Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere. În urma verificărilor pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii.
„Coroborând datele transmise de operatorii platformelor digitale (aplicațiile de ridesharing - n. red.) cu cele existente la nivelul bazelor de date ANAF (an raportare 2023), a rezultat faptul că există 56.095 conducători auto care nu figurează ca salariați (conform declarației 112), respectiv există o diferență între numărul de conducători auto declarați de operatorii de transport persoane în regim de ridesharing, ca fiind angajați ai acestora, pentru realizarea activităților de transport persoane, prin intermediul platformelor digitale Uber, Bolt și BlackCab (80.735 conducători auto), și numărul mediu de salariați aferent celor 9.257 societăți, conform declarației 112 (24.640 salariați).Rezultă faptul că, în domeniul transportului alternativ de persoane, se identifică un risc sistemic, care necesită o intervenție rapidă, concentrată și durabilă în vederea creșterii gradului de conformare la declararea creanțelor fiscale și prevenirii, descoperirii și combaterii ferme a faptelor care au ca efect frauda și evaziunea fiscală. Prin instituirea unei declarații informative specifice care îi vizează exclusiv pe operatorii de platformă avizați, potrivit legii, vom avea acces în timp util la datele de interes fiscal pentru a se putea interveni operativ în vederea reducerii evaziunii fiscale în domeniu și recuperării sumelor datorate de contribuabilii care au calitatea de operatori de transport alternativ”, este explicat în referatul de aprobare al
proiectului de ordin inițiat recent de ANAF.
Concret, viitoarea declarație informativă urmează să fie
depusă lunar online de către operatorii platformelor digitale, adică marile firme care dețin aplicațiile de ridesharing. Formularul va fi depus până în
ultima zi calendaristică a lunii următoare celei pentru care se face raportarea.
Prin viitorul formular, ANAF va căpăta
acces la toate informațiile pe care le dețin aplicațiile de ridesharing despre
firmele și PFA-urile care fac în România transport alternativ. Vorbim despre informații precum cine este fiecare operator de transport alternativ, autoturismul/ele folosit/e de fiecare operator, numărul de kilometri făcuți în curse, veniturile realizate (cu indicarea încasărilor în numerar, acolo unde e cazul), statutul șoferului/ilor (salariat sau titular al operatorului de transport alternativ) și datele șoferilor.
Operator de transport alternativ poate să fie, conform
OUG 49/2019 (cadrul legal al transportului alternativ), persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deținătoare a autoturismului cu care se face transportul alternativ. În ceea ce privește
conducătorul auto, acesta poate fi ori titularul unui operator de transport alternativ, ori salariatul unui asemenea operator.
Conform informațiilor furnizate de
Autoritatea pentru Digitalizarea României (entitatea care emite avize pentru aplicațiile de ridesharing), în prezent sunt active la noi aplicațiile de transport alternativ Uber, Bolt, BlackCab, GoCab, Blue, Elec și WhiteCab.
Neîndeplinirea obligațiilor fiscale de către angajatori (nedepunerea declarației 112 și neplata taxelor pentru salariați) este considerată evaziune fiscală. Practic, vorbim fie de muncă nedeclarată, fie de muncă subdeclarată.
În controalele pe care le fac la contribuabili, inspectorii ANAF pot face impuneri suplimentare pentru taxe salariale, pentru perioade retroactive (în limita termenelor legale de prescripție), însă pot exista și alte riscuri (contravenționale, penale). Cu alte cuvinte, ANAF se va putea folosi de informațiile pe care le va obține prin viitoarea declarație pentru
a derula controale la evazioniștii depistați și pentru a încerca să recupereze prejudiciile aduse bugetului de stat.
Această măsură se înscrie într-o politică sistematică prin care ANAF vrea
să identifice evazioniștii prin intermediul unor terțe persoane. De exemplu,
așa se procedează în prezent în cazul comercianților online.
Atenție! Ca să se aplice, proiectul de ordin trebuie aprobat de ANAF și publicat în Monitorul Oficial.