Pentru partea de active a raportării SAF-T, care se face prin declarația 406, termenul de depunere este anual și se suprapune cu cel al situațiilor financiare, conform regulilor stabilite de Fisc. Astfel, în 2024, activele trebuie raportate atât de firmele mari, cât și de firmele mijlocii. Citește articolul
Printr-o scrisoare adresată celor de la Finanțe în ianuarie, Camera Consultanților Fiscali (CCF) a cerut introducerea unor prevederi suplimentare în Codul fiscal în legătură cu unele sume acordate/suportate de angajatori și momentul recunoașterii acestora ca venituri ale angajaților și impozitării lor ca atare, întrucât prevederile aduse prin OUG nr. 115/2023 nu ar acoperi, potrivit reprezentanților CCF, toate situațiile ce se ivesc în practică. Din răspunsul trimis recent de Ministerul Finanțelor (MF) celor de la Cameră aflăm că nu se intenționează schimbarea regulilor stabilite prin OUG 115 și nici emiterea unor norme tranzitorii, iar că evitarea problemelor de natură practică se poate rezolva prin adoptarea unor proceduri interne în companii. Citește articolul
Firmele trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2023 până pe 29 mai 2024, potrivit unui ordin al Ministerului Finanțelor (MF). Față de regulile anterioare, trebuie subliniat că unele cheltuieli, precum cele generate de operațiunile cu părțile afiliate, trebuie raportate distinct. Citește articolul
Un prim aspect important de reținut este faptul că, în conformitate cu prevederile Codului fiscal, o firmă are dreptul să deducă TVA aferentă achizițiilor realizate, dacă acestea sunt destinate utilizării în folosul operațiunilor taxabile, operațiunilor scutite cu drept de deducere sau operațiunilor neimpozabile la care taxa ar fi deductibilă. Taxa pe valoarea adăugată aferentă achizițiilor de bunuri și servicii realizate în scopul personal al asociaților sau acționarilor este nedeductibilă. Citește articolul
Indiferent cum se face transportul internațional de bunuri către o firmă din România, deci chiar dacă vorbim de un transport prin curier, obligația de raportare revine, în principiu, firmei din România. Totuși, trebuie avută în vedere o excepție introdusă recent pentru transportul prin colete poștale și trebuie discutată chestiunea cu firma de transport, spun specialiștii. Citește articolul
Unitățile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) care ignoră solicitările de mediere transmise de contribuabilii care au datorii fiscale ar putea fi amendate în viitor, conform unei propuneri legislative care a ajuns recent la Senat. În acest fel, parlamentarii vor să responsabilizeze unitățile ANAF care, spun ei, nu-și îndeplinesc actualmente obligațiile legale în contextul medierii fiscale. Citește articolul
În cadrul noii reorganizări a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Direcția generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC) urmează să-și piardă personalitatea juridică de la 1 iunie 2024. Concret, ANAF ia locul DGAMC în cadrul litigiilor fiscale și în cadrul procedurilor, însă avocații de la Băncilă, Diaconu și Asociații sunt de părere că marii contribuabili n-au de ce să-și facă griji în viitorul apropiat. Citește articolul
Discutăm astăzi, cu un specialist de la Schoenherr și Asociații, despre implicațiile modificării regulilor situațiilor financiare anuale pentru a aduce în prim-plan anumite tipuri de cheltuieli ale societăților, printre care cele de management și consultanță. Noutățile se aplică odată cu bilanțurile pe 2023, care au termenul-limită de depunere în data de 29 mai 2024. Citește articolul
În contextul introducerii impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru plătitorii de impozit pe profit, specialiștii spun că grupurile fiscale devin aproape inutile, după numai doi ani de la apariția lor în practică. Concret, firme care, individual, nu s-ar califica la plata IMCA ajung, totuși, să-l plătească din cauză că fac parte dintr-un grup de impozit pe profit. Citește articolul
Companiile fără funcția de audit intern sunt raportate, mai nou, de auditorii financiari la Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS), care se află în subordinea Ministerului Finanțelor, atenționează specialiștii de la NOA. Informațiile sunt transmise la ASPAAS în cadrul rapoartelor de activitate ce trebuie depuse anual de auditori. Astfel, este posibil să urmeze controale la companii, iar amenda pentru lipsa funcției de audit intern, acolo unde aceasta e obligatorie, poate ajunge până la 100.000 lei. Citește articolul