În prima jumătate a acestui an, activitatea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a fost una semnificativă, iar sancțiunile pentru nerespectarea prevederilor legislației aplicabile în materia protecției datelor cu caracter personal, și în particular pentru nerespectarea prevederilor Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR), nu au lipsit. Citește articolul
Dintr-o speță prezentată recent, în urma controalelor terminate în mai 2023 de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), reiese că unei firme i-au fost făcute impuneri suplimentare la impozitul pe profit după ce aceasta gestionase incorect pierderile din anii anteriori. Practic, firma făcuse în așa fel încât plătise la stat un impozit mai mic decât trebuia, conform inspectorilor. Citește articolul
Atunci când o firmă devine insolvabilă și inspectorii vor să atragă răspunderea solidară a administratorului pentru nedeclararea și/sau neachitarea obligațiilor fiscale, aceștia trebuie să vină cu dovezi concrete, reiese dintr-o decizie recentă a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ). Citește articolul
Operaționalizarea verificării documentare și introducerea notificării de conformare au dus treptat la o schimbare a politicii pe care o aplică Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul controalelor la contribuabili. Citește articolul
În situația în care o companie din România cumpără conținut digital de la modele din România și îl revinde către o platformă online din alt stat membru din UE, autoritățile fiscale consideră că vorbim de o prestare de servicii desfășurată în România, pentru care trebuie achitat TVA. Potrivit unui raport cu controalele terminate în mai 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a impus plata TVA în România pentru o astfel de intermediere a activității de videochat. Citește articolul
Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) atrag atenția că achizițiile de echipamente pentru minarea criptomonedelor sunt în afara sferei TVA, astfel că firmele care încearcă să obțină deducerea taxei sunt refuzate, așa cum reiese dintr-o speță prezentată recent de autorități. Citește articolul
Relația dintre autoritățile fiscale și contribuabili s-a îmbunătățit considerabil în ultimii ani, modul de derulare a inspecțiilor a evoluat, iar perspectiva implementării controalelor la distanță, punctual, doar în cazurile identificate în baza analizei de risc, conferă încredere cu privire la simplificarea și eficientizarea procedurilor în domeniu. Cu toate acestea, în practică, există încă situații cel puțin discutabile cu privire la tratamentul aplicat contribuabililor, cum ar fi emiterea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a unor decizii de înregistrare fiscală în absența unui control prealabil, fără audierea și chiar fără informarea persoanei juridice vizate. Mai mult, astfel de decizii sunt considerate justificate inclusiv de Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din Ministerul Finanțelor.
Citește articolulDosarul prețurilor de transfer trebuie întocmit, în anul 2023, de către marii contribuabili, până la data de 26 iunie. Și pentru că se estimează înmulțirea controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe acest subiect, venim astăzi cu regulile de respectat pentru întocmirea dosarului, sfaturi de la specialiști și alte precizări utile. Citește articolul
Într-o formă sau alta, autoritățile sunt mereu cu ochii-n patru atunci când vine vorba de companii care înregistrează pierderi. De ce? De principiu, pentru că o firmă cu pierderi plătește la stat taxe și impozite mai mici decât una care este profitabilă. De altfel, situația firmelor cu pierderi a fost readusă recent în discuție, din perspectiva gradului de risc pe care-l prezintă, iar specialiștii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au dat de înțeles că acestea sunt ținute sub observație de inspectori. Citește articolul
Atunci când se ajunge la discuția legată de constituirea unui sediu permanent (impozit pe profit), aceasta implică în mod automat prețurile de transfer, punctează specialiștii. Astfel, iată câteva dintre aspectele esențiale ce trebuie reținute de către firme, în contextul controalelor așteptate curând pe tematica sediilor permanente. Citește articolul