Unul din domeniile care evoluează continuu și impune anumitor entități obligații extinse de conformare este cel al prevenirii spălării banilor și a finanțării faptelor de terorism. Au trecut mai puțin de trei săptămâni de la adoptarea unei noi legi în domeniu, însă modificările vor continua. În curând, s-ar putea ca anumite entități - precum băncile, societățile care oferă servicii financiare sau furnizorii de jocuri de noroc - să nu mai poată să își stabilească filiale, sucursale sau reprezentanțe în unele state. În esență, e vorba de state care prezintă riscuri ridicate în privința spălării de bani și a finanțării terorismului. Citește articolul
Chiar dacă nu au trecut nici trei săptămâni de la intrarea în vigoare a unei noi legi în domeniul prevenției spălării banilor și a faptelor de terorism, vom avea alte modificări în viitorul nu foarte îndepărtat. În concret, e vorba de faptul că va fi reglementată și problema criptomonedelor (cum e bitcoin, de exemplu), în acest domeniu. La acest moment, legislația relevantă vizează doar problema monedelor electronice (care sunt diferite de criptomenede, în sensul că primele se referă tot la bani emiși de bănci naționale, în timp ce cele din urmă vizează exclusiv bani virtuali, bazați pe tehnologia blockchain). Citește articolul
Doar cei cărora judecătorii le-au interzis expres să fondeze firme, complementar condamnării la închisoare pentru fapte de evaziune fiscală, corupție ș.a.m.d., au, începând de azi, o problemă în a fonda legal firme. În rest, persoanele condamnate pot fonda fără probleme companii, conform unei legi care se aplică de astăzi. Citește articolul
Legislația privind prevenirea spălării de bani și a faptelor de finanțare a terorismului prevede că anumite entități au obligații de a-și cunoaște clienții care le utilizează serviciile. Cunoscându-și clienții, aceste entități pot observa dacă unele tranzacții prezintă risc de încercare de a masca fonduri obținute din fapte ilegale. Totuși, ar fi excesiv ca orice tranzacție făcută prin intermediul unor persoane care oferă servicii financiare să implice obligația de cunoaștere a clientului. De aceea, există și excepții de la această regulă: anumite tranzacții cu monede electronice, de pildă. Citește articolul
Activitatea de spălare de bani reprezintă, în esență, o mascare a sursei ilicite a acelor bani. Astfel, entitățile ale căror servicii pot fi folosite în acest scop sunt cele care fie preiau și administrează direct acei bani, fie sunt o parte importantă într-o tranzacție care implică asemenea bani dobândiți ilegal. Două astfel de entități sunt notarii sau avocații. În contextul în care a intrat recent în vigoare o nouă lege pentru prevenirea spălării de bani și a faptelor de terorism, este important de văzut cum s-ar putea, în concret, să se ajungă la folosirea serviciilor avocaților sau notarilor, pentru comiterea unor astfel de fapte. Citește articolul
Noua lege pentru prevenirea spălării de bani, care a intrat în vigoare recent, menține obligațiile de păstrare a documentelor stabilite de vechiul act normativ din 2002, însă stabilește amenzi mai ridicate pentru cei care nu respectă aceste prevederi și detaliază mai clar ce fel de documente trebuie păstrate de către avocați, notari, contabili și restul entităților ce intră sub incidența reglementării. Mai mult decât atât, este impusă o limită cu privire la perioada totală în care pot fi păstrate documentele impuse - maximum zece ani. Citește articolul
De curând a intrat în vigoare o lege care aduce anumite modificări cadrului legal privind exproprierile. Una din modificări stabilește o situație atipică în ceea ce privește astfel de măsuri: când costurile exproprierii sunt în sarcina persoanei expropriate și nu a statului. E vorba, mai exact, de anumite lucrări de închidere și ecologizare a depozitelor de deșeuri. Când persoana care exploatează astfel de depozite este obligată și să le închidă, costurile aferente unei decizii de expropriere sunt în sarcina acelei persoane. Citește articolul
În domeniul prevenției spălării de bani și a finanțării faptelor de terorism, obligația de cunoaștere a clientelei - în sarcina anumitor entități precum bănci, notari, avocați, furnizori de servicii de jocuri de noroc etc. - reprezintă cel mai important element în vederea stopării unor astfel de fapte. Practic, măsurile de cunoaștere a clientelei permit descoperirea sursei unor bani și scopul pentru care sunt folosiți. În acest context, noua lege aplicabilă în domeniu aduce o serie de schimbări în privința acestei obligații: de la creșterea sancțiunilor pentru nerespectarea regulilor privind cunoașterea clientelei, la introducerea unor prevederi referitoare la aplicarea de reglementări sectoriale, noua lege conține o serie de schimbări care ar putea face mai eficientă activitatea de prevenire a spălării banilor și a finanțării terorismului. Citește articolul
Finalul verii se anunță torid pentru firmele din țară, potrivit unor declarații recente ale ministrului finanțelor. Echipe de inspectori din mai multe domenii, în special fiscal și de muncă, vor face controale pentru a găsi fapte de evaziune fiscală și muncă nedeclarată, iar cei care nu s-au dotat încă cu casele de marcat cu jurnal electronic sunt ținte sigure pentru sancțiunile care se anunță. Citește articolul
Companiile care au site-uri web - prin care își promovează produsele sau serviciile - au toate motivele să se asigure că acele site-uri oferă garanții de securitate suficientă. De exemplu, unul din aceste motive se referă la faptul că, prin site-urile respective, pot fi prelucrate date personale. Dacă o breșă de securitate are loc și datele respective sunt compromise, acele companii ar putea să fie sancționate de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), din cauza lipsei unor măsuri de securitate eficiente. În acest context, există o serie de măsuri de securitate care pot fi utilizate pentru a evita compromiterea sistemelor. Citește articolul