi incluse în regulamentul intern sau într-un alt act unilateral al angajatorului şi nu în actele ce prevăd acordul părţilor, respectiv contractul individual de muncă sau cel colectiv de muncă, alături de actele lor adiţionale, spun specialiştii. În acest fel, renunţarea la un anumit beneficiu va putea fi realizată fără a fi nevoie de acordul salariaţilor. Citește articolul
Actele adiționale pentru modificările contractelor individuale de muncă trebuie încheiate înainte ca schimbările în cauză să se aplice, potrivit unui act normativ publicat azi în Monitorul Oficial. Până acum, încheierea actelor adiționale se făcea, de regulă, în termen de 20 de zile lucrătoare de la apariția modificărilor contractuale. Citește articolul