Autoritățile de la noi vor să implementeze, începând din 2026, un sistem de clasificare și administrare a contribuabililor în funcție de gradul de risc asociat fiecăruia. Din acest motiv, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au atenționat recent că, pe viitor, corectitudinea informațiilor care sunt transmise prin diferite declarații și sisteme va fi esențială la calcularea riscului fiscal. Cei care transmit informații cu probleme vor avea șanse mari să se trezească încadrați la risc mediu sau ridicat, pe când ceilalți nu vor fi deranjați de inspectori. Citește articolul
Amplul proces de digitalizare a relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este programat să se încheie până la finalul anului 2025. Asta înseamnă că lucrurile se vor schimba semnificativ începând cu anul 2026. Însă cum ar putea să arate, în viitor, relația dintre autorități și contribuabili? Reprezentanții ANAF au dat recent câteva informații în acest sens cu ajutorul cărora putem contura un răspuns concret. Citește articolul
Numărul de audituri fiscale la care sunt expuse companiile va crește cu mai mult de o treime în următorii doi ani, potrivit studiului EY Tax Risk and Controversy Survey 2023. Mai mult de jumătate (51%) dintre liderii din domeniul fiscal și financiar se pregătesc pentru o intensificare a controalelor fiscale, după perioada de pauză a disputelor pe durata pandemiei de COVID-19. Studiul EY a sondat opiniile a peste 2.100 de lideri din domeniul fiscal și financiar din 47 de jurisdicții și 20 de sectoare industriale. Citește articolul
În condițiile în care autoritățile au ajustat, pe finalul anului trecut, regimul legal al e-Transport, specialiștii atrag atenția că sistemul are probleme în continuare. Sistemul este obligatoriu de mai multe luni, însă neraportarea transporturilor de bunuri riscante poate fi sancționată abia din ianuarie 2023. Citește articolul
Mai multe schimbări de procedură fiscală pe care Guvernul le-a operat în ultimele zile din 2022 vor produce efecte concrete abia din ianuarie 2026. De la acel moment, spun specialiștii, vom vedea o obiectivitate mult mai mare în selectarea firmelor pentru control și în derularea controalelor de către inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În conformitate cu prevederile articolului 7 din Codul de procedură fiscală, procedurile de administrare fiscală se realizează în funcție de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadrați contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal. Citește articolul
În perioada 2023 - 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează să-și extindă semnificativ sursele de informare cu privire la veniturile independente obținute de persoanele fizice, pentru a crește numărul celor ce declară și achită impozitul pe venit. Printre alte măsuri, ANAF spune că își va extinde analizele inclusiv la veniturile membrilor de familie ai contribuabilului vizat și că toate tranzacțiile derulate de acesta vor fi folosite pentru a face estimări în baza stilului de viață. Citește articolul
În viitor, inspecțiile fiscale aleatorii și verificările aleatorii ale situației fiscale personale vor fi limitate drastic, astfel încât Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să-și deruleze majoritatea controalelor în baza analizei de risc. Orice depășire a limitei va aduce sancționarea disciplinară a inspectorilor vinovați. Măsura este trecută într-o ordonanță recent oficializată, dar se va aplica efectiv abia din 2026. Citește articolul
Sistemul de clasificare a contribuabililor în funcție de riscul fiscal urmează să fie operaționalizat, teoretic, în ianuarie 2026. De la acel moment, orice firmă va putea să obțină (deși nu întotdeauna), la cerere, încadarea sa de risc, așa cum reiese dintr-o ordonanță oficializată recent. Citește articolul
Vechile prevederi sumare referitoare la controalele antifraudă ale Fiscului au fost extinse semnificativ printr-o ordonanță oficializată pe final de 2022. În esență, s-a stabilit că aceste controale se derulează în funcție de riscul fiscal, inspectorii urmând să se ducă în special la contribuabilii unde sunt șanse mari să fie nereguli. Însă controalele antifraudă pot fi făcute în continuare și fără a avea ca punct de plecare analiza de risc. Citește articolul