Începând cu data de 1 aprilie 2018, modificările de salariu brut se raportează în Registrul general de evidență a salariaților (Revisal) în maximum 20 de zile lucrătoare de la momentul la care se produc, reiese dintr-un act normativ publicat în Monitorul Oficial la finele anului 2017. Până lunile trecute, acestea erau raportate înainte de a produce concret efecte. Citește articolul
Folosirea Registrului general de evidență a salariaților (Revisal) reprezintă o prelucrare de date personale, potrivit legislației în vigoare, și este de ajuns pentru a oferi angajatorilor calitatea de operatori de date cu caracter personal. În aceste condiții, apare întrebarea firească dacă toți angajatorii ar trebui să numească un responsabil cu protecția datelor („data protection officer” sau DPO) începând din mai 2018? Pentru a răspunde acestei nelămuriri, redacția noastră a luat legătura cu o specialistă. Citește articolul
Nota de lichidare ar urma să devină un document obligatoriu de eliberat la încetarea tuturor contractelor individuale de muncă, potrivit unui proiect de act normativ trecut luni de votul senatorilor. Din acest motiv, vă oferim astăzi două modele de notă de lichidare, care vă pot ajuta în activitatea de zi cu zi. Citește articolul
Cheltuielile salariale pe care le au angajatorii în zilele nelucrătoare de sărbătoare legală vor putea fi deduse de companii, conform unui proiect de act normativ înregistrat recent la Senat pentru dezbatere. Măsura ar urmări acoperirea pierderilor angajatorilor din liberele legale, atunci când salariații nu vin la serviciu. Citește articolul
După ce săptămâna trecută am scris despre cauzele interne ale stresului la serviciu, astăzi continuăm cu cauzele externe ale acestuia, așa cum sunt ele prezentate de Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM). Stresul este una dintre problemele grave de sănătate cu care se pot confrunta salariații la serviciu, iar acesta poate avea efecte negative atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Citește articolul
Salariatele gravide pot fi date afară de la serviciu ca urmare a unei concedieri colective, a hotărât astăzi Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Concret, judecătorii europeni au explicat că acest lucru este posibil numai în măsura în care concedierea n-are nicio legătură cu starea de graviditate a salariatelor. Citește articolul
Dacă vor mări salariile scutiților de impozit începând din februarie 2018, angajatorii vor putea beneficia de compensarea parțială, cu bani de la stat, a costurilor cu contribuția de sănătate aferente acestora, este de părere un partener al PwC România. În contextul în care Guvernul a introdus această facilitate fiscală, a ieșit la iveală faptul că firmele care au dat bonusuri în loc să majoreze salariile brute, pentru a acoperi transferul contribuțiilor, nu pot beneficia de ea. Citește articolul
Stresul este una dintre problemele grave de sănătate cu care se pot confrunta salariații la serviciu, conform unui ghid al Agenției Europene pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM). Stresul poate avea efecte nefaste nu doar asupra angajaților, ci și asupra activității companiilor. Din acest motiv, redacția noastră desfășoară zilele astea o campanie informativă legată de combaterea stresului la locul de muncă, ce poate fi utilă oricărui angajator. Înainte de toate, trebuie identificate cauzele interne și externe ale stresului. Citește articolul
Principalul obiectiv al Inspecției Muncii (IM), care coordonează activitatea inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM), este combaterea muncii nedeclarate sau subdeclarate. Un alt obiectiv major al inspectorilor este respectarea regulilor de securitate și sănătate în muncă (SSM). Astfel, având la bază activitatea din ultimii ani a inspectorilor de muncă, redacția noastră poate estima ce firme ar putea fi vizate în 2018 de controalele ITM privind munca la negru, munca la gri și siguranța salariaților. Citește articolul
Odată cu modificarea Codului muncii în 2011, legiuitorul a instituit o nouă obligație în sarcina angajatorilor, respectiv definirea criteriilor şi procedurilor de evaluare profesională a angajaților şi includerea acestora în regulamentul intern, conform art. 242 lit. i) din Codul muncii. În plus, criteriile de evaluare trebuie incluse şi în contractele individuale de muncă, în conformitate cu art. 17 alin. (1) lit. e, coroborat cu art. 17 alin. (4) din Codul muncii. Citește articolul