Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →
Chiar dacă lista măsurilor fiscale stabilite pentru 2023 nu este la fel de „bogată” cum a fost cea de anul trecut, tot avem câteva repere importante de menționat, care sunt importante pentru persoanele fizice și juridice. Dincolo de chestiunile bătute în cuie, mai avem și unele indicii despre alte potențiale schimbări. Citește articolul
Scutirea de impozit a profitului reinvestit a fost extinsă în vară prin OG 16/2022. Mai precis, facilitatea este valabilă inclusiv pentru profitul investit în active utilizate în activitatea de producție și procesare sau în activele reprezentând retehnologizare. Pentru a implementa efectiv măsura, de la 1 ianuarie 2023, a fost oficializat recent un ordin al Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Declarațiile 010 și 700 au fost adaptate, pe final de 2022, la măsura de eliminare a impozitului specific, cel ce era destinat companiilor active în domeniul HoReCa, conform unui ordin apărut recent în Monitorul Oficial. Aceste firme trebuie să declare, la început de 2023, către ce regim de impozitare se îndreaptă. Citește articolul
În primele șapte zile ale fiecărui an, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) anulează automat anumite datorii existente la finele anului precedent. Astfel, la începutul lunii ianuarie 2023 sunt anulate automat datoriile până în 40 de lei, care figurau în evidențe la 31 decembrie 2022. Citește articolul
Orice contribuabil supus unui control fiscal poate să capete acces, la cerere, la toate documentele și informațiile pe care le adună despre el, în cadrul respectivului control, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe oficializate recent. Practic, în acest fel este pusă în aplicare o decizie de acum câțiva ani a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Verificarea documentară (așa-numitul desk audit) este un tip de control fiscal care se derulează exclusiv de la distanță. Totuși, deoarece regulile acestuia erau destul de sumare, Guvernul a operat, prin OUG, mai multe modificări și clarificări la ele. Citește articolul
Intrarea în anul 2023 vine cu o obligație nouă foarte importantă pentru companiile mijlocii. Acestea trebuie să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, conform calendarului oficial stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin Ordinul 1.783/2021. În acest context, în sinteza de față reunim cele mai importante aspecte legate de noua obligație declarativă. Citește articolul
Regimul sancționatoriu aferent sistemului e-Transport a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2023, după ce fusese amânat de Guvern de două ori. Prin e-Transport se raportează la Fisc anumite transporturi rutiere de bunuri riscante din punct de vedere fiscal. Citește articolul
Autoritățile vor să încurajeze conformarea voluntară a contribuabililor, motiv pentru care, mai nou, firmele vor avea ocazia să-și rezolve problemele identificate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) înainte de a risca selectarea pentru o inspecție fiscală. Măsura face parte dintr-o ordonanță de urgență cu multiple modificări procedural-fiscale. Citește articolul
Guvernul a făcut demersuri legale pentru ca inspecțiile fiscale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să se desfășoare tot mai mult de la distanță (adică la sediile instituției), vizitele inspectorilor la sediile firmelor urmând să se rărească. Așa reiese dintr-o ordonanță care se aplică deja. Vorbim, practic, de o schimbare radicală față de regulile vechi, ce prevedeau că inspecțiile fiscale se derulează de obicei în spațiile de lucru ale firmelor vizate. Citește articolul