Multinaționalele și grupurile naționale mari care vor datora impozitul minim global ar trebui să facă, în România, declararea și plata cu ceva timp înainte de termenul-limită (primul este fixat în 18 luni de la terminarea anului 2024). Practic, este necesară o coordonare la nivel de grup pentru ca la termenul-limită situația să fie deja clară pentru societatea-mamă. Citește articolul
Dacă în 2024 există un impact al impozitului minim global asupra lor, multinaționalele și grupurile naționale mari trebuie să-l reflecte în situațiile financiare aferente acestui an, atrag atenția specialiștii de la PwC România. Asta înseamnă, automat, că entitățile vizate trebuie să facă analize preliminare încă de pe acum pentru a vedea dacă vor fi afectate sau nu, ca să știe ce să facă în privința bilanțurilor la început de 2025. Citește articolul
Convenția multilaterală pentru punerea în aplicare a măsurilor legate de tratatele fiscale în vederea prevenirii erodării bazei de impozitare și a transferului profiturilor (MLI) reprezintă un instrument juridic creat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și de G20. Scopul acesteia este de a implementa într-un mod rapid o serie de măsuri în tratatele fiscale (fără a fi nevoie de negocieri bilaterale), pentru a actualiza regulile fiscale și a reduce șansele de evitare/reducere a impozitelor. Citește articolul
La începutul acestui an a fost adoptată Legea 431/2003 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, care transpune directiva europeană în acest sens. Legea se referă la implementarea regulilor Pilonului 2 prin introducerea unui impozit minim global pe profit de 15%, însă e bine de știut că aceasta are impact inclusiv în zona prețurilor de transfer. Citește articolul
Verificarea studiilor de comparabilitate, a profitabilității, a serviciilor intragrup și a tranzacțiilor financiare se numără printre chestiunile la care firmele ar trebui să fie atente în 2024, în pregătirea unor eventuale controale fiscale ale autorităților, spun specialiștii. Totodată, aceștia vin și cu câteva sfaturi utile pentru companii. Citește articolul
Impozitul minim global de 15%, ce este reglementat printr-o directivă europeană, se implementează în România începând cu anul 2024, așa cum reiese dintr-o lege recent oficializată. În esență, vorbim de un impozit minim pe profit efectiv în cotă de 15%, ce este datorat de grupurile multinaționale și naționale mari în situațiile în care rata efectivă de impozitare din România ajunge să fie sub acest nivel minim (din cauza facilităților fiscale). Citește articolul
În urma inspecțiilor fiscale derulate în anii recenți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii de la NNDKP au identificat în practică mai multe tendințe de care ar trebui să știe firmele. De principiu, vorbim de situații în care ANAF profită pentru a face ajustări de prețuri de transfer fără a proceda întotdeauna „ca la carte”. Citește articolul
Realitatea ultimilor ani a demonstrat, fără niciun dubiu, o preocupare constantă de redefinire a cadrului legislativ fiscal - nu doar în țara noastră, ci și la nivel european, respectiv internațional. Pe lângă modificările fiscale aplicabile în baza legislației locale, contribuabilii români au fost impactați și de modificarea cadrului legislativ la nivel european sau chiar internațional, cum ar fi, spre exemplu, implementarea Instrumentului Multilateral (MLI) - acea convenție multilaterală care permite statelor modificarea convențiilor de evitare a dublei impuneri în vederea adoptării de măsuri care să adreseze problematica evitării plății impozitelor la nivel multinațional, ATAD, DAC6, DAC7 etc. Și reforma fiscală globală continuă. Citește articolul
Reprezentanții Comisiei Europene au inițiat recent un proiect de directivă pentru a stabili, pentru prima oară la nivelul Uniunii Europene, un set comun de reguli pentru prețurile de transfer. Acestea vor trebui implementate în fiecare stat membru și puse în aplicare începând din 2026. Citește articolul
O amplă reformă a impozitării afacerilor a fost inițiată recent de Comisia Europeană prin publicarea a două proiecte de directive. Acestea se vor adresa, în esență, companiilor care activează în mai multe state membre ale UE, indiferent dacă vorbim de întreprinderi micro, mici, mijlocii sau mari. Scopul lor, pe termen lung, este reducerea costurilor de conformare și a riscurilor de apariție a litigiilor, dar și stabilirea unui cadru previzibil, stabil și just pentru impozitarea afacerilor. Citește articolul