avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 434 soluții astăzi
Acasă Subiect: semnatura electronica
Subiect: semnatura electronica
ACCES PREMIUM

Cât de multe documente de SSM putem semna și arhiva electronic la acest moment?

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Februarie 2023 | 1 | 1467 | Timp de citire: 2 min.

Legea prevede „negru pe alb” că semnarea fișelor de instruire în sfera sănătății și securității în muncă (SSM) se poate face electronic. Deși fișele sunt o parte semnificativă a documentației de SSM pe care angajatorul trebuie să o aibă, nu se poate vorbi decât de o mică digitalizare în zona de SSM care să fie permisă de legislație la acest moment. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Noua lege a ONRC

UPDATE Oficial: Avem modelele pentru versiunile electronice ale actului constitutiv și certificatului de înregistrare pentru societăți, dar și alte acte procedurale

avocatnet.ro în Aspecte juridice
25 Noiembrie 2022 | 0 | 3984 | Timp de citire: 2 min.

Societățile vor putea avea, în curând, acte constitutive și certificate de înmatriculare direct sub formă de documente electronice, așa cum reiese din noua lege a relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Modelele pentru versiunile electronice ale celor două acte au fost oficializate joi de Ministerul Justiției (MJ), împreună cu alte modele de documente necesare aplicării noii Legi a ONRC. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De principiu, actele fiscale emise de autoritățile locale nu se comunică firmelor prin SPV al Fiscului, ci prin alte modalități electronice

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
23 Noiembrie 2022 | 0 | 1790 | Timp de citire: 4 min.

Ne propunem prin prezentul articol să expunem o succintă descriere a procedurii de comunicare electronică a actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale. Ca o regulă generală, comunicarea actului administrativ-fiscal reprezintă o condiție obligatorie pentru ca acesta să poată produce efecte față de contribuabil. În acest context, este important de precizat că actele emise de autoritățile locale nu sunt comunicate, de principiu, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) gestionat de Fisc, ci prin alte modalități. Chiar dacă, din iulie 2022, există și posibilitatea teoretică a comunicării prin SPV, acest lucru se face doar prin decizie individuală a autorităților unei localități, după îndeplinirea anumitor formalități, astfel că nu putem vorbi acum de o practică pe scară largă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Hotărârile judecătorești vor putea fi semnate, în curând, și electronic

avocatnet.ro în Mediul juridic
21 Noiembrie 2022 | 0 | 1804 | Timp de citire: 1 min.

Noua lege privind organizarea judiciară, care va intra în vigoare din 16 decembrie, va introduce posibilitatea ca hotărârile judecătorești să poată fi semnate și electronic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Două elemente care nu vor mai trebui cuprinse în contractele de muncă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Octombrie 2022 | 0 | 4318 | Timp de citire: 3 min.

Mențiunile privind folosirea semnăturii electronice în relațiile de muncă și indicarea contractului colectiv de muncă aplicabil nu vor mai trebui să se regăsească în cuprinsul contractelor de muncă. Vorbim însă de eliminarea unor mențiuni, iar nu de diminuarea importanței acestor aspecte în relațiile de muncă ori de nerespectarea unor obligații de către angajatori. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Având un regulament intern, micii angajatori pot folosi semnătura electronică în relațiile de muncă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Octombrie 2022 | 0 | 1917 | Timp de citire: 3 min.

Condițiile de utilizare a semnăturii electronice în cadrul relațiilor de muncă trebuie incluse, conform Codului muncii, în cadrul regulamentului intern sau contractului colectiv de muncă. Aceasta era una dintre chestiunile de care nu se puteau folosi micii angajatori care au fost scutiți de obligația de a avea un regulament intern o perioadă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În câteva luni, înființarea unei societăți se va putea derula în totalitate online, nu doar parțial, ca acum

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 August 2022 | 0 | 5038 | Timp de citire: 2 min.

Noul cadru legal al relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede introducerea în premieră a unei proceduri prin care societățile să poată fi înființate în totalitate online. Procedura actuală de înființare a companiilor se poate derula numai parțial online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarațiile pe propria răspundere pentru aplicarea scutirii de la suprataxarea part-time pot fi date și semnate electronic?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 August 2022 | 1 | 1944 | Timp de citire: 3 min.

Nici ordonanța care a introdus suprataxarea la contractele part-time sub minimul pe economie, nici ordinul care reglementează aplicarea uneia dintre excepțiile de la suprataxare nu prevede în ce măsură declarațiile cu privire la existența altor contracte date de salariații part-time pot fi semnate și transmise electronic sau trebuie depuse în mod obligatoriu, fizic, cu semnătură olografă. Așa că ne rămâne doar să ne uităm în Codul muncii pentru a încerca să răspundem la această dilemă: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Actele constitutive ale firmelor vor putea fi încheiate direct electronic, folosind modelele oficiale ale autorităților

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Iulie 2022 | 0 | 2522 | Timp de citire: 2 min.

Una dintre schimbările importante care se vor introduce curând în relația cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) este că actele constitutive ale societăților vor putea fi încheiate și electronic, acestea fiind semnate electronic de fondatori sau de reprezentanții lor. În acest sens, Ministerul Justiției urmează să emită un ordin cu formularele-tip de acte constitutive care vor fi disponibile pentru încheiere electronică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder De-acum, identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video este recunoscută doar dacă furnizorul acestor servicii are avizul ADR

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Iulie 2022 | 3 | 8897 | Timp de citire: 7 min.

Identificarea persoanei la distanță prin video ca procedură care echivalează, practic, cu prezența fizică a unei persoane, cu actul său de identitate, la ghișeu, se face, de câteva luni, după rigori stabilite printr-un act normativ. Astfel, furnizorii de servicii privind semnătura electronică, băncile, dar și primăriile, direcțiile de taxe și impozite, Fiscul ș.a.m.d. pot folosi procedurile de identificare prin video a persoanelor pentru chestiuni pe care până acum le puteau face doar dacă se prezentau la ghișeu cu buletinul. Pentru cei pentru care deplasarea este fie anevoioasă, fie practic aproape imposibilă, noile norme sunt un mare pas înainte la nivel legislativ pentru folosirea tehnologiei pentru chestiuni curente în relația cu statul și nu numai. Pentru ca operatorii economici sau instituţiile care folosesc identificarea la distanţă să se poată alinia la noile reguli, autoritățile au stabilit, în noiembrie 2021, o perioadă de tranziție, ce s-a încheiat săptămâna trecută, astfel că, de-acum, identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video este recunoscută doar dacă furnizorul de astfel de servicii este avizat de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR). Citește articolul