Detalierea criteriilor generale de risc în subcriterii de risc este prevăzută de un ordin oficializat joi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Această măsură este una dintre „componentele” de care e nevoie pentru a operaționaliza, în următorii ani, sistemul de clasificare și administrare a companiilor și PFA-urilor în funcție de riscul fiscal. Citește articolul
În următorii ani, mult mai multe companii vor fi obligate să publice informații legate de sustenabilitate, conform unei directive europene aflate foarte aproape de momentul oficializării. În România, se preconizează că peste 6.000 de companii vor fi obligate în viitorul apropiat să raporteze informații privind sustenabilitatea, față de aproximativ 750 de companii, în prezent. Regulile existente acum vor fi extinse, practic, pentru a se aplica unui număr mai mare de societăți europene și noneuropene listate care operează pe piețele reglementate ale UE. Citește articolul
Fișierul SAF-T devine obligatoriu, din ianuarie 2023, și pentru contribuabilii mijlocii, după ce în 2022 a fost obligatoriu numai pentru cei mari. Astfel, din februarie vor începe raportările, prin intermediul declarației 406, și pentru firmele medii. Din moment ce fișierul SAF-T se depune la mai multe termene, am pregătit azi un calendar orientativ pentru anul viitor. Citește articolul
Deputații au dat miercuri votul final pe legea de aprobare a OG 16/2022, dar vestea că mecanismul supraimpozitării contractelor part-time a rămas intact nu a fost bine primită de mediul de afaceri și de practicienii din zona fiscală. După votul final de aprobare, mai mulți parlamentari au anunțat intenția de a sesiza Curtea Constituțională privind această lege de aprobare, cu referiri la suprataxare - motivul invocat: caracterul discriminatoriu, îngrădirea dreptului la muncă ș.a.m.d.. Nu știm exact cum vor suna criticile susținute la Curte de data asta, dar știm cum au sunat și cum au fost respinse criticile formulate cu câțiva ani în urmă, tot la Curte, de către alți parlamentari care au criticat atunci măsura. Decizia Curții de atunci e un bun reper ca să nu ne facem mari speranțe că demersul recent anunțat va fi un succes. Citește articolul
Competiția pentru forța de muncă determină angajatorii să caute diverse metode să atragă, să rețină și să recompenseze personalul performant. Recompensarea angajaților în instrumente de capitaluri, în plus față de pachetul salarial și beneficiile uzuale, a început, din aceste motive, să prindă tot mai mult teren. Conform studiului salarial PwC Paywell România, 10% dintre companiile respondente folosesc deja această soluție care poate fi realizată prin aderarea angajaților la planuri de tip stock option plan (SOP), restricted stock unit (RSU) plan, employee stock ownership plan (ESOP) și altele asemenea. Citește articolul
Specialiștii atenționează că verificările autorităților fiscale ar putea să se îndrepte, în perioada următoare, pe aplicarea noutăților de TVA introduse în 2020 la scutirile pentru livrări intracomunitare și exporturi de bunuri. În acest context, firmele care au aplicat scutiri de TVA sunt sfătuite să reverifice tratamentul fiscal folosit, ca să se asigure că n-au probleme în cazul unui control. Citește articolul
Tot mai multe companii se pot trezi cu solicitări de documente de la reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fără să fie anunțate în prealabil despre desfășurarea unui control fiscal. Specialiștii avertizează că, în aceste cazuri, este vorba de obicei despre verificări documentare. Astfel, firmele trebuie să trateze solicitările cu maximă seriozitate, dacă nu vor să riște pierderea dreptului de a contesta eventualele decizii de impunere emise de ANAF în baza verificării documentare. Citește articolul
Conform prevederilor legale, selectarea contribuabililor ce urmează a fi supuși inspecției fiscale este efectuată de organul de inspecție fiscală competent, în funcție de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc. Legislația nu prevede o definiție a gradului de risc, însă definește analiza de risc. Așadar, analiza de risc reprezintă activitatea efectuată de administrația fiscală, în funcție de procedurile și metodologia internă, în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanțelor fiscale, de a le evalua, precum și de a le gestiona. În practică, am identificat câțiva factori care pot influența gradul de risc și, așadar, includerea societății respective în planul de inspecție fiscală. Detaliem în cele ce urmează câțiva dintre acești factori. Citește articolul
Între Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și asociațiile reprezentantive ale companiilor din domeniul înfrumusețării urmează să se încheie un protocol de colaborare, a precizat vineri șeful instituției. De ce? Pentru a obține mai ușor informații despre cei care prestează asemenea servicii fără autorizare și fără a-și fiscaliza veniturile. Citește articolul
O decizie de a popri conturile bancare ale unei firme, în timpul derulării inspecției fiscale, a fost anulată recent în instanță, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) fiind obligată ulterior la plata de despăgubiri, conform unui comunicat remis marți redacției noastre. Citește articolul