Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →
Dincolo de proiectele de digitalizare anunțate de mai multă vreme de autorități, anul trecut a adus în prim-plan și un proiect apărut mai de curând pe agendă: sistemul e-Transport, prin care se raportează transporturile rutiere de bunuri riscante. După o perioadă scurtă de testare, s-a trecut direct la obligativitate, cu toate că mediul de afaceri a atras atenția că sistemul n-a fost gândit tocmai bine - ceea ce a dus recent la apariția mai multor ajustări semnificative la legislația primară și secundară. Din moment ce perioada „de acomodare” s-a încheiat, operatorii economici care nu se conformează riscă să fie amendați, de la 1 ianuarie 2023, cu sume de până la 100.000 de lei. Citește articolul
Fiscalizarea bacșișului acordat voluntar de către clienți se face indiferent dacă localul în cauză este plătitor de TVA sau nu, așa cum reiese din legea care a implementat măsura. Venim cu această clarificare în contextul în care în spațiul public a apărut informația eronată că fiscalizarea ar fi obligatorie doar pentru plătitorii de TVA. Citește articolul
Guvernul a stabilit recent, prin OUG, că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu mai poate să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, atunci când adună date pentru determinarea situației fiscale reale. Practic, autoritățile încep să dea măsuri concrete prin care să simplifice interacțiunile cu firmele și persoanele fizice datorită proiectelor de digitalizare pe care le implementează treptat. Citește articolul
Controlul inopinat este unul dintre tipurile de controale pe care le pot face inspectorii din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă până acum nu era indicat în mod expres cine anume este competent să-l deruleze. Această chestiune a fost clarificată recent printr-o ordonanță de modificare a Codului de procedură fiscală. Citește articolul
Anul trecut n-a dus lipsă de noutăți din sfera reglementării dividendelor, însă important de știut este că autoritățile au intervenit, după mai mulți ani, asupra taxării acestui tip de venit din investiții. Iată ce trebuie să știi la început de 2023: Citește articolul
Fiscalizarea veniturilor din chirii, adică declararea și plata impozitului pe aceste venituri nu a fost niciodată o opțiune pentru persoanele fizice, ci o obligație. Astfel, oricât de mici sau de mari ar fi veniturile obținute de închirierea unui spațiu proprietate personală, ele trebuie impozitate. Ce a fost opțională, preț de câțiva ani, a fost înregistrarea contractelor la Fisc. De anul acesta însă - și până la final de martie, pentru cele în derulare - toate contractele de închiriere pe termen lung încheiate de persoanele fizice trebuie înregistrate la Fisc. Pentru veniturile obținute anul trecut, termenul-limită de plată a impozitului este 25 mai, iar pentru veniturile acestui an trebuie știut că impozitarea s-a schimbat și va fi, în toate cazurile, mai oneroasă ca până acum. Citește articolul
În anul curent, limita pentru decontarea netaxabilă a serviciilor turistice este mai mare față de anul trecut, așa cum reiese din legile bugetului de stat pe 2023. Asta înseamnă că angajatorii pot deconta salariaților o sumă mai mare fără a datora impozit pe venit și contribuții sociale. Citește articolul
Mai nou, inclusiv inspecțiile fiscale pot fi derulate direct din birou, conform unor modificări importante date prin ordonanță de urgență. Asta în condițiile în care, până acum, singurul tip de control ce putea fi derulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) direct din birou era verificarea documentară. Citește articolul
Vechile prevederi sumare referitoare la controalele antifraudă ale Fiscului au fost extinse semnificativ printr-o ordonanță oficializată pe final de 2022. În esență, s-a stabilit că aceste controale se derulează în funcție de riscul fiscal, inspectorii urmând să se ducă în special la contribuabilii unde sunt șanse mari să fie nereguli. Însă controalele antifraudă pot fi făcute în continuare și fără a avea ca punct de plecare analiza de risc. Citește articolul
Prezentăm astăzi informații privind posibilitatea radierii unui mijloc de transport deținut de o firmă, din evidența fiscală a unui organ fiscal local, în baza unei declarații pe proprie răspundere din care să reiasă că acel mijloc de transport nu mai există. Acest lucru se poate face, în esență, dacă firma plătește datoriile fiscale aferente acelei mașini (impozitul local). Citește articolul