Din moment ce obligațiile la Fondul pentru mediu sunt asimilate, conform legislației, cu obligațiile fiscale, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) aplică regulile Codului de procedură fiscală atunci când vine vorba despre controale (și nu numai). În acest sens, zilele trecute s-a stabilit ce documente folosește AFM în cadrul verificării documentare, un tip de control ce se derulează exclusiv de la distanță. Citește articolul
Pentru a-și păstra competitivi producătorii, dar și pentru a evita relocarea producției din Uniunea Europeană în țările terțe, Comisia Europeană a introdus taxa pe carbon aplicabilă importurilor de produse din industrii intens poluante, din sectoarele ciment, fontă, fier și oțel, aluminiu (de exemplu, minereu de fier, tuburi, țevi, rezervoare, construcții și părți de construcții, șuruburi, piulițe), îngrășăminte, energie electrică și hidrogen. Acestea sunt considerate „produse CBAM” prin Regulamentul 956/2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM), așa-numita taxă pe carbon, aplicabilă de la 1 octombrie 2023. Citește articolul
O companie nu scapă de toate obligațiile privind TVA doar pentru că organul fiscal i-a anulat din oficiu codul de TVA. Dacă se găsește într-o asemenea situație, contribuabilul este obligat în continuare, acolo unde este cazul, să colecteze, să declare (prin formularul 311) și să achite TVA. Venim cu clarificări în acest sens în condițiile în care la controalele Fiscului apar din când în când cazuri de contribuabili care nu-și îndeplinesc obligațiile după anularea codului de TVA. Citește articolul
Cesiunea creanțelor bugetare se va face prin licitație publică, stabilește un proiect de ordin pus luni în dezbatere de ANAF, în mod similar celei care se efectuează pentru valorificarea bunurilor sechestrate potrivit Codului de procedură fiscală. Noile reguli vor impacta și unele dintre ofertele în curs. Citește articolul
Mai nou, Ministerul Finanțelor a fost împuternicit să înceapă o colaborare cu Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) în domeniul infracțiunilor fiscale. Pe termen mediu și lung, specialiștii sunt de părere că această colaborare poate aduce atât controale fiscale suplimentare, cât și modificări legislative. Citește articolul
Începând cu iulie 2024, avem un salariu minim brut pe țară de 3.700 de lei, dar angajatorii plătesc taxe salariale ca pentru un salariu brut de 3.400 de lei, deoarece facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă este valabilă, în continuare, până la finalul anului curent. De-acum, însă, vorbim de 300 de lei netaxabili, care sunt incluși obligatoriu în salariul minim. Citește articolul
Implementarea raportării SAF-T se apropie încet-încet de ultima sa etapă majoră - cea a includerii micilor contribuabili în obligația depunerii declarației 406. Asta în condițiile în care contribuabilii mari și mijlocii deja au intrat în „horă” de ceva timp. În aceste condiții, iată doar câteva verificări notabile pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) le poate face folosind informațiile complexe din raportarea SAF-T. Citește articolul
Facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă se aplică inclusiv în cazul salariaților cu normă parțială, însă într-un mod diferit față de cum se aplică salariaților cu normă întreagă. Măsura se aplică și în anul 2024, însă din iulie suma netaxabilă e majorată de la 200 la 300 lei. Astfel, pentru angajații part time, angajatorii plătesc contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) ca pentru un salariu brut de 3.400 lei, nu ca pentru salariul minim brut de 3.700 lei, așa cum ar fi normal. Citește articolul
Modalitatea de contabilizare, de către marile firme, a impozitului minim pe cifra de afaceri și a impozitului suplimentar pentru activităţile din sectoarele petrol şi gaze naturale a fost stabilită printr-un ordin recent oficializat al Ministerului Finanțelor (MF). Citește articolul
Într-o lume tot mai conectată digital, fraudele legate de serviciile de plată sunt o preocupare majoră atât pentru instituții de plată/bănci, cât și pentru autoritățile cu putere de reglementare. În contextul procesului de adoptare a unui nou cadru legal la nivelul UE cu privire la serviciile de plată, Autoritatea Bancară Europeană (ABE) a publicat, în data de 29 aprilie 2024, o opinie privind noile tipuri de fraude legate de serviciile de plată și posibile măsuri de prevenire a acestora. Citește articolul