Sistemul e-Transport (sau „Radarul mărfurilor”, cum mai este numit) urmează să devină operațional opțional în curând, pentru bunurile riscante transportate pe căile rutiere, și apoi obligatoriu de la 1 iulie 2022, conform unei ordonanțe oficializate aseară. În caz contrar, companiile vor risca amenzi de până la 100.000 de lei. Totuși, momentan este nevoie și de norme de implementare. Citește articolul
Sistemul e-Factura, care a fost operaționalizat astă-toamnă, fiind opțional în relația B2G, va fi extins începând cu data de 1 aprilie 2022. Astfel, în e-Factura se transmit opțional facturile pentru produsele riscante vândute în relația B2B, însă folosirea sistemului este obligatorie pentru firmele din turism care acceptă vouchere de vacanță. Citește articolul
După ce la 1 februarie 2022 s-a permanentizat formal rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu o procedură nouă de rambursare a taxei. Cu ocazia asta, amintim că verificarea se face anticipat atunci când ANAF deține informații că pentru un solicitant există riscul de rambursare necuvenită, regulile de urmat în această situație fiind prinse în procedura nouă. Citește articolul
Sunt câteva zone unde organele fiscale ar putea să manifeste interes anul acesta pentru verificări în privința veniturilor declarate și impozitelor plătite la stat, iar aceasta judecând nu doar după dimensiunea veniturilor, ci în special după cum acești contribuabili se raportează la ideea că Fiscul ar afla de veniturile respective. Citește articolul
O parte din regulile procedurale pentru clasificarea firmelor și PFA-urilor în funcție de riscul fiscal -- o restanță din 2019 a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) -- urmează să fie publicată, sub formă de ordin, pe finalul anului 2022, așa cum reiese din calendarul asumat de Guvern pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Acesta va fi un nou pas în direcția definitivării schimbării radicale a relației dintre Fisc și contribuabili. Citește articolul
Din iulie 2022, sistemul de stat de facturare electronică (e-Factura) va deveni obligatoriu pentru toți contribuabilii care vând, în relația B2B, produse considerate de autorități ca fiind cu risc ridicat de fraudă și evaziune. Din moment ce legislația nu conține nicio excepție, rezultă că inclusiv PFA-urile, întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) vor trebui să folosească e-Factura, dacă vând produse riscante. Citește articolul
Angajatorii ar trebui să se ferească să acorde unui salariat, pentru același concediu, atât vouchere de vacanță, cât și decontarea serviciilor turistice, sunt de părere specialiștii. De ce? Pentru că ambele beneficii au un regim fiscal preferențial și au, în esență, același scop, astfel că ar exista riscul ca autoritățile să ceară ulterior taxe suplimentare. Citește articolul
Trecerea la folosirea obligatorie a sistemului de stat pentru facturare electronică se face treptat, conform planului autorităților. Astfel, dacă acum sistemul e-Factura este folosit opțional numai în relația B2G, pentru achiziții publice, lucrurile se vor schimba de la 1 iulie 2022. La acel moment, folosirea e-Factura în relația B2G, pentru achiziții publice, și în relația B2B, pentru produse cu risc fiscal ridicat, va deveni obligatorie, cel puțin teoretic. În acest context, am întrebat specialiștii EY România despre problemele practice care pot apărea în procesul de implementare a facturării electronice de stat. Citește articolul
Companiile care comercializează, în relația business to business (B2B), legume, fructe, apă, alcool, haine, încălțăminte, nisip, pietriș și clădiri noi vor transmite facturile aferente prin sistemul e-Factura, reiese dintr-un ordin oficializat azi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, folosirea sistemului de stat pentru facturarea electronică în relația B2B va fi posibilă opțional de la 1 aprilie 2022 și apoi obligatoriu de la 1 iulie 2022. Citește articolul
Simplul fapt că administratorul unei firme care solicită cod de TVA este asociat într-o altă firmă aflată în insolvență nu este de ajuns pentru a refuza înregistrarea în scopuri de TVA, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz românesc. Cu alte cuvinte, autoritățile trebuie să și verifice efectiv dacă există un risc de evaziune, nu doar să-și bazeze refuzul pe o regulă din legislație. În prezent, existența unei asocieri cu o firmă în insolvență este considerată, conform legislației, un risc fiscal luat în calcul la acordarea codului de TVA. Citește articolul