Anul 2022 are toate șansele să fie unul ”istoric” pentru taxele indirecte, cu precădere în sfera taxei pe valoarea adăugată (TVA). Astfel, anul acesta pare să fie unul în care Guvernele și autoritățile fiscale își propun să recupereze timpul pierdut și să implementeze cele mai bune practici privind îmbunătățirea nivelului de colectare a TVA. Cel mai recent exemplu: Comisia Europeană a lansat un proces de consultare publică, ce este așteptat să se concretizeze cu un proiect de propunere legislativă în legătură cu inițiativa sa ”TVA în era digitală”. Acesta ar urma, pe de o parte, să crească transparența în raportarea digitală - prin facturarea electronică, dar și să extindă înregistrarea unică în scop de TVA. Până la urmă, importanța impozitelor indirecte pentru guverne continuă să crească, ritmul digitalizării prinde viteză, deficitele accelerează și la fel trebuie să se întâmple și cu colectarea. La ce să fie atente companiile în 2022 în privința TVA? Citește articolul
Anul 2021 şi începutul lui 2022 au venit cu câteva modificări importante în domeniul contabilităţii, cu impact asupra companiilor la închiderea acestui an financiar: modificări în planul obligatoriu de conturi, noutățile intervenite pentru entitățile care operează planuri de beneficii de tipul Stock Option Plan (SOP) acordate direct de societatea-mamă sau de către o altă entitate din grup și cele referitoare la obligațiile de organizare a contabilizării în România pentru persoanele juridice străine, care au locul conducerii efective în România. Citește articolul
O clarificare utilă în contextul implementării raportării fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin declarația 406 este că acest formular nu generează obligații de plată pentru contribuabili. Declarația 406 este una strict informativă. Citește articolul
Trecerea la folosirea obligatorie a sistemului de stat pentru facturare electronică se face treptat, conform planului autorităților. Astfel, dacă acum sistemul e-Factura este folosit opțional numai în relația B2G, pentru achiziții publice, lucrurile se vor schimba de la 1 iulie 2022. La acel moment, folosirea e-Factura în relația B2G, pentru achiziții publice, și în relația B2B, pentru produse cu risc fiscal ridicat, va deveni obligatorie, cel puțin teoretic. În acest context, am întrebat specialiștii EY România despre problemele practice care pot apărea în procesul de implementare a facturării electronice de stat. Citește articolul
Firmele încadrate la categoria marilor contribuabili pe criteriul continuității care au avut în 2020 o scădere a cifrei de afaceri de peste 50% (inclusiv cele care au fost pe zero) au fost scoase din această categorie, după ce lista marilor contribuabili a fost actualizată recent de Fisc. Prin urmare, aceste companii scapă de implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) în 2022. Citește articolul
În ultimii ani s-a vorbit destul de mult despre marile proiecte pentru digitalizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Dacă până acum lucrurile erau neclare, în anul 2021 au început, în sfârșit, să se așeze piesele puzzle-ului, astfel că avem termene concrete de implementare. Astfel, la început de 2022, a fost introdusă obligativitatea sistemului SAF-T, după ce, pe final de 2021, sistemul e-Facturare a fost operaționalizat și calendarul conectării efective a caselor de marcat la sistemul național de monitorizare a fost încheiat. Totodată, avem un termen concret până la care interacțiunea cu Fiscul va trece aproape cu totul în online, iar pe lista autorităților a apărut și sistemul e-Transporturi. Citește articolul
Entitățile care au devenit mari contribuabili la 1 ianuarie 2022 încep mai târziu raportarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), față de entitățile care deja erau mari contribuabili înainte de 2022. Citește articolul
Perioada de grație stabilită de autorități pentru primele raportări ale fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin declarația 406, este valabilă pentru toate categoriile de contribuabili. Aceasta nu se aplică, așadar, numai firmelor mari, ci și firmelor mici și mijlocii, au confirmat specialiștii. Citește articolul
Noul sistem de raportare fiscală SAF-T, introdus de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) începând din acest an, este extrem de complex. Perioada pe care firmele au avut-o la dispoziție pentru implementare a fost destul de scurtă. Din aceste considerente, există riscul ca declarațiile pe noul format SAF-T să fie depuse cu întârziere sau incomplet. Care sunt principalele aspecte la care trebuie să fie atenți contribuabilii pentru ca primul termen legal de raportare să fie respectat? Citește articolul
Având în vedere volumul imens de informații raportabile prin fișierul standard de control fiscal (SAF-T), specialiștii au atenționat că implementarea sistemului la nivel de companie poate veni cu o serie de provocări practice deloc neglijabile. Din acest motiv, este recomandat ca toți contribuabilii să înceapă din timp pregătirile, indiferent dacă sunt mari contribuabili, contribuabili mijlocii sau contribuabili mici. Citește articolul