Lucrul de acasă impune în sarcina firmelor anumite cheltuieli prevăzute de lege sau, cel puțin, indicate. În mod cert, este vorba de cele ce presupun transportul acelor materiale necesare telesalariatului sau angajatului ce lucrează de acasă, dar și de altele precum cele pentru serviciile de internet. Citește articolul
Poate că pentru mulți telemunca este echivalentă cu mutarea job-ului în întregime în online, sinonimă cu "activitate 100% pe laptop", dar presupune mult mai multe condiții de atât. Telemunca presupune esențialmente folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor, dar la fel de importantă este și o altă condiție - desfășurarea activității în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator. Citește articolul
Firmele mari au fost obligate de Guvern să recurgă în următoarea perioadă la telemuncă sau, dacă asta nu se poate, să recurgă la programele decalate pentru ca angajații să vină în ture la muncă și orarele acestora să nu se mai suprapună total. Angajatorul a cărui activitate ar putea fi făcută și în regim telemuncă poate să refuze, totuși, să o facă, dacă i se pare că este dezavantajoasă pentru acesta? În teorie, acesta are dreptul să își organizeze activitatea cum consideră. Iată câteva considerații pe acest subiect. Citește articolul
Salariații care lucrează în condiții de risc și primesc, ca atare, sporuri pentru acest lucru nu vor mai beneficia de ele dacă vor fi trimiși să lucreze de acasă. Asta dacă, bineînțeles, lucrul de acasă nu mai implică riscurile la care acei angajați sunt expuși în mod obișnuit, la locul de muncă. În acest sens a hotărât o instanță românească, sesizată în urmă cu câteva luni cu o cerere de chemare în judecată ce viza aspectele precizate mai sus. Nimic nu garantează că această orientare se va perpetua, însă raționamentul instanței este de înțeles, așa că există șanse mari să fie împărtășit și de alți judecători care vor soluționa cereri asemănătoare. Citește articolul
Guvernul a completat de curând Legea telemuncii cu specificația că firma și telesalariatul pot să convină ca acesta din urmă să folosească propriile echipamente pentru telemuncă, acordul trebuind să fie obligatoriu scris. Citește articolul
În condițiile apariției de noi limitări privind desfășurarea activității, din ce în ce mai mulți angajatori permit lucrul de acasă sau în regim de telemuncă. De aceea, Inspecția Muncii a publicat un ghid în care prezintă ce trebuie să facă efectiv angajatorii atunci când salariații firmei își desfășoară activitatea în regim de muncă la domiciliu, de telemuncă sau când aceștia au program individualizat de muncă. Citește articolul
Experții în securitate cibernetică atenționează deja de câteva zile că tranziția masivă către munca de acasă vine după sine cu riscuri crescute. Cum toată lumea acordă atenție sporită coronavirusului, hackerii speculează la maximum contextul. Vizați sunt, în primul rând, angajații și datele lor personale sau alte altora din companie ori aspectele ce țin de secretul profesional sau comercial. Hackerii exploatează, pe de o parte, modul de conectare la serverele firmei de către angajații de acasă, folosirea laptopurilor personale pentru muncă sau a celor de muncă și în scopuri personale, precum și folosirea excesivă a telefoanelor mobile. Câteva aspecte privind vulnerabilități și posibile soluții: Citește articolul
O problemă frecvent ridicată, în ultimele zile, cu privire la angajații care lucrează în această perioadă de acasă, în contextul coronavirusului și stării de urgență recent decretate, este cea a acordării tichetelor de masă: e corect/legal să li se sisteze acestor angajați ce nu mai merg la birou, dar lucrează, totuși, de acasă, dreptul la tichetele de masă? Citește articolul
Ce opțiuni o firmă în cazul în care decide să-și trimită angajații să lucreze de acasă, în măsura în care se poate face asta? Legal, nu are altă variantă decât să modifice contractele acestora, pentru că relocarea muncii trebuie să fie reflectată în documentele de muncă dintre angajatori și angajații lor. Citește articolul
Nu ar trebui să spunem că abia acum, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, salariații pot, în sfârșit să lucreze de acasă. Au putut și până acum și se chema muncă la domiciliu, chiar dacă ideea e expediată în câteva fraze doar, în Codul muncii. Însă telemunca, recent reglementată, înseamnă mai mult de atât, nu doar muncă la domiciliu, ci oriunde în altă parte unde angajatul și salariatul au convenit, prin contractul adaptat la telemuncă, în condițiile descrise acolo. Telemunca înseamnă rigori specifice, obligații specifice, clauze specifice și nu trebuie confundată cu munca la domiciliu, așa cum o știam până acum. Citește articolul