Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →
Obligația angajatorilor de a suporta prețul ochelarilor ce servesc la prevenirea sau corecția problemelor oftalmologice în cazul celor ce lucrează preponderent în fața ecranelor se traduce printr-o cheltuială pe care angajatorii o pot deduce din impozit și care este neimpozabilă în sensul impozitului pe salarii. Dacă până acum existau reticențe în cazul temeiului de justificare a acestor cheltuieli, acum nu ar mai trebui să existe. Citește articolul
Mai nou, regula de bază a inspecțiilor fiscale este că acestea se desfășoară în principal la sediile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit OUG 188/2022. Automat, registrul unic de control nu mai este completat de inspectori în aceste situații. Dar specialiștii atrag atenția că se emite, în schimb, un proces-verbal pe care contribuabilul îl păstrează ca o „dovadă înlocuitoare” pentru completarea care nu se mai face în registru. Citește articolul
În curând, companiile vor putea evita declanșarea unei inspecții fiscale dacă se conformează voluntar în urma primirii unei notificări de conformare de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Deși apariția notificării de conformare înainte de o potențială inspecție este considerată foarte bună de către autorități, specialiștii atrag atenția că măsura are unele probleme. Citește articolul
Domeniul TVA-ului, transporturile rutiere, grupurile de firme și cei care au încasat bani de la stat în perioada pandemiei de coronavirus se numără printre țintele controalelor ce vor fi derulate în 2023 de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor declarații recente ale președintelui Lucian Heiuș. În același timp, nici persoanele fizice nu vor scăpa de atenția inspectorilor ANAF. Citește articolul
Indicele prețurilor de consum, ce este folosit în cazul plăților anticipate în contul impozitului pe profitul anual, este mai mare în 2023 decât în anul precedent, conform unui ordin de ministru apărut miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul
Ca o regulă generală, organul fiscal local poate aplica o procedură de executare silită în situația în care o firmă nu îşi plăteşte, în termenul stabilit de lege, obligaţiile fiscale datorate bugetului local al unei unități administrativ-teritoriale. Astfel, executarea silită poate fi definită ca fiind acea procedură prin intermediul căreia creditorul îl constrânge pe debitorul său, care nu-și îndeplinește de bunăvoie obligațiile decurgând dintr-un titlu de creanță, de a și le aduce la îndeplinire în mod silit. Citește articolul
Printr-o ordonanță recentă, Guvernul a operat modificări însemnate la regulile verificării documentare (supranumită desk audit). Însă specialiștii atrag atenția că unele dintre problemele semnalate în spațiul public, vizavi de acest tip de control, rămân în continuare nerezolvate. Citește articolul
De câteva săptămâni, regulile de procedură pentru inspecția fiscală au fost modificate semnificativ, una dintre ele fiind că acest tip de control trebuie să se deruleze în principal la sediul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, numai în anumite situații justificate se mai poate derula inspecția la sediul firmei vizate, dar, cel puțin în prezent, nu se știe ce motive pot fi invocate pentru un asemenea demers. Citește articolul
Mecanismul restructurării financiare, ce a fost introdus în 2019, a fost extins în vară prin OUG pentru a acoperi și datoriile bugetare restante din anul 2021. Astfel, cei interesați pot să notifice autoritățile că vor să beneficieze de mecanism până în ianuarie 2023, iar cererile de restructurare pot fi depuse până în iulie 2024. Însă trebuie subliniat că ratarea termenului din ianuarie 2023 pune firmele în imposibilitatea de a mai accesa mecanismul, chiar dacă cererile se pot transmite și după. Citește articolul
Firmele trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2022 până pe 30 mai 2023, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF), care stabilește regulile pentru bilanțurile care trebuie făcute în acest an. Iar miercuri au apărut și formularele electronice de care au nevoie companiile pentru a transmite bilanțurile către MF. Ca o noutate, trebuie reținut că, din 2023, nu mai este posibilă desființarea unei firme pentru depunerea bilanțurilor cu întârziere mare. Citește articolul